تمامی روضه‌هایی را که در مقاتل می‌خوانیم و مخصوصاً روضه اسارت اهل بیت(ع) به‌ویژه اسارت خانم زینب سلام الله علیها در پیاده روی اربعین تجسم عینی دارد.

روضه ها در پیاده روی اربعین عینیت پیدا می کنند

به گزارش قدس آنلاین به نقل از خبرنگار کتاب و ادبیات خبرگزاری فارس، در سال‌های اخیر بسیاری از شاعران کشورمان هم‌گام با دیگر مردم کشورمان در روزها و شب‌های منتهی به اربعین خود را با پای پیاده به کربلا می‌رسانند تا به زیارت حضرت امام حسین (ع) و یاران شهیدشان موفق شوند. در سلسله مطالبی قصد داریم پای سخن و نوشته‌های شاعرانی بنشینیم که در سال‌های گذشته توفیق زیارت اربعین را داشته‌اند.

محمد مهدی عبدالهی شاعر و مداح اهل بیت، از جمله افرادی است که تا کنون 7 بار موفق به زیارت امام حسین (ع) در اربعین شده و امسال نیز مانند سال‌های گذشته قصد این سفر کرده است. آنچه که در ادامه می‌خوانید، یادداشت عبدالهی است درباره زیارت اربعین که در اختیار خبرگزاری فارس قرار گرفته است: 

همانطور که می‌دانیم و در برخی از روایات اینگونه آمده است که زیارت کربلای معلی با پای پیاده در زمان «شیخ انصاری اعلی الله مقامه الشریف» (متوفی سال 1281 قمری) رسم بوده است،‌ اما در برهه‌ای از زمان به ورطه فراموشی سپرده می‌شود و توسط میرزا حسین نوری دوباره احیا می‌شود.

این عالم بزرگوار اولین بار در عید قربان به پیاده‌روی از نجف تا کربلا اقدام کرد که 3 روز در راه بود و حدود 30 نفر از دوستان و اطرافیانش وی را همراهی می‌کردند. «محدث نوری» از آن پس تصمیم گرفت هر سال این کار را تکرار کند، ایشان آخرین بار در سال 1319 هجری قمری با پای پیاده به زیارت حرم أباعبدالله حسین (علیه السلام) رفت.

امام صادق (ع) درباره ثواب زیارت امام حسین (ع) با پای پیاده می‌فرماید: کسی که با پای پیاده به زیارت امام حسین (ع) برود، خداوند به هر قدمی که برمی‏‌دارد یک حسنه برایش نوشته و یک گناه از او محو می‌‏فرماید و یک درجه مرتبه‌‏اش را بالا می‏‌برد، وقتی به زیارت رفت، حق تعالی دو فرشته را موکل او می‏‌فرماید که آنچه خیر از دهان او خارج می‌شود، نوشته و آنچه شر و بد است ننویسند و وقتی برگشت با او وداع کرده و به وی می‏‌گویند: ای ولیّ خدا! گناهانت آمرزیده شد و تو از افراد حزب خدا و حزب رسول او و حزب اهل‌بیت رسولش هستی، به خدا قسم! هرگز تو آتش را به چشم نخواهی دید و آتش نیز هرگز تو را نخواهد دید و تو را طعمه خود نخواهد کرد. (کامل الزیارات ص 134)

**اربعین چیز دیگری است

پیاده روی اربعین و شور و حال خاص زیارت حضرت اباعبدالله الحسین علیه السلام در این ایام واقعاً وصف ناشدنی است. با اینکه حقیر در اکثر مناسبت‌ها به زیارت مولایمان مشرف شده‌ام اما اربعین شور و حال خاصی دارد.

تمامی روضه‌هایی را که در مقاتل می‌خوانیم و مخصوصاً روضه اسارت اهل بیت به‌ویژه اسارت خانم زینب سلام الله علیها در پیاده روی اربعین تجسم عینی دارد و انگار همه این روضه‌ها برای انسان در هر قدمی که بر می‌دارد مکشوف می‌شود.

پیاده روی اربعین هم عشق است هم شور است هم شعور است به همراه دنیایی از معرفت در میان انبوهی از زائران پیاده که از اقصی نقاط دنیا عازم زیارت حضرت اباعبدالله الحسین علیه السلام هستند.

باور کنید شیرین‌ترین و بهترین لحظات عمر انسان را می‌شود در این مسیر تجربه کرد و تا کسی مزه این لذت معنوی را نچشد، هر چقدر توضیح دهیم باز هم از عمق وجود منظور را درک نخواهد کرد.

نکته جالب اینکه با اینکه در بسیاری از جاها شاید بهداشت، آنچنان که باید و شاید رعایت نشود، ولی تمامی این زائران بیمه شده مولایمان ابالفضل العباس علیه السلام هستند.

**اگر نخوری یعنی امام حسین من را لایق ندانسته

عراقی‌ها در پذیرایی از زائران اربعین واقعاً سنگ تمام می‌گذارند. 

به کرات مشاهده شده که هر فردی از عراقی‌ها هر آنچه از دستش برمی آید از زائران دریغ نمی‌کند از پذیرایی در منزل تا واکس زدن و ماساژ دادن بچه‌ها و...

یادم نمی‌رود در سفری پسربچه عراقی به من شیر داغ تعارف کرد و بنده نتوانستم بخورم و رد کردم. پسر بچه زیر گریه زد و من از گریه این بچه اشکم جاری شد. بعد از او پرسیدم برای چه گریه کردی؟

بچه گفت: اگر تو نخوری یعنی امام حسین علیه السلام بنده رو لایق ندونسته تا از زوار پذیرایی کنم.

پیاده اربعین تمامی لحظاتش درس زندگی، اخلاق و بندگی است و تمامی لحظاتش مملو از خاطرات آموزنده است.

خداوند سبحان را به خاطر توفیق زیارت مولایمان در ایام اربعین حسینی شاکرم و ان شاءالله هفته آینده هم اگر توفیق باشد نائب الزیاره همه بزرگواران در این ایام هستم.

به امید آنکه هم قدم با قدم‌های مبارک امام عصر (عج) در پیاده روی اربعین قدم برداریم.

حس و حال عجیبی در این سفر جاریست که آرزوی می‌کنم تمام شیعیان این حال و هوا را تجربه کنند...

وضع من را به خدا روضه تو سامان داد

من اگر گریه برایت نکنم می‌میرم

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.