سخنگوی دولت گفت: دولت به آزادی بیان و نظر نقادان و انتقادات در چهارچوب قانون معتقد است و همچنین بر عده‌ای که در حاشیه امنی قرار بگیرند و هتاکی کنند و فراتر از قانون عمل کنند معترض است.

واکنش سخنگوی دولت به انتقادات رئیس قوه قضائیه

به گزارش قدس آنلاین به نقل از خبرگزاری فارس، محمدباقر نوبخت سخنگوی دولت در نشست خبری امروز خود که در نمایشگاه مطبوعات برگزار شد، گفت: ما قصد داشتیم 7500 واحد غیرفعال و نیمه فعال خصوصی را فعال کنیم. تا این تاریخ، مجموعا 15 هزار و 655 واحد تولیدی بالغ بر 10 هزار و 789 میلیارد تومان دریافت کرده اند. این واحدها به دو صورت به بانکها معرفی شدند. یکی از طریق ستاد تسهیلات و استانداری‌ها بود که 7371 مورد بود و الباقی به صورت مستقیم تسهیلات را دریافت کردند.

سخنگوی دولت ادامه داد: با این میزان، 98.3 درصد از اهداف ما محقق شده است. برخی می پرسیدند اهداف اقتصادی دولت تا چه زمانی محقق می شود، گفتیم که این اقدامات تا نیمه ابتدایی سال انجام می شود. دولت متعهد شد به جز اعطای تسهیلات به واحدهای خصوصی تولیدی، از طریق تامین اعتبارات طرح‌های عمرانی دولت، نسبت به رونق بخشی به اقتصاد عمل کند. ما مصمم هستیم تا پایان امسال با 37 هزار میلیارد تومان اعتبار، طرح‌های عمرانی را به نتیجه برسانیم.

نوبخت با ارائه گزارشی از اقدامات دولت در فعال سازی طرح‌های عمرانی گفت: تاکنون بالغ بر 15 هزار میلیارد تومان به این منظور اختصاص داده شده که 10 هزار و 500 میلیارد تومان اسناد و اوراق است و 4500 میلیارد تومان به صورت نقدی پرداخت شده است که از این مسیر هم رونق اقتصادی را پیگیری خواهیم کرد.

وی با اشاره به کشت وسیع گندم در کشور گفت: امسال 11 میلیون و 520 هزار تن گندم خریداری شده است. کل گندم خریداری شده پارسال 8 میلیون و 800 هزار تن بود. در آغاز دولت یازدهم، 4 میلیون و 822 هزار تن خرید گندم داشتیم ولی با انگیزه افزایش قیمت خرید تضمینی گندم، توانستیم به تولید 3 برابری گندم دست پیدا کنیم.

سخنگوی دولت با اشاره به اینکه در سال 91 خرید هر کیلوگرم گندم 420 تومان بود، گفت: امسال این عدد به 3 برابر افزایش یافته است. بر اساس این رقم، تاکنون 14 هزار و 707 میلیارد تومان برای گندمکاران، اعتبار اختصاص داده شد ولی خزانه این امکان را نداشت که در سه ماهه ابتدای سال، پرداخت گندم را انجام دهد. این رقم مشخص می کند اعتبارات مورد نیاز خرید تضمینی گندم، به اندازه کل بودجه عمرانی تخصیص داده شده کشور است.

نوبخت در ادامه اظهار داشت: تمام کسانی که گندم به دولت فروخته اند، مطالبات خود را دریافت کرده‌اند. دو اقدام دیگر در دست اقدام است که 8 هزار میلیارد تومان پرداخت بدهی های بیمه سلامت به بخش‌های مختلف بهداشتی، درمانی و داروخانه هاست که در دولت در دست رسیدگی است. در کنار این، پرداخت 5 هزار میلیارد تومان از مطالبات بازنشستگان و فرهنگیان در دولت تصویب شده است و امیدواریم در آینده نزدیک، خبر تسویه کامل را به اطلاع مردم برسانیم.

رئیس سازمان برنامه و بودجه درباره اقدامات دولت در زمینه بهبود وضعیت هوای پایتخت و کلانشهرها گفت: ما قصد داریم 90 هزار دستگاه فرسوده را از دور خارج کنیم که بر اساس آخرین آمار تا 16 آبانماه جاری، 29 هزار و 963 دستگاه تاکسی جدید جایگزین تاکسیهای فرسوده شده است.

