۱۹ آبان ۱۳۹۵ - ۱۲:۰۵
کد خبر: 473257

کارشناس مسائل سیاست خارجی گفت: مقامات محلی موصل از جمله استاندار این منطقه مقصر اصلی تصرف این شهر به دست داعشی‌ها بودند.

باعث و بانی سقوط موصل چه کسانی بودند؟

به گزارش قدس آنلاین به نقل از میزان ، حسن هانی‌زاده کارشناس مسائل سیاست خارجی پیرامون نقش 37 مقام دولتی و نظامی در سقوط موصل اظهار کرد: وقتی داعش در سال 2014 یعنی دو سال قبل به موصل حمله کرد اثیل‌النجیفی استاندار نینوا به اتفاق برخی مقامات محلی استان نینوا که موصل مرکزیت آن است تسلیم داعش شدند و بدون هیچ مقاومتی این شهر را به داعشی‌ها تحویل دادند روندی که سبب شد تا هزینه بسیاری نصیب کشور عراق شود.

وی افزود: در زمان اشغال موصل توسط داعش حدود 400 میلیون دلار در بانک موصل پول نقد وجود داشت که به واسطه بی‌لیاقتی مقامات استان نینوا نصیب داعش شد و آنها این پولها را غارت کردند.

این کارشناس مسائل سیاست خارجی تاکیدکرد: هدف مقامات محلی استان نینوا از عدم مقاومت در برابر داعش گرفتن انتقام از دولت مرکزی و برخی از شیعیان عراق بود سیاستی که هیچ گونه پایه و اساسی نداشت و ضررهای بسیاری را نصیب مردم عراق کرد.

هانی‌زاده خاطرنشان کرد: اعتقادات مقامات استان نینوا از جمله اثیل‌‎النجیفی استاندار نینوا این بود که داعش به اهالی موصل از شیعیان عراق نزدیک‌تر است لذا وی و طیف وابسته‌اش همواره شعارهایی را علیه شیعیان می‌‎دادند روندی که نشانگر یک  خیانت بزرگ در استان نینوا علیه تمامیت ارضی عراق و مردم این کشور بود.

وی تصریح کرد: بعد از اینکه داعش اقدام به کشتار مردم، کودکان و زنان در عراق کرد، اهالی موصل به این نتیجه رسیدند که داعش هیچ‌گونه فرقی میان اهل سنت، شیعه، ایزدی و کردها قائل نیست و به کشتار مردم بدون توجه به نام مذهب آنها می‌پردازد لذا از دولت مرکزی عراق و مراجع درخواست کمک کردند.

این کارشناس مسائل سیاست خارجی خاطرنشان کرد: گروه الحشدالشعبی پس از دریافت پیغام کمک مردم موصل برای نجات مردم این منطقه تشکیل شد روندی که امروز سبب شده است که موصل را در آستانه آزادی ببنیم.

هانی‌زاده خاطرنشان کرد: حضور دهها هزار نیروی داعشی در موصل و استان نینوا نشان می‌دهد که داعش در حال تدارک برای ایجاد یک دولت داعشی در موصل بوده است از این رو با آزادسازی موصل بدون شک این گروه شکست سنگینی را تحمل خواهد کرد و زمینه‌های نابودی آن در آینده فراهم می‌شود.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.