در ۳۶‌ درصد کالاهای منتخب وزارت صنعت، بر اساس کارنامه‌یی که خود این وزارتخانه منتشر کرده، شاهد کاهش تولید بوده‌ایم.

ریزش تولید بی‌سابقه در ۳۶ درصد کالاهای صنعتی و ۶۰ درصد کالاهای معدنی

به گزارش «نسیم آنلاین»، دفتر آمار و فرآوری داده‌های وزارت صنعت، معدن و تجارت در جدیدترین گزارش خود، عملکرد ۶ ماهه این وزارتخانه را مورد بررسی قرار داده است. بر اساس این گزارش، تصویر تولید ۴۴ کالای منتخب که به عنوان کالاهای اساسی و مواد اولیه در گزارش در نظر گرفته شده‌اند، منتشر شده که در این تصویر شاهد کاهش تولید در ۱۶ کالای منتخب هستیم و این یعنی اینکه در ۳۶‌درصد کالاهای منتخب وزارت صنعت، بر اساس کارنامه‌یی که خود این وزارتخانه منتشر کرده، شاهد کاهش تولید بوده‌ایم.

شاخص بهای کالاها و خدمات مصرفی در مناطق شهری در شهریورماه ۹۵ به عدد ۲۴۷.۱ رسید که نسبت به ماه قبل معادل ۰.۷‌درصد افزایش داشته است. شاخص مذکور نسبت به مدت مشابه سال قبل نیز ۹.۵‌درصد افزایش یافته است. همچنین طی ۶ ماهه اول سال جاری، شاخص بهای کالا و خدمات مصرفی نسبت به دوره مشابه سال قبل ۸.۱‌درصد افزایش داشته است. شاخص بهای تولیدکننده نیز در شهریورماه ۹۵ به عدد ۲۲۳.۳ رسید که نسبت به ماه قبل معادل ۰.۷‌درصد افزایش نشان می‌دهد. همچنین شاخص مزبور نسبت به ماه مشابه سال گذشته به میزان ۳.۶‌درصد افزایش داشته است. در مجموع شاخص بهای تولیدکننده طی ۶ ماهه اول سال جاری، برابر ۲.۷‌درصد افزایش نسبت به دوره مشابه سال قبل داشته است.

۲۴ کالای صنعتی رشد تولید داشتند

بر اساس این گزارش، در گروه کالاهای منتخب صنعتی، ۲۴ کالا رشد تولید داشته‌اند اما در ۸ کالای منتخب مورد بررسی شاهد کاهش تولید بوده‌ایم.

تولید انواع سواری با رشد ۱۶.۱‌درصد به ۵۳۴ هزار دستگاه و تولید وانت با رشد ۱۱.۵ درصدی به ۳۸‌هزار دستگاه رسید. تولید اتوبوس و مینی‌بوس نیز با رشد ۱۹.۴‌درصدی به ۸۲۳ دستگاه، کامیون کشنده با رشد ۱.۵‌درصد به ۵ هزار و ۷۳۶ دستگاه، کمباین با رشد ۲۴.۶‌درصد به ۱۷۷ دستگاه و تراکتور با رشد ۱۰.۸‌درصد به ۶ هزار و ۳۷۹ دستگاه رسید.   روغن‌نباتی نیز با رشد ۴.۷‌درصدی به تولید ۶۲۹ هزار تن رسید. تولید دارو با رشد ۰.۳‌درصدی به ۱۸ میلیارد و ۸۵۰ میلیون عدد رسید. تولید پودر شوینده هم با رشد ۸.۹ درصد به ۳۲۵ هزار تن، لاستیک خودرو با رشد ۱۶.۹‌درصدی به ۱۰۳ هزار تن، انواع کاغذ با کاهش ۳.۹‌درصدی ۲۶۶ هزار تن، کارتن با کاهش ۵.۳‌درصد به ۱۵۵ هزار تن، نئوپان با ۱۱.۱‌درصد رشد به ۳۹۸ هزار مترمکعب، فیبر با ۱۴.۸‌درصد افزایش به ۳۴۲ هزارمتر مکعب، سموم دفع آفات نباتی با رشد ۱۷.۶‌درصدی به ۱۷ هزار و ۶۰۰ تن و روغن موتور صنعتی تصفیه اول با رشد یک‌درصدی به ۲۰۳ هزار تن رسید.

