قدس آنلاین/ محمد رضایی: وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در همایش صندوق‌های بازنشستگی، تنگناها و راهکارها گفت: اصلی ترین محور ساماندهی صندوق‌های بازنشستگی احترام به استقلال آن‌هاست. این در حالی است که این روزها به رغم واکنش شدید جامعه کارگری، بخشی از دولت بخصوص وزارت بهداشت بر ادغام بیمه‌های درمانی بخصوص صندوق تأمین اجتماعی پافشاری می‌کند.

کلید شکسته قفل صندوق‌های بیمه‌ای را باز نمی‌کند

ربیعی، وزیر کار می‌گوید: در ۵۰ سال اخیر آگاهانه یا ناآگاهانه وضعیت فعلی صندوق‌ها را رقم زدیم که بخشی ناشی از شوک‌های اقتصادی و بخشی به علت فشارهای سیاسی بوده است. اصلی‌ترین محور ساماندهی صندوق‌های بازنشستگی احترام به استقلال آن‌هاست. اصلاحات در صندوق‌ها باید انجام شود. این اصلاحات معطوف به آینده است و نباید افراد فعلی را دچار چالش کند.

ربیعی با انتقاد از اینکه ملکی در خیابان فرشته را که متعلق به صندوق بازنشستگی بوده به ۳۰ میلیارد فروخته‌اند، در حالی که ۴۰۰ میلیارد تومان ارزش دارد، گفت: «۳۳ شرکت بورسی متعلق به صندوق‌ها هستند و ۷۰ درصد سرمایه صندوق‌ها در بورس است. ۹ سال حسابرسی در صندوق‌ها انجام نشده بود، ولی خوشبختانه امروز در همه صندوق‌ها حسابرسی‌ها تا سال ۹۴ انجام شده است.

❄ ادغام صندوق‌ها یعنی برداشت از مال کارگران

کارشناسان حوزه بیمه و کار می‌گویند، صندوق تأمین اجتماعی که ذخیره و امانت چندین نسل کارگر زحمتکش بوده است، باید حق بیمه‌های پرداختی توسط کارگران را صیانت کند و دولت به جای طمع به سرمایه آن، باید بدهی کلانش به این صندوق را پرداخت کند. اما براستی آیا باید صندوق‌ها یکی شوند؟

دکتر سیدامیرعلی اسماعیلی، پژوهشگر مؤسسه عالی پژوهش تأمین اجتماعی در این باره به خبرنگار ما می‌گوید: صندوق درمان تأمین اجتماعی متعلق به کارگران است و با مالکیت عمومی و غیردولتی، هزینه‌ کرد و نیز نحوه محاسبه ارزش خدمات آن با سایر صندوق‌های درمانی تفاوت دارد، بنابراین ادغام آن یعنی برداشت از مال کارگران.

وی تأکید می‌کند: این ادغام هرگز نباید انجام شود، زیرا طبق قانون یک سوم حق بیمه هر کارگر برای هزینه درمان به صندوق واریز می‌شود و یازده درصد از کل حق بیمه در بخش درمان این سازمان هزینه و بقیه این مبلغ در صندوق بیمه پس‌انداز می‌شود و این وجوه باید در خدمت خود کارگران و بازنشستگان صندوق باشد.

❄ فشار وزارت بهداشت بر تأمین اجتماعی

دکتر بهزاد کرم چیان،عضو خانه کارگر نیز در گفت‌وگو با قدس می‌گوید: در سال‌های ابتدایی دهه ۶۰ که ادغام با فشار وزارت بهداشت انجام شد، بدترین شرایط درمانی را برای این صندوق داشتیم، اما با تصویب مجلس در سال ۶۸دوباره بخش درمان تأمین اجتماعی از وزارت بهداشت به این سازمان بازگشت و مشکلات کمترشد و در این مقطع نیز نباید آن تجربه تلخ را تکرار کرد.

وی با اشاره به تکلیف قانون توسعه اجتماعی کشور برای یکسان سازی بیمه‌ها می‌افزاید: این یکسان سازی باید در زیرساخت‌ها و طراحی نظام‌های بیمه‌ای رخ دهد و حمایت‌های بیمه‌ای دولت به صورت عادلانه به صندوق‌ها تخصیص یابد، نه اینکه از سرمایه صندوقی برای پوشش زیان صندوق‌های دیگر استفاده شود.

❄ بحران مدیریت در صندوق‌ها

این فعال کارگری تأکید می‌کند: بیشتر صندوق‌ها در حساب و کتاب دچار بحران مدیریتی هستند و فقط صندوق بازنشستگی فولاد، بحران را مدیریت کرده، اما برای پیشگیری از معضلات مالی برای سایر صندوق‌ها دولت باید نگاه اقتصادی صرف را فراموش کند تا با حمایت از آن‌ها به بعد اجتماعی شان نیز توجه شود. به اعتقاد دکتر کرم‌چیان، ارزش دارایی کل صندوق‌های ما در اقتصاد ایران ۲۵ درصد است، اما در دنیا بیش از ۶۰ درصد و دلیل اصلی آن نبود نگاه حمایتی واقعی از سوی دولت به بیمه‌ها و قانون گریز بودن بیشتر بیمه‌های شبه دولتی و اتکای آنان به رانت‌های دولتی است و با توجه به اینکه از ۱۰۰ شرکت برتر کشور ۳۳ شرکت متعلق به صندوق های بازنشستگی است و بیش از ۷۰ درصد سرمایه صندوق‌ها وارد بورس شده، باید بتوانند خوداتکایی داشته باشند.

❄ استثنای قانون برای تأمین اجتماعی

اسماعیل حق‌پرستی، دبیراجرایی خانه کارگر تهران نیز به ایلنا گفته است: صندوق درمان سازمان تأمین اجتماعی هیچ تشابهی با سایر بیمه‌ها ندارد، به همین دلیل در قانون توسعه ادغام منابع و امکانات بیمه‌ها درسازمان بیمه سلامت، این صندوق مستثنا شده و باید از ادغام آن به نفع کارگران و بازنشسته‌ها خودداری شود.

وی افزود: افراد بسیاری در جامعه هستند که به عناوین مختلف از پرداخت‌های خود نسبت به خدمات دولتی طفره می‌روند، اما جامعه کارگران قبل از دریافت دستمزد خود هزینه خدمات خود چه در بحث درمان و چه در بحث بازنشستگی را به صندوق می‌پردازد و نباید حقشان ضایع شود.

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.