۱۸ آبان ۱۳۹۵ - ۲۰:۵۸
کد خبر: 473109

مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوا با بیان اینکه باید تمرکز ما بر روی وسایل نقلیه و موتوری باشد، گفت: ما اثبات کردیم آلودگی هوای تهران ۸۰ درصد متعلق به خودروهاست.

مهمترین عامل آلودگی هوا چیست؟

به گزارش قدس آنلاین، مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوا در حاشیه نمایشگاه مطبوعات، در پاسخ به این سوال که شهردار تهران در سخنرانی های اخیر خود همواره از آلودگی هوا به عنوان چالش اصلی تهران یاد می‌کند، راهکار برون رفت از این چالش چیست، گفت: آلودگی هوا مسئله ای پیچیده است و جزئیات بسیاری دارد و منابع مختلف و متنوعی دارد که هر کدام راه حل مخصوص خود را دارند.
وحید حسینی افزود: بالغ بر ۱۶ نهاد و سازمان درگیر آلودگی هوا هستند و اگر هماهنگی های لازم را با هم نداشته باشیم تلاش هایی که می کنیم نیز ممکن است در جهت های مخالف باشد.
وی ادامه داد: در یکی دو سال اخیر تفاهم خوبی بین شهرداری، دولت و نهادهای درگیر انجام شده و اقدامات خوبی انجام گرفته که از آن جمهل می توان به طرح کاهش اشاره کرد که بعد از دو- سه سال بحث و جدل بالاخره امسال آبان ماه آغاز شده؛ شروع خوبی است اگرچه کافی نیست.
حسینی با اشاره به برخی اقدامات مفید دیگر گفت: موتورسیکلت‌های کاربراتی دیگر در کشور پلاک نمی شوند و خودروهای دیزلی اگر مقاومتی صورت نگیرد باید از امسال فیلتر بگذارند، فناوری برقی هیبریدی توسعه پیدا می کند و ...
مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوا با بیان اینکه باید تمرکز ما بر روی وسایل نقلیه و موتوری باشد، گفت: ما اثبات کردیم آلودگی هوای تهران ۸۰ درصد متعلق به خودروهاست. اگر سراغ همین برویم و از تکنولوژی روز استفاده کنیم و خورروی بی کیفیت به مردم ندهیم، بخش عمده مشکل رفع می شود.
حسینی اضافه کرد: اگر از اتومبیل های فرسوده بگذریم که بحث بسیار گسترده ای دارد و از منابع اصلی آلودگی است، باید گفت خودروهای استاندارد یورو ۴ هم که از کارخانه بیرون می آید معلوم نیست دوام آلودگی‌اش چگونه است. این خودروها ابتدا استاندارد هستند اما دو سال دست مردم، به دلیل شرایط کارکرد، کیفیت قطعات و حتی تعمیر و نگهداری نامناسب آلودگی‌شان بالاتر می رود.
وی تاکید کرد: ما این معضلات را می‌دانیم، احصاء کردیم و راه حل هایش موجود است.
حسینی با اشاره به تذکرات شهردار تهران مبنی براینکه آلودگی چالش اول تهران است، گفت: دکتر قالیباف می گوید آلودگی هوا مسئله اصلی تهران و کشور است اما این موضوع در صدر توجهات مسئولان نیست.
مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوا توضیح داد: به دلیل اینکه به عنوان مثال وقتی می رسد به کیفیت خودرو، بحث اشتغال در صنعت خودرو اهمیت به مراتب بیشتری می یابد و آلودگی هوا قربانی می شود.
وی با تاکید بر اهمیت آلودگی هوا گفت: این را بگذارید در کنار ۲۶ هزار مرگ سالیانه هم وطنان به گزارش سازمان جهانی بهداشت. همین آمار تذکری است که اهمیت آن را دریابیم.
حسینی با بیان این مطلب که وزارت بهداشت فقط ۶ هزار نفر را به تهران منتسب می کند گفت: ما در مرکز تهران بالغ بر ۸۰۰ هزار موتور داریم که ۹۰ درصد آن ها کاربراتوری هستند. به جای این ها حتی اگر موتورهای بنزینی استاندارد جایگزین کنیم، آلودگی بسیار کاهش می یابد اما ورود موتورهای برقی آن گونه که مسئولان قول دادند، باعث کاهش آلودگی صوتی و هوا می شود.
مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوا در خاتمه گفت: تمرکز باید روی بخش خوردو باشد و رفتن سراغ بحث هایی مانند گرمایش خانگی و گرد و غبار اشتباه است و این را به لحاظ علمی اثبات کردیم. این مسئله باید حل شود.

منبع: ایسنا

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.