به اعتقاد کارشناس مسائل بین‌الملل، به نظر می‌رسد که دیگر موضوعی تحت عنوان برجام‌های ۲ و ۳ نمی‌تواند معنا پیدا کند، چراکه شکل‌گیری این فرایند و تداوم این پروژه نیازمند یکسری همکاری‌های داخلی و ارتباط آن با طرف آمریکایی است.

با سرکار آمدن ترامپ قضیه برجام های 2 و3 منتفی است

به گزارش قدس آنلاین، «ابوالفضل ظهره وند»، کارشناس مسائل بین‌الملل در گفت‌وگو با تسنیم، در خصوص تأثیرات انتخاب ترامپ به‌ عنوان رئیس‌جمهوری ایالات‌متحده آمریکا بر برجام، با اشاره بر امکان افزوده شدن سیاست‌های تحریمی علیه ایران و منتفی شدن برجام‌های ۲ و ۳ یادآوری کرد: پرونده هسته‌ای ایران مسیر خود را طی کرده و ثمره این روند به برجام رسیده است. به قطع و یقین دولت ایالات‌متحده آمریکا چه در اختیار جمهوری خواهان و چه در اختیار دموکرات‌ها باشد، برجام را به‌عنوان یک دستاورد مشاهده خواهد کرد. آمریکایی‌ها سعی می‌کنند از ظرفیت‌هایی که در این مسیر شکل گرفته است، استفاده کنند.
کارشناس مسائل بین‌الملل با بیان تنها ویژگی در دوره جدید ریاست جمهوری ایالات‌متحده آمریکا تأکید کرد: به نظر می‌رسد که دیگر موضوعی تحت عنوان برجام‌های ۲، ۳ و ۴ نمی‌تواند معنا پیدا کند. چراکه شکل‌گیری این فرایند و تداوم این
پروژه نیازمند یکسری همکاری‌های داخلی و ارتباط آن با طرف آمریکایی است.
کارشناس مسائل بین‌الملل با توجه به توافق هسته‌ای گفت: جمهوری خواهان با اتمام دوره دموکرات‌ها چنین ظرفیتی را نخواهند داشت و موضوعی تحت عنوان برجام‌های دیگر مطرح نخواهد شد. فقط مسئله موجود توافق هسته‌ای و ما به ازایی است که قطعاً ایران آن را دریافت نخواهد کرد.
وی با اشاره به امکان افزایش سیاست‌های تحریمی تأکید کرد: قطعاً سخت‌گیری ترامپ در مورد تحریم‌ها علیه ایران بیشتر خواهد بود. انتظار می‌رود که جمهوری خواهان با توجه به اکثریت خود در کنگره سیاست‌های تحریمی بیشتری را علیه جمهوری اسلامی ایران اعمال کنند؛ بنابراین خسارت محض برجام بیشتر آشکار خواهد شد.
ظهره وند در پاسخ به این پرسش که «امکان نقض کلی برجام از سوی دولت جدید ایالات‌متحده آمریکا وجود دارد؟ » گفت: چنین امری ممکن نیست؛ چراکه برجام یک دستاورد بوده و ماهیت دولت ایالات‌متحده آمریکا تغییر پیدا نکرده است. ترامپ از نظر پیگیری منافع امنیت ملی ایالات‌متحده آمریکا و تهدید دیدن جمهوری اسلامی ایران تفاوتی با اوباما ندارد.
وی با تأکید بر منتفی شدن مدیریت پروژه برجام‌های دیگر یادآوری کرد: آمریکایی‌ها بر جنبه‌های تحریمی خصوصاً تحریم‌های اولیه متمرکز خواهند شد. برخی سناتورها پیش‌نویس مصوباتی را در کنگره آماده کرده بودند و این پیش‌نویس‌ها به دلیل احتمال وتوی آن از سوی اوباما مسکوت مانده بود. به نظر می‌رسد که سناتورها و نمایندگان ایالات‌متحده آمریکا در شرایط جدید نقش بیشتری را در پیگیری سیاست‌های تحریمی علیه جمهوری اسلامی ایران خواهند داشت.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • ۱۳:۵۵ - ۱۳۹۵/۰۸/۱۹
    0 0
    تمام 4سال استفاده نکردید وقت کشی کردید تمام انشاالله ترامپ جنگ را شروع میکنه بسیجی ها ما زیاد خوردند وخوابیدن ...