سخنگوی دولت پیرامون یارانه مطبوعات نیز گفت: امروز 58 میلیارد و 500 میلیون تومان به عنوان یارانه مطبوعات پرداخت کرده ایم و تا قبل از آغاز این نمایشگاه 85 میلیارد تومان پرداخت شده که مجموعا 143 میلیارد و 500 میلیون تومان پرداخت شده است.

نوبخت در پاسخ به سوال خبرنگاری پیرامون تخلفات صورت گرفته در صندوق ذخیره فرهنگیان که روز گذشته معاون اول رئیس جمهور نیز بر این مسئله تأکید کردند و اینکه آیا با متخلفان برخوردی شده است، گفت: بدون تردید وقتی اخبار درباره این صندوق منتشر شد، کارگروه ویژه‌ای به عنوان نظارت، امور را پیگیری کرد.

وی تصریح کرد: ضمن هماهنگی با سایر دستگاه های نظارتی، گزارش مبسوطی از آنچه در این مجموعه اتفاق افتاد را در آینده نزدیک به اطلاع مردم و عموم می‌رسانم.

سخنگوی دولت در ادامه اظهار داشت: دولت به آزادی بیان و نظر نقادان و انتقادات در چهارچوب قانون معتقد است و همچنین بر عده‌ای که در یک حاشیه ی امنی قرار بگیرند و هتاکی کنند و فراتر از قانون عمل کنند معترض است.

سخنگوی دولت درباره اعتراض برخی یارانه بگیران درباره قطع یارانه آن‌ها گفت: دولت هرگز یارانه اشخاص را قطع نخواهد کرد و اگر هم موردی پیش آمد و اعتراض کردند به سازمان هدفمندی ابلاغ کردم ابتدا یارانه را برقرارکنید و سپس بررسی کنید.

وی درباره برخی از اخبار اخیر در خصوص کشف مفاسد اقتصادی گفت: نفس این نوع رخدادهای مفسده انگیز بسیار تاسف بار است ولی کشف آنها نکته مثبتی است و تلاش برای اینکه نسبت به آنها اغماض شود، صورت نمی گیرد و تلاش می شود این مسائل علنی شود.

نوبخت درباره برگزاری نشست های خبری رئیس جمهور گفت: رئیس جمهور دو نوع مصاحبه دارند. یکی با دعوت از اصحاب متعدد رسانه، نشست خبری برگزار می کنند و بعضا هم به صورت تلویزیونی به گفتگو با رسانه ها می پردازند. رئیس جمهور معتقدند رسانه ها باید از آزادی قلم، بیان، نقد و ابراز عقیده برخوردار باشند ولی اگر رسانه ای از موازین قانونی خروج کرد، تهمت زد یا هتاکی کرد یا امری را به صورت ناحق ترویج کرد، دولت باید در این مسیر روشنگری کند.

سخنگوی دولت درباره شکایت دولت از رسانه‌ها گفت: در آغاز کار دولت، بسیاری از دعاوی دولت علیه رسانه ها پس گرفته شد و چارچوب عملکرد دولت نیز در همین مورد است. دولت به آزادی بیان و فعالیت قانونی رسانه ها پای بند است.

وی درباره ترمیم اخیر در کابینه گفت: در ستاد اقتصادی دولت، اتفاقاتی مبتنی بر شاخص های قابل ارزیابی افتاد. در شرایط فعلی، حتی می بینیم کشورهای پولدار و ثروتمند نفتی منطقه دچار افت شدید قیمت نفت شدند و انتشار اوراق قرضی انجام دادند. عربستان 67 هزار میلیارد دلار استقراض کرد، یارانه ها را کاهش داد و حقوق کارکنان را کم کرد. ولی می بینیم روند شاخص‌های اقتصادی ما شرایط خوبی دارد و تورم، روند کاهنده دارد. این اعداد خود به خود بهبود نمی یابد بلکه همراه آن، رونق اقتصادی است. رشد اقتصادی امروز به 4.4 درصد رسیده و ثبات در بازار ارز را می بینیم. بر اساس گزارشهای صندوق بین المللی پول، اقتصاد ایران در بین کشورهای نفتخیز منطقه، باثبات ترین اقتصاد تشخیص داده شد.

نوبخت درباره برخی گلایه‌ها در خصوص تغییرات کابینه گفت: همه سیاست‌های اقتصادی دولت در ستاد اقتصادی مورد بررسی قرار می گیرد. همه مسئولان حوزه اقتصاد، مشاوران رئیس جمهور بوده و آقای روحانی در این ستاد، دو روز در هفته جلسه دارند. فرآیند تصمیم سازی ها در این ستاد انجام می شود.

