قد آنلاین- تبریز: شهردار تبریز از اجرای برنامه مطالعاتی و عملیاتی مسیرهای گردشگری شهر تبریز خبر داد و افزود: با اجرای این برنامه، جاذبه‌های فرهنگی، تاریخی و تفریحی شهر در قالب پنج مسیر عملیاتی سامان‌دهی می‌شود.

اجرای برنامه مطالعاتی و عملیاتی در پنج محور گردشگری مرکز شهر تبریز

به گزارش قدس آنلاین از تبریز،  صادق نجفی اظهار داشت: پراکندگی مسیرهای گردشگری و نبود اطلاعات و راهنمایی‌های متمرکز، از نارسایی‌های قدیمی بحث‌های گردشگری شهر تبریز است؛ از این رو برنامه مطالعاتی و عملیاتی پنج محور گردشگری شهر مورد توجه شهرداری تبریز قرار گرفته‌ است.

وی تصریح کرد: با اجرای این طرح، جاذبه‌های فرهنگی، تاریخی و تفریحی شهر در قالب پنج مسیر مشخص شده و برای هر مسیر، برنامه‌های متناسب و محتوایی تعریف و اجرا می‌شود.

شهردار تبریز با اشاره به این‌که پنج مسیر مطالعاتی با محوریت بازار تبریز، تعریف شده است، تصریح کرد: نخستین محور این پروژه گردشگری عبارت است از «چهارراه‌ شهید بهشتی، موزه‌ عصرسنگی، رهلی‌ بازار، درب‌ خیابان، برج‌ یانقین، میدان‌ دانشسرا، درب‌ باغمیشه، کوچه‌ حرم‌خانه، بازار کفاشان و بازار بزرگ‌ تبریز» که در مجاورت محور دوم «درب‌ گجیل، باغ‌ گلستان، خانه‌ کمپانی‌ها، مغازه‌های‌ سنگی، درب‌ مهادمهین، ارگ‌ علیشاه، مصلای‌ تبریز، خیابان‌ فرودسی، مسجد استاد شاگرد، بازار تربیت، مسجد قزلی، بازار گرجی‌لر و بازار بزرگ‌ تربیت» واقع شده است.

نجفی اضافه کرد: محور سوم شامل «کلیسای‌ ارامنه، سرکیس، آوانجلیکا، ارگ‌ علیشاه، مصلا، درب‌نوبر، عمارت‌ شهرداری، بازار کره‌نی‌خانه، مسجد شهدا، بازار امیر و بازار تاریخی شهر» است که بخش‌هایی از آن با محور سوم، شامل «بنای‌ اسناد ملی، میراث‌ فرهنگی‌ و گردشگری، خانه‌ صدر، خانه‌ ختایی‌ها، خانه‌ علی‌ مسیو، خانه‌ شهردار، دانشکده‌ هنر و معماری، خانه‌ نیکدل، خانه‌ سلمانی، خانه‌ حیدرزاده، عمارت‌ شهرداری، درب‌ نوبر، حمام‌ نوبر، بازار تربیت، بازار شیشه‌گرخانه، میدان‌ نماز، خانه‌ مشروطه، خانه‌ کلکته‌چی، مسجد جامع‌ تبریز و بازار بزرگ» مرتبط است.

وی ادامه داد: پنجمین مسیر گردشگری نیز شامل «خانه‌پروین‌ اعتصامی، موزه‌قاجار، مجموعه‌ مقبره‌الشعرا، پارک‌ قائم‌مقام، خانه‌ شربت‌اوغلی، درب‌ باغمیشه، کارگاه‌ سفال‌ استاد قابچی، خانه‌ ثقةالاسلام، مسجد صاحب‌الامر، مجموعه میدان‌ صاحب‌آباد، بازار شتربان، درب‌ شتربان و بازار بزرگ‌ تبریز» است.

شهردار تبریز متذکر شد: طبق ارزیابی‌ها و مطالعات صورت گرفته، بازدید از هر یک از این پنج مسیر به طور متوسط سه تا پنج روز به طول می‌انجامد، از این رو سامان‌دهی هر یک از این مسیرها، زمینه بازدید دست‌کم 15 روز گردشگری مفید و خاطرانگیز را در شهر تبریز فراهم خواهد کرد؛ این در حالی است که تنها با در نظر داشتن وسعت مساحت 27 هکتاری، به جرات می‌توان گفت بازدید از این مرکز تاریخی، حتی برای شهروندان آشنا با این مرکز، در کمتر از یک هفته میسر نیست.

نجفی ادامه داد: سامان‌دهی محورهای پنج‌گانه شامل برنامه‌های کف‌سازی، زیباسازی، حذف زواید، اجرای فضاهای زینتی، فضاسازی محیطی و نصب تابلوها و نشان‌های تبلیغاتی، از تمهیداتی است که مراحل عملیاتی‌ آن آغاز شده‌ است.

وی مشارکت شهروندان را ضرورت مهم این طرح خواند و افزود: بخش مهم محتوای گردشگری شهر تبریز، شامل همین پنج محور مرکزی است، بنابراین از شهروندان انتظار می‌رود با نقش‌آفرینی در برنامه‌های سامان‌دهی، زیباسازی، توسعه فضای‌ سبز در آراستگی و جذابیت این پنج محور سهیم باشند.

شهردار تبریز ابراز امیدواری کرد، اجرای این برنامه، گام موثر در تبیین برنامه‌ها و اهداف گردشگری تبریز 2018 باشد.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.