قدس آنلاین -خوزستان -زهره کریمی : با حضور مهندس بیژن عالی پور مدیرعامل شرکت ملی مناطق نفت خیز جنوب سه کتاب تخصصی در زمینه صنعت نفت در هشتمین نمایشگاه ساخت تجهیزات صنعت نفت خوزستان رونمایی شد.

رونمایی از سه کتاب تخصصی در نمایشگاه نفت خوزستان

مراسم رونمایی از این کتاب ها دومین روز نمایشگاه نفت در سالن اجتماعات نمایشگاه بین المللی خوزستان در اهواز برگزار شد.
این کتاب ها که با تلاش کمیته انتشارات روابط عمومی شرکت ملی مناطق نفت خیز جنوب منتشر شده اند شامل "روانکاری  صنعتی و کاربرد آن"، "متالوژی و کنترل خوردگی در بهره برداری نفت و گاز" و "کاربرد سیستم های هوشمند در تحلیل اقتصادی طرح های توسعه میادین نفتی" می باشد.
روانکاری صنعتی و کاربرد آن
کتاب روانکاری صنعتی تالیف "احسان الله شریفی" کارمند شرکت بهره برداری نفت و گاز مسجد سلیمان است. این کتاب در شش فصل و به شمارگان یک هزار نسخه توسط انتشارات معتبر،منتشر شده است.
نویسنده در فصل اول این کتاب به اصول روانکاری پرداخته و در فصل دوم نیز گریس های صنعتی را معرفی کرده است. فصل های سوم تا ششم نیز به روانکاری چرخدنده ها و انواع افزودنی های دنده، یاتاقان های ژورناتل و روانکاری آنها، یاتاقان های غلتشی و روانکاری آنها و آنالیز روغن اختصاص یافته است.
در مقدمه، هدف از تالیف این کتاب، کمک به تمام کسانی است که به نوعی درگیر با ماشین آلات و تجهیزات صنعتی هستند تا با آگاهی و شناخت بیشتر از اصول روانکاری، باعث افزایش میزان بازده و قابلیت اطمینان و همچنین کاهش هزینه های مربوط به تعمیرات و نگهداری می شوند.
کاربرد سیستم های هوشمند در تحلیل اقتصادی طرح های توسعه میادین
کتاب کاربرد سیستم های هوشمند در تحلیل اقتصادی طرح های توسعه میادین، تالیف" مارکو پاچکو" و ترجمه "سید مهدی محمدی و بیژن نوع پرست" از کارمندان شرکت بهره برداری نفت و گاز مسجد سلیمان است.
این کتاب در هفت فصل و به شمارگان یک هزار نسخه  توسط نشر ترآوا منتشر شده است. فصل اول کتاب شامل تحلیل اقتصادی پروژه های توسعه میادین نفتی تحت شرایط عدم اطمینان است.فصل های 2 تا هفت نیز به ترتیب به نظریه اختیارهای واقعی، روانکاری چرخدنده ها و انواع افزودنی های دنده، سیستم بهینه سازی هوشمند برای انتخاب آلترناتیوهایی جهت اکتشاف میدان نفتی بوسیله محاسبات تکاملی، محاسبه ارزش اختیار واقعی با شبیه سازی موقت کارلو و تقریب آن با اعداد فازی و الگوریتم ژنتیک، تحلیل آلترناتیوهای توسعه میدان نفتی تحت شرایط عدم اطمینان وپردازش با عملکرد ای اند پی، پرداخته است.
مترجمین کتاب در مقدمه آن آورده اند: این کتاب حاصل چهار سال کار پژوهشی در حوزه تحلیل اقتصادی پروژها های توسعه نفت و گاز در کشور برزیل است.با توجه به ضرورت توسعه میادین نفت و گاز به ویژه میادین مشترک در کشورمان و تاکید مدیران ارشد صنعت نفت بر این امر مهم سعی نمودیم در این راستا گامی برداریم. بنابراین اقدام به ترجمه این کتاب تحت شرایط عدم اطمینان نمودیم که جهت اخذ تصمیم سرمایه گذاری بهینه در توسعه میادین نفتی از روش های نوین هوش محاسبانی و ترکیب آن با نظریه اختیارهای واقعی استفاده می نماید.
متالوژی و کنترل خوردگی در بهره برداری نفت و گاز
کتاب متالوژی و کنترل خوردگی در بهره برداری نفت و گاز،  تالیف" رابرت هایدرزباخ" و ترجمه "ایمان یوسفی" از کارمندان شرکت بهره برداری نفت و گاز مسجد سلیمان است.
این کتاب در هشت فصل و به شمارگان یک هزار نسخه توسط نشر ترآوا منتشر شده است. فصل اول این کتاب ، مقدمه ای بر متالوژی میدان های نفتی است و فصل های دوم تا هشتم به ترتیب شیمی خوردگی، محیط های خورنده، مواد، انواع خوردگی، کنترل خوردگی، حفاظت کاتدی، بازرسی، مانیتورینگ و آزمون و تجهیزات میادین نفتی را شامل می شود.
مترجم در مقدمه این کتاب آورده است، مهندسی خوردگی علمی است که علیرغم تلاش های بسیار هنوز جایگاه خود را در صنایع ایران پیدا نکرده است این در حالی است که در کشورهای پیشرفته پیشگیری از خوردگی در صنایع نفت، گاز، پتروشیمی و... به عنوان یک رکن اساسی در کاهش خسارت و افزایش بهره وری تلقی می شود. بسیاری از کتاب ها و مقالات روز دنیا به زبان هایی غیر از فارسی در دسترس هستند و برای بسیاری از مهندسان و اهل فن در صنایع مختلف فرصت فراهم نیست تا بتوانند به راحتی با متن آن ارتباط برقرار کنند. این کتاب ماحصل تجربیات به دست آمده مولف از تدریس دوره های خوردگی در صنعت است و برای افرادی که به تازگی از دانشگاه فارغ التحصیل شده اند و یا با مشکلات ناشی از خوردگی در صنایع نفتی آشنایی چندانی ندارند می تواند مفید واقع گردد.

با توجه به اشتغال و تمرکز بخش مهمی از سرمایه های انسانی صنعت نفت در شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب ، سالانه ده ها اثر ارزشمند علمی و تخصصی توسط کارشناسان این شرکت تالیف، ترجمه و منتشر می شود.

روابط عمومی شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب در راستای سامان بخشیدن به فرآیند بررسی و انتشار بهنگام این  آثار و صیانت از سرمایه های معنوی و علمی حاصله در محدوده این شرکت در سال 1388 اقدام به ایجاد کمیته مطالعات و انتشارات نمود.

این کمیته با هدف ایجاد رشد و شکوفایی و تسهیل در انتشار آثار علمی کارکنان فرهیخته تشکیل شد که از زمان تاسیس آن تا کنون افزون بر 20 اثر ارزیابی و بررسی و از این میان تا کنون 8 اثر علمی منتشر شده است.
از زمان شکل گیری کمیته مطالعات و انتشارات، هر ساله و همزمان با نمایشگاه تخصصی ساخت تجهیزات صنعت نفت خوزستان آثار تالیف و ترجمه کارکنان شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب نیز با حمایت این کمیته رونمایی می شود.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.