قدس آنلاین: مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی بر ضرورت انجام اصلاحات ساختاری و نهادی به صورت مستمر و همه جانبه در این سازمان تأکید کرد و درباره منشأ بدهی‌های دولت به تأمین اجتماعی گفت: در سال ۱۳۹۲ سازمان ۶۰ هزار میلیارد تومان از دولت طلبکار شد که ایجاد تعهدات بدون منبع در دولت قبل علت آن است و اکنون این رقم به ۱۱۰ هزار میلیارد تومان رسیده است.

بدهی ۱۱۰هزار میلیاردی دولت به تأمین اجتماعی

سیدتقی نوربخش در همایش صندوق‌های بازنشستگی، تنگناها و راهکارها گفت: بیمه‌های اجتماعی از سال ۱۳۱۰ با صندوق بیمه‌های طرق و شوارع ایجاد شد. در سال ۱۳۲۶ بنگاه رفاه اجتماعی ایجاد شد و نطفه فعلی سازمان تأمین اجتماعی در سال ۱۳۳۲ تحت عنوان سازمان بیمه اجتماعی کارگری شکل گرفت. وی افزود: صندوق تأمین اجتماعی هم اکنون ۴۲ میلیون نفر را تحت پوشش دارد. از ۱۴ میلیون بیمه شده اصلی تحت پوشش ۱۰ میلیون نفر بیمه شده اجباری، دو میلیون بیمه شده مشاغل آزاد و دومیلیون نفر بیمه شدگان تکلیفی هستند. دو میلیون و ۷۰۰ هزار مستمری بگیر داریم که شمار آن‌ها با خانواده شان به بیش از پنج میلیون نفر می‌رسد.

مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی با بیان اینکه علت پایداری منابع و مصارف تأمین اجتماعی تابعیت از قانون اعداد بزرگ است، افزود: سازمان نه صرفاً یک صندوق بازنشستگی و نه یک بیمه گر سلامت است، بلکه توأمان هردو را انجام می‌دهد و ۱۶ مزیت بیمه‌ای دیگر را نیز طبق قانون ارایه می‌کند.

مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی افزود: اکنون امید به زندگی به ۷۶ تا ۷۸ سال رسیده، ولی سن بازنشستگی سال به سال کاهش یافته و همپای افزایش سن بازنشستگی حرکت نکرده است. به منظور پایداری صندوق باید این دو با یکدیگر حرکت کنند. وی افزود: در سال ۱۳۸۰، یک میلیون و ۱۰۰ هزار مستمری بگیر داشتیم، اما با بازنشستگی‌های پیش از موعد اکنون دو میلیون و ۷۰۰ هزار مستمری بگیر داریم و با این رشد با شیب تند مشخص است که چه بلایی بر سر صندوق می‌آید. وی با بیان اینکه کسری صندوق‌های بازنشستگی در سال گذشته ۱۶ میلیارد دلار است، گفت: تعهدات آتی صندوق های بازنشستگی ۴۱۰میلیارد دلار خواهد بود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.