قدس آنلاین/ زهرا کیوانلو: طی سال های اخیر گویا لزوم توجه به اقدامات کارشناسی در خصوص رفع معضل خانه دار شدن مردم در هر دولت به نوعی مغفول مانده چرا که در هر دوره ای نوعی از سیاست گذاری ها به چشم میخورد که چندان موفق نبوده است.

جزئیات پرداخت وام مسکن به خانه اولی ها/ خانه دار شدن با اعمال شاقه!

برای مثال در دولت قبل می توان  به مسکن مهر اشاره کرد که اجرای آن با نقاط ضعفی همراه و انتقادهایی نیز بر آن وارد بود، ضمن این که مشکل بسیاری از متقاضیان آن در این روزها پروژه های ناتمامی است که از مسکن مهر بر جای مانده است. دولت یازدهم هم که سعی در کاهش قیمت مسکن داشت و در کنار آن تصمیمی بر پرداخت وام های 80 تا 160 میلیون تومانی گرفت که چندان موفق نبود چراکه با توجه به وضعیت معیشتی مردم این تسهیلات و میزان باز پرداخت اقساط آن به حدی بالا تعیین شده است که با در نظر گرفتن شرایط فعلی معیشتی مردم در توان متقاضیان نبود.

برخی کارشناسان مسکن هم معتقدند پرداخت تسهیلات به شرط سپرده گذاری های چند ساله کمک چندانی به خانه دار شدن افراد نمی کند چراکه بیشتر متقاضیان خرید خانه پس انداز و سپرده گذاری لازم را ندارند. هرچند برخی نیز نظر متفاوتی دارند و بر اثرگذاری فراوان این طرح در خانه دار شدن مردم تاکید می کنند.

حال برای اطلاع از جزئیات وام مسکن خانه اولی ها و میزان استقبال مردم از این طرح به سراغ سرپرست بانک مسکن خراسان رضوی می رویم و با وی گفت و گو می کنیم.

تک رقمی شدن نرخ سود و استقبال مردم

ابوالفضل مهران سرپرست بانک مسکن خراسان رضوی در گفت و گو با خبرنگار قدس درباره جزئیات پرداخت وام مسکن خانه اولی ها می گوید: با توجه به کاهش نرخ سود به ۹ درصد و تک رقمی شدن آن که برای اولین بار در سیستم بانکی بانک مسکن رخ داده، استقبال مردم از این وام ها نیز افزایش یافت زیرا کمترین نرخ سود در سایر بانک ها در حال حاضر ۱۸ درصد است.

وی در خصوص تعداد نفراتی که در حال حاضر برای وام مسکن ثبت نام کرده اند یادآور می شود: حدود ۷ هزار و ۵۰۰ نفر از تیرماه سال گذشته برای دریافت تسهیلات در این بانک افتتاح حساب کرده اند و بعد از تک نرخی شدن سود این  تسهیلات استقبال به شدت خوبی صورت گرفته است.

نسبت به ارایه تسهیلات متعهدیم

سرپرست بانک مسکن خراسان رضوی همچنین درباره عملکرد بانک مرکزی در تخصیص اعتبارات برای وام مسکن خانه اولی ها نیز می گوید: اعتبارات از سوی بانک مرکزی تعلق گرفته است. زمانی که مشتری افتتاح حساب می کند ما متعهد به اجرای تمام قراردادهای مان هستیم و چون متقاضیان در بانک ما مبلغی را سپرده گذاری می کنند ما متعهد می شویم تمام تسهیلات را ارائه دهیم و نسبت به رقم سپرده متعهدیم و جای هیچ نگرانی نیست.

مهران تصریح می کند: افرادی که بخواهند  از تسهیلات وام مسکن از طریق سپرده گذاری صندوق مسکن یکم خانه اولی ها افتتاح حساب کنند و در زمان مقرر از سپرده گذاری های خود استفاده کنند برای خرید یا ساخت خانه در بافت های فرسوده  سود ۸.۵ درصد و برای سایر بافت های شهری باید  ۹ درصد سود پرداخت کنند.

وی می افزاید: برای پس انداز صندوق یکم برای خانه اولی ها به ازای هر ۶ ماه سپرده، ۱ برابر و یک سال سپرده گذاری دوبرابر پرداخت سرمایه اولیه مبلغ وام در نظر گرفته شده است. همچنین متقاضیان می توانند در این زمینه اوراق مشارکت تهیه کنند که نرخ سود آن ۱۷ و نیم درصد است.

سرپرست بانک مسکن در خراسان رضوی تاکید می کند: حداکثر تسهیلات برای شهرهایی مانند مشهد ۱۲۰ میلیون تومان و برای تهران ۱۶۰ میلیون تومان است. هرفردی با حداقل مبلغ افتتاح حساب می تواند برای دریافت تسهیلات اقدام کند البته  تا زمانیکه موجودی حسابش به ۷ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان نرسد امتیاز وام برای آن محاسبه نخواهد شد.

مهران درباره قواعد پرداخت این وام نیز اظهار می دارد: در صورتی که خانه آماده باشد و از زمان ساخت آن ۱۵ سال بیشتر نگذشته باشد، در کمترین زمان ممکن وام به متقاضی پرداحت خواهد شد.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.