قدس آنلاین/یونس طاهریان: کمتر از ۴۵ روز به آغاز سال ۲۰۱۷ باقی مانده است؛ سالی که قرار است شهر مشهد به عنوان پایتخت فرهنگی جهان اسلام معرفی شود. اما متأسفانه هنوز اهمیت این مسأله برای دولتمردان مشخص نشده است، موضوعی که نه یک اتفاق محلی و نه حتی موضوعی کشوری که رخداد و موقیتی در عرصه جهان اسلام است. این موقعیت اگر در اختیار هر کشور دیگری قرار می‌گرفت از ماه‌ها پیش از وقوع آن تا سالها بعد از این فرصت برای توسعه خود بهره می‌جستند. اما رخوت و بی‌توجهی مسؤولان اجرایی در سطح ملی به این موضوع حتی حالا که چند هفته‌ای به آغاز این رویداد باقی‌مانده، بهت و اعتراض نخبگان و مسؤولان شهر مشهد را به دنبال داشته است.

مردم چشم انتظار تحقق وعده‌های دولت/هیأت دولت از ظرفیت «مشهد ۲۰۱۷» غافل مانده‌اند/ مشهد ۲۰۱۷ موجب ارتقای جایگاه ایران خواهد شد

اکنون نگرانی‌های جدی درباره تدارکات و برنامه‌ریزی‌های صورت‌گرفته برای آغاز این رویداد فرهنگی و برگزاری آن در شأن مشهدالرضا و سرزمینی که به نام مقدس ثامن‌الائمه ثبت شده، وجود دارد.
 
میزبانی از وزرای ارشاد کشورهای اسلامی راحت از دست رفت
مشاور عالی و جانشین شهردار مشهد در «مشهد ۲۰۱۷» در این ‌باره به خبرنگار ما می‌گوید: موضوع پایتختی فرهنگی جهان اسلام موضوع ویژه و فرصت گرانقدری است که از طریق آن می‌توانیم یک سال سخن و آرمان‌های انقلاب را به جهان اسلام ارایه کنیم.
علی‌اصغر عنابستانی تصریح می‌کند: قرار بود اجلاس وزرای ارشاد کشورهای اسلامی در مشهد برگزار شود اما در اجلاس عمومی آیسسکو این موضوع به رأی گذاشته شد و پس از رأی‌گیری، شهر سنار سودان پیشنهاد گشته و به عنوان کشور برگزارکننده اجلاس انتخاب شد.
وی ادامه می‌دهد: در آن جلسه هیچ فردی از جمهوری اسلامی یک دفاع و یا یک اظهار نظر نکرد؛ یک نفر نایستاد که بگوید وقتی از قبل مشهد به عنوان شهر برگزارکننده اجلاس سران انتخاب شده است چرا مجدداً برای انتخاب شهر طرح موضوع می‌کنید و آن را به رأی می‌گذارید؟ حتی یک نفر چند قطعه عکس از مشهد نشان نداد.
 
یک ریال نیز برای «مشهد ۲۰۱۷» از طرف دولت واریز نشده است
عنابستانی می‌افزاید: جلسه شورای ‌عالی ۲۰۱۷ در دفتر وزیر ارشاد برگزار و این موضوع مطرح شد. جناب وزیر در آن جلسه گفتند بحث جابه‌جایی کشور برگزار کننده موضوع مهمی نبود که بخواهیم در آن مورد بحث کنیم. وقتی از نظر  وزیر موضوع مهمی نیست که ۱۵۷ وزیر فرهنگ کشورهای اسلامی به مشهد بیایند، هیچ فردی نمی‌تواند دفاعی بکند.
وی ادامه داد: اما هنوز موضوع پایتختی فرهنگی جهان اسلام در مشهد مطرح است که متأسفانه این ‌هم با بی‌توجهی در حال از دست رفتن است. این بهترین فرصت برای جبران نقایص دیپلماسی رسمی از طریق دیپلماسی عمومی پایتختی جهان اسلام بوده و می‌توانیم خود را به کشورهای اسلامی نزدیک‌تر بودیم.
عنابستانی عنوان می‌دارد دولت مصوب کرده‌ تا ۱۰ درصد اعتبارات دستگاه‌های ملی برای پایتختی فرهنگی جهان اسلام هزینه شود اما تا امروز که ۴۴ روز به آغاز ۲۰۱۷ باقی ‌مانده ، حتی یک ریال تخصیص نیافته است و جز شهرداری مشهد هیچ دستگاهی برای «مشهد ۲۰۱۷» هزینه نمی‌کند.
 
