گروه فرهنگ وهنر قدس آنلاین/علی سرتیپ زاده:امسال رادیو اربعین پیشرفت چشمگیری نسبت به سال گذشته داشته است و دل و گوش خیلی ها را با خود همراه کرده، گپی با مردم در همین زمینه زدیم.

خلا برنامه ی ثابت ولایی در صدا و سیما/نمی توانم بروم و دل به رادیو اربعین بسته ام




گروه فرهنگ وهنر قدس آنلاین/علی سرتیپ زاده:تولد 2 سالگی رادیو اربعین همراه شده است با اقبال قابل توجه مردمی که یا قصد سفر به کربلا را دارند یا دلشان بند این سفر حسینی است.

    اگر در حال حاضر از فردی درباره زیارت کربلا سوال کنید، بدون تردید اربعین را به زبان می‌آورد، زیارتی که چندسالی است نام بزرگترین پیاده‌روی و اجتماع جهان را در کنار خود می‌بیند. رویداد بسیار مهمی که ابعاد وسیعی برای فعالیت داشته و خواهد داشت. اواسط آبان ماه سال 94 بود که خبر افتتاح رادیو اربعین توسط محمد سرافراز رئیس سابق سازمان صداوسیما اعلام شد تا خلاء وجود یک شبکه حداقل رادیویی را پر کرده باشد.
    پخش روزانه دعای عهد بعد از اذان صبح و دعای ندبه بعد از اذان صبح روزهای جمعه، پخش سخنرانی هایی از وعاظ معروف، سخنان کوتاه وعاظ در باکس های مختلف، پخش مستندهای رادیویی ویژه اربعین، نمایش های رادیویی ویژه این ایام، پخش مداحی، اخبار کمیته‌های ستاد اربعین، مباحث کارشناسی در زمینه تبیین فلسفه اربعین و پیاده‌روی آن، مباحثی درباره دلایل اهمیت زیارت اربعین و تفسیر فرازهایی از زیارت اربعین، آداب و احکام زیارت، امنیت و بهداشت سفر، فضایل قرائت قرآن کریم در سفر اربعین، تفسیر فرازهایی از زیارت وارث و فرازهایی از زیارت جامعه کبیره، آموزش مکالمه، کلمات و اصطلاحات پرکاربرد عربی که در سفر لازم خواهد بود و پخش ترتیل روزانه یک صفحه از قرآن کریم از برنامه‌های روتین رادیو اربعین است. 
درست است امسال دومین سالی است که این رادیو فعالیت می‌کند ولی پیشرفت قابل توجهی داشته است. برای اطلاع از نقطه نظرات و بازخورد مخاطبین به سراغ چند نفر رفتیم که در ادامه می‌خوانید.

اعتماد به اخبار رادیو اربعین 
** علیرضا که پیراهن عزای مشکی به تن دارد انتقادی به رادیو اربعین دارد و می‌گوید: " من فقط رادیو را می‌توانم در ماشین گوش ‌دهم، در حالی‌که در منزل دسترسی به اینترنت و تلویزیون بسیار آسان‌تر از دسترسی به رادیو در منزل است". علیرضا می‌گوید که قصد سفر به کربلا در روز اربعین را دارد و اتفاقا اکثر اخبار مربوط به خروج از کشور و نظام وظیفه را از طریق رادیو اربعین دریافت کرده است. او اخبار رادیو را قابل اطمینان می‌داند و می‌گوید: "با توجه به اینکه گاها در فضای مجازی شایعه‌های زیادی در مورد گذرنامه و روادید و.. شنیده می‌شود، رادیو اربعین تهیه شده در صداوسیما است و می‌توان به آن اعتماد کرد و اطلاعات صحیحی در اختیار زوّار می‌گذارد. 

موج رادیو اربعین را جستجو می کنم
** جوانی که شادابی چهره‌اش، سن او را حدود 19 نشان می‌دهد می‌گوید: "در مواقعی که دنبال مداحی و سخنرانی با محوریت ایام اربعین و ماه صفر هستم، یک راست موج رادیو اربعین را جستجو می کنم". اما شهاب هم انتقاد به دسترسی کمتر رادیو را با ما درمیان می‌گذارد و می‌گوید: "جای برنامه‌های ثابت تلویزیونی برای محرم و اربعین در صداوسیما خالی است."