LAB در این مدت با تولید ۸۳ هزارتن رشد ۱۶.۸‌درصدی، DMT با تولید ۴۰۰ تن کاهش ۹۶.۳‌درصدی و دوده با تولید ۴۹ هزار تن افزایش ۴۵.۹‌درصدی را تجربه کرده‌اند. در حالی که پتروشیمی با ۲۳ میلیون تن، تولید رشد ۴.۳‌درصدی، الیاف و تاپس پلی‌استر با تولید ۹۹ هزار تن، رشد ۲۸.۷‌درصدی را داشته‌اند. از سوی دیگر، نخ پلی‌استر با تولید ۱۰۲ هزارتن کاهش ۲۵.۲‌درصدی و الیاف اکریلیک با تولید ۶.۹ هزار تن کاهش ۲۳.۲‌درصدی داشته است اما نخ سیستم پنبه‌یی و ترکیبی الیاف مصنوعی ۱۰۵ هزار تن رشد ۱.۷‌درصدی داشته است.   در همین حال در ۶ ماهه ابتدایی سال جاری، فرش ماشینی با تولید ۴۰ میلیون و ۱۴۹ هزار مترمربع رشد ۰.۳‌درصدی داشته است؛ درحالی که چرم با تولید ۲۰ میلیون فوت مربع رشد ۰.۲‌درصدی و انواع پایپوش با تولید ۵۹ میلیون زوج کاهش ۰.۲‌درصدی داشته‌اند. هرچند انواع تلویزیون تخت با ۴۵۳ هزار دستگاه کاهش ۲۳.۸‌درصدی تولید روبه‌رو بوده و یخچال و فریزر هم با تولید ۴۱۲ هزار دستگاه، رشد ۱۲.۴‌درصدی و ماشین لباسشویی با تولید ۲۳۶ هزار دستگاه رشد ۱۸.۷‌درصدی شاهد بوده است. همچنین کولر آبی با تولید ۴۴۳ هزار دستگاه رشد ۸.۵‌درصدی داشته‌اند. الکتروموتور نیز با تولید ۴ میلیون و ۵۱۱ هزار دستگاه کاهش ۲.۶‌درصدی را شاهد بوده است.

کاهش تولید بیش از ۶۰‌ درصد کالای معدنی

بر اساس این گزارش، آمار تولید ۱۲ کالای منتخب معدنی و فرآورده‌های معدنی اعلام شده که طبق آن، فولاد خام در ۶ ماهه ابتدایی سال جاری ۸ میلیون و ۵۹۲ هزار تن تولید شده که نسبت به مدت مشابه سال قبل تنها افزایش ۰.۸‌درصدی داشته است. محصولات فولادی نیز در این مدت ۸ میلیون و ۳۱۵ هزار تن تولید شده که کاهش ۹.۱‌درصدی را شاهد بوده است. پس از آن کاتد مس با تولید ۸۳ هزار تن، کاهش ۱۰.۹‌درصدی را تجربه کرده است. درحالی که شمش آلومینیوم ۱۷۳ هزارتن تولید شده و با کاهش ۴.۴‌درصدی روبه‌رو شده است. آلومینا نیز با تولید ۱۱۶ هزارتن کاهش ۵.۷‌درصدی داشته است. از سوی دیگر سنگ آهن با تولید ۱۶ میلیون و ۵۷۸ هزار تن رشد ۱۰.۴‌درصدی را شاهد بوده است. کنسانتره زغال‌سنگ نیز با تولید ۵۸۵ هزار تن رشد ۱۴.۶‌درصدی، سیمان با تولید ۲۸ میلیون و ۸۰ هزار تن کاهش ۷.۶‌درصدی، کاشی، سرامیک با تولید ۱۱۴ میلیون و ۸۸۵ هزار تن کاهش ۲۸.۳‌درصدی و همچنین ظروف شیشه‌یی با تولید ۲۲۶ هزارتن، رشد ۴.۸‌درصدی داشته‌اند. در همین حال، ظروف چینی با تولید ۲۲.۷ هزار تن کاهش ۸.۴ و چینی بهداشتی با تولید ۳۲.۷ هزار تن کاهش ۱۸.۳‌درصدی را داشته است. بر اساس گزارش منتشر شده از سوی وزارت صنعت، ۸ کالای منتخب معدنی با کاهش تولید در ۶ ماهه اول سال جاری نسبت به مدت مشابه سال قبل روبه‌رو بوده‌اند. در واقع تنها ۴ کالای منتخب معدنی و محصولات معدنی با رشد تولید مواجه شده‌اند. بنابراین می‌توان گفت بیش از ۶۰‌درصد کالاهای معدنی با کاهش تولید در نیمه نخست سال جاری روبه‌رو بوده‌اند.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.