سخنگوی دولت در پاسخ به سوالی درباره صندوقدار خارجی برای فروش بنگاه ها و خصوصی سازی گفت: خصوصی سازی اگر به مفهوم واگذاری سهام شرکت‌های دولتی است، این اقدام به مرحله پایانی رسیده و قبل از دولت یازدهم، عمده واحدهای تولیدی واگذار شد. البته واگذاری به عنوان رد دیون را نمی توانیم به عنوان خصوصی سازی تلقی کنیم. فرضا دولت به تامین اجتماعی بدهی دارد، واحد تولیدی را به این سازمان واگذار می کند، ولی این واحد به بخش خصوصی واگذار نشده و یک بخش عمومی دیگر عهده دار امور شد. شاید 13.5 درصد از این واگذاری ها به بخش خصوصی واقعی بود. نمی توانیم واحدهای خصولتی را به عنوان خصوصی سازی بدانیم.

وی در ادامه گفت: اصرار ما این است بخشی از سهام باقیمانده واحدهای تولیدی به صورت رد دیون نباشد. الان سازمان خصوصی سازی تشکیل شده و این سازمان قدرت واگذاری سهام را دارد. لذا تلاش می کنیم سهامهای واگذار شده به بخش خصوصی واقعی واگذار شود.

نوبخت درباره دستاوردهای برجام گفت: باید از همه ظرفیت‌های برجام استفاده شود. باید بپذیریم فضایی که باید ما را به جایگاه قبل از تحریم برگرداند، به جهات عدیده هنوز با مانع مواجه است. برخی بانک‌های خارجی بدون اینکه بحث تحریم را طرح کنند، مسایل دیگری را مطرح می کنند. نباید هیچ علامت منفی به بنگاه های اقتصادی داد تا آنها بترسند.

رئیس سازمان برنامه و بودجه گفت: بر اساس آخرین گزارش از فروش نفت، ما به فروش بیش از 2 میلیون و 500 هزار بشکه در روز دست یافته ایم. البته هر بشکه حدود 40 دلار فروخته می شود. تمام تلاش دولت استفاده از همه ظرفیت های برجام است.

معاون رئیس جمهور درباره خرید اقساطی هواپیما گفت: چندین شرکت لیزینگ هواپیما، شرایط خود را به ما اعلام کرده اند و ما بر اساس نوع قراردادها و اقساط، حق انتخاب داریم و به محض قطعی شدن تصمیم، اطلاعات آن را در اختیار مردم می گذاریم.

سخنگوی دولت در پاسخ به خبرنگاری که پرسیده بود چقدر تغییرات دولت در ارتباط با گلایه علماست، گفت: شاید نظر شما وزارت ارشاد بوده چون درباره وزارتخانه های ورزش و جوانان و آموزش و پرورش، نظری از مراجع بزرگوار اعلام نشد. برای دولت، نظر مراجع، متاع و لازم الاحترام است و تلاش دولت هماهنگی با آیات عظام است. اغلب اعضای هیات وزرا، با مراجع بزرگوار، ملاقات دارند.

وی در ادامه گفت: این سه تغییر به دلیل جمع بندی مناسب‌تر در کل کابینه است. ضمن اینکه این تغییر، هرگز از شایستگی ها، منزلت و ارزش وزرا نمی کاهد. تغییرات به این معنی نیست، کسی که بیرون رفته، مشکل داشته. هر سه وزیر محترم سابق، از همکاران بسیار ارزشمند ما در دولت بودند و امیدوارم نیروهای جدیدی که به کابینه پیوستند، شرایط را به سمت عملکرد مثبت دولت پیش ببرند.

نوبخت در پایان سخنانش درباره توسعه اقتصادی کشور گفت: چند هفته گذشته، صندوق بین المللی پول، گزارشی درباره وضعیت اقتصادی کشورهای جهان، منطقه و حتی ایران بیان کرد. رشد 4.5 درصدی برای جمهوری اسلامی ایران پیش بینی شد و کاهش نرخ تورم و فعالیت‌های سرمایه گذاری هم توسط این نهاد پیش بینی شد. سرمایه گذاری در حوزه نفت و پتروشیمی، انجام شده. در صنایع های تک و شرکتهای دانش بنیان، فاصله ای با سایر کشورهای توسعه یافته نداریم. بهبود شاخص های اقتصادی را در ادامه می بینید. ما قطعا در مسیر رفاه اقتصادی مردم نیز حرکت خواهیم کرد.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.