دل به رادیو بسته‌ام
** پیرمردی که شال سبز به روی پیراهن عزای مشکی انداخته است، همان اول شروع به درد و دل می‌کند که چند سال است قسمت نمی‌شود زیارت اربعین بروم. سیدرضا ادامه می‌دهد؛ "حالا که هرکاری می‌کنم و نمی‌شود اربعین، کربلا باشم، می‌نشینم پای رادیو قدیمی خانه و خودم را سرگرم ‌کنم."

مقدار ودیعه را از رادیو متوجه شدم
** مسعود گذرنامه همراهش است و منتظر رسیدن اتوبوس است تا به اداره گذرنامه برود. می‌گوید باید بروم تا از تاییدیه خروج کشور مطمئن شوم. مسعود همه این اخبار را از رادیو اربعین دنبال کرده است و می‌گوید: " من خبر نداشتم که میزان ودیعه برای نظام وظیفه گران شده است. یک روز همراه پدرم سوار ماشین بودیم که رادیو اعلام کرد باید مبلغ 3 میلیون ودیعه به حساب نظام وظیفه واریز کنیم.


خلاء برنامه ثابت حسینی در سیما
** حامد سال سومی است که می‌خواهد به کربلا برود. او امسال مسئول کاروان دوستانه‌ای است که دوشنبه به سمت اهواز پرواز دارند. حامد که ماشین شخصی نیز دارد می‌گوید صبح‌ها در مسیر خانه تا محل کارم اخبار گوش می‌دهم و البته چون در این ایام دغدغه سفر اربعین را دارم، رادیو اربعین گوش می‌دهم. اطلاعات مفید زیادی دستگیرم شده مانند این که مرز خروجی برای زائران خراسانی، شلمچه و چذابه است. او می‌گوید: " گاها که در ماشین هستم، دلم می‌خواهد آیاتی از قرآن را گوش دهم و به سراغ رادیو تلاوت می‌روم و کمی از مسیر را قرآن گوش می‌دهم، رادیو اربعین هم که کیفیت تولید برنامه‌های خیلی خوبی دارد وسیله‌ای است تا حال و هوای پیاده‌روی و زیارت اربعین را به مخاطبین منتقل کند. در حالی که رادیو اربعین به موقع راه اندازی شد، انتقاداتی به صداوسیما وارد است که می‌توان به عدم وجود شبکه تلویزیونی و رادیویی ثابت در موضوع اهل بیت ( علیهم السلام ) اشاره کرد.
هر روز رادیو اربعین را گوش می‌دهم
** صادق پسر جوان کم ریشی است که استرس امور خروج از کشور را می‌توان در چهره‌اش دید، تا اسم رادیو اربعین را شنید، از برنامه‌ها و بخش های مختلفش تعریف کرد و گفت: " رادیو اربعین کمک بسیار زیادی به من کرد و هر روز رادیو اربعین را گوش می‌دهم تا اخبار احتمالی نظام وظیفه را از دست ندهم.

رادیو اربعین را تا پایان صفر فراموش نکنید
تمامی کسانی که در این گزارش، رادیو اربعین را دنبال می‌کردند چه افرادی که قصد سفر به کربلا را داشتند و چه کسانی که فقط برای پرکردن دلتنگی‌هایشان به رادیو گوش می‌دادند، رضایت داشتند و از این اقدام ارزنده و به موقع صداوسیما خرسند بودند.
رادیو اربعین را می‌توانید روی موج اف ام ردیف 95.5 مگاهرتز دریافت کنید، همچنین رادیو اربعین در نجف اشرف روی موج اف ام ردیف 91/9 مگاهرتز و در کربلای معلی روی موج اف ام ردیف 90/9 مگاهرتز قابل دریافت است. این شبکه رادیویی به‌صورت مناسبتی و تا پایان ماه صفر مصادف با دهم آذر ماه سال جاری فعالیت می‌کند و برای تمامی هموطنان و زائران اربعین حسینی قابل دسترسی خواهد بود.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.