"آنکارا" مدعی است که ایجاد ثبات در سوریه و عراق امنیت ترکیه را تامین می کند؛ اما شواهد خلاف این نکته را ثابت می‌کند.

روزنامه ترکیه ای فاش کرد ،دخالت ترکیه در برخی استان های سوریه

به گزارش قدس آنلاین به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان؛  ارتش ترکیه از یک سال اخیر به دنبال حضور و دخالت نظامی در شمال سوریه و عراق بوده و در این راستا نیروهای نظامی را به این مناطق گسیل داشته است.  
"سردار سرلشکر یحیی رحیم صفوی" دستیار و مشاور عالی فرمانده معظم کل قوا در گفت‌و گو با باشگاه خبرنگاران جوان؛  درباره علت اصرار ترکیه برای شرکت در عملیات آزادسازی موصل اظهارداشت: ترکیه منافعی را در شمال عراق برای خود در شمال عراق و سوریه متصور است اما معلوم نیست که به این منافع دسترسی پیدا کند.
دستیار و مشاور عالی فرمانده کل قوا همچنین خاطرنشان کرد: لیکن دخالت ترکیه در شمال عراق و سوریه محقق شده است.
"آنکارا" مدعی است که ایجاد ثبات در سوریه و عراق امنیت ترکیه را تأمین می‌کند؛ اما شواهد خلاف این نکته را ثابت می‌کند. ارتش ترکیه در شمال سوریه از تروریست‌های ارتش آزاد سوریه حمایت می‌کند و راه این گروه تروریستی تکفیری را برای پیشروی در شمال سوریه باز کرده است.  
علاوه بر این "آنکارا" از تکفیری‌های داعش و جبهه‌النصره نیز حمایت مالی و تسلیحاتی کرده است. گزارش‌ها نشان می‌دهد که گذرگاه‌های مرزی ترکیه در شمال سوریه معبر ورود و خروج تروریست‌های تکفیری است.  
منابع میدانی می‌گویند که گروه تروریستی "جبهه‌النصره" و سایر گروه‌های تروریستی در استان «ادلب» گندم امسال را از کشاورزان خریداری می‌کنند تا آن را به ترکیه منتقل کند.
وبگاه خبری "شام تایمز" به نقل از منابع محلی ادلب گزارش داد، قیمت‌هایی که به کشاورزان پرداخت می‌شود بر اساس قیمت‌های این استان از ۱/۶/۲۰۱۶ است. به گزارش این وبگاه، قیمت هر تُن گندم تازه و تولید امسال ۲۲۰ دلار برای هر تُن است.
نکته قابل تأمل اینکه دولت ترکیه شدیداً هر گونه ارتباط با تروریست‌های تکفیری را رد می‌کند و این یک سند زنده از همکاری شدید "حزب عدالت و توسعه" با تروریست‌های شمال سوریه است.  
یک نکته دیگر اینکه حزب "عدالت و توسعه" اگر روزنامه و یا نشریه‌ای به حمایت دولت از تروریست‌های تکفیری بپردازد، به شدت برخورد می‌کند و روزنامه جمهوریت نمونه‌ای از آن است.  
روزنامه "جمهوریت" چاپ ترکیه نوشت: نیروهای سازمان اطلاعات ترکیه در ۹ ژانویه ۲۰۱۴ برای انتقال ده‌ها نفر از عناصر مسلح، دو اتوبوس کرایه و آن‌ها را به صورت غیرقانونی از گذرگاه مرزی "رحانلی" واقع در جنوب‌غربی ترکیه، وارد خاک سوریه کردند.

افشاگری روزنامه

افشاگری روزنامه

روزنامه «جمهوریت»، برای اثبات گفته‌های خود، عکسی از دو خودرو منتشر کرد که نیروهای امنیتی ترکیه آن‌ها را متوقف کردند و در آن سلاح و مهمات یافتند. رانندگان دو خودرو که برای مدت کوتاهی بازداشت شده بودند، برای بازجویان توضیح دادند که خودروهای آن‌ها به‌وسیله سازمان اطلاعات ترکیه کرایه شده است و سرنشینان اتوبوس پناهجویانی سوری هستند.
روزنامه «جمهوریت» هفته پیش از این نیز تصاویری جنجال برانگیز از گلوله‌های خمپاره پنهان‌شده در جعبه‌های داروی کامیون‌هایی منتشر کرد که برای سازمانی بشردوستانه کار می‌کردند. نیروهای امنیتی ترکیه در ماه ژانویه ۲۰۱۴، این کامیون‌ها را در نزدیکی مرزهای سوریه متوقف کردند.
این روزنامه ترکیه‌ای، با انتشار این عکس‌ها تأکید کرده بود که این کامیون‌ها متعلق به سازمان اطلاعات ترکیه است و برای عناصر مسلح تندرو در سوریه سلاح و مهمات ارسال می‌کردند.
دخالت‌های ترکیه بر اساس گفته کارشناسان در شمال سوریه مشهود است اما اینکه چه اهدافی پشت پرده این دخالت‌هاست، شاید بخشی از آن به نظام قانونی سوریه ارتباط داشته باشد. ترکیه از سال ۲۰۱۱ از تروریست‌های تکفیری حمایت کرده تا به نظام قانونی سوریه ضربه بزند اما تحولات میدانی در سوریه نشان می‌دهد که "آنکارا" در رسیدن به اهدافش موفق نبوده است.  

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.