هیأت دولت از ظرفیت «مشهد ۲۰۱۷» غافل مانده‌اند
خلیل موحدی، عضو شورای شهر مشهد، نیز در این خصوص به خبرنگار ما گفت: دوستان ما در هیأت دولت از ظرفیت «مشهد ۲۰۱۷» غافل مانده‌اند چون دغدغه‌های دیگری چون برگزاری کنسرت اولویت بالاتری نسبت به این مسأله دارد.
وی می‌افزاید: فعالیت‌های دستگاه دولتی در استان نیز بیشتر نمایشی است و حضور جدی‌ای ندارند اما شهرداری و شورا با تمام قدرت وارد این عرصه شده و جناب شهردار نیز مدیریت ویژه‌ای را برای این امر اختصاص دادند.
موحدی با اشاره به ظرفیت «مشهد ۲۰۱۷» در حوزه نشر فرهنگ انقلاب، تصریح می‌کند: مشهد در ۲۰۱۷ فرصتی بی‌نظیری را برای رساندن پیام انقلاب و گفتمان امام به دنیا خواهد داد و باید بتوانیم پرده سیاهی که دشمن بر روی انقلاب ما کشیده شده است را برداریم.
 
«مشهد ۲۰۱۷» دغدغه وزیر جدید فرهنگ نیست
این عضو شورای شهر مشهد ادامه می‌دهد: وزاتخانه جدید هنوز خود را نشان ندادند تا متوجه شویم دغدغه‌های وزیر جدید فرهنگ و ارشاد اسلامی چیست. اما مصاحبه‌هایی که تا کنون انجام گرفته، نشان می‌دهد که اشتغال دختران اولویت بالاتری برای ایشان دارد.
موحدی تأکید می‌کند: آقای نوبخت هر سال قول تعیین بودجه برای «مشهد ۲۰۱۷» را به ما داده‌اند و امسال نیز وعده سال آینده! البته وقتی در سال آخر دولت می‌گویند سال بعد بودجه اختصاص خواهیم داد، عملاً وعده‏ای پوچ و یک فریب سیاسی است.
 
مشهد ۲۰۱۷ موجب ارتقای جایگاه ایران خواهد شد
موحدی می‌گوید: مسؤولین باید بدانند هرچه جایگاه بین‌المللی مشهد و ایران را با محوریت مشهدالرضا و فرهنگ رضوی ارتقا دهیم، در کنار آن جایگاه سیاسی، فرهنگی و حتی اقتصادی نیز رشد خواهد کرد.
وی در خصوص از دست دادن ظرفیت حضور سران کشورهای اسلامی در مشهد نیز می‌افزاید: وزیر

قبلی فرهنگ و ارشاد اسلامی به‌موقع برای دفاع حضور پیدا نکردند. از دست رفتن این موقعیت ظلم به مردم مشهد و خیانتی نابخشودنی است که هیچ‌گاه مردم این شهر آن را فراموش نخواهند کرد.
 
«مشهد ۲۰۱۷» می‌تواند کشورهای اسلامی را با هم متحد کند
عامری‌فرد، یکی دیگر از اعضای شورای شهر مشهد، نیز در گفت‌وگو با «قدس» می‌گوید: امروز استکبار هجمه زیادی به اسلام وارد کرده و «مشهد ۲۰۱۷» خواهد توانست کشورهای اسلامی را با هم متحد کند.
وی می‌افزود: سال ۲۰۱۷ فرصتی است که کشورهای اسلامی از توانمندی‌های کشور خود به نفع هم استفاده کنند و یک امت واحد را تشکیل دهند.
عامری‌فرد عنوان می‌دارد: دولتمردان ما فرصت زیادی را از دست دادند. برخی از آنان با این موضوع کاملاً بیگانه بودند و به همین دلیل وارد میدان نشدند. باید بدانیم اگر توان محلی پای کار نیاید، امکان به‌وقوع‌پیوستن این رویداد وجود ندارد.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.