رویترز نوشت: تا مشخص شدن سیاست‌های ترامپ در مقابل ایران، ورود شرکت‌های نفتی به ایران کند می‌شود زیرا اگر ترامپ بخواهد زیر برجام بزند شرکت‌های سرمایه‌گذار ریسک بزرگی می‌کنند، همچنین پیروزی ترامپ کار اوپکی‌ها را سخت‌تر می‌کند.

پیروزی ترامپ کار اوپکی‌ها را سخت‌تر کرد/ ورود شرکت‌های نفتی به ایران کند می‌شود

به گزارش فارس به نقل از رویترز، در حالی‌که ترامپ در شعارهای تبلیغاتی بارها اعلام کرد که در صورت پیروزی تمام زمین‌ و آب‌های فدرال را برای اکتشافات نفت و گاز در نظر می‌گیرد، شرایط برای اوپکی‌ها که قرار است در ۳۰ نوامبر در وین اتریش گرد هم آیند را سخت‌تر می‌کند.

آمریکا طی چند سال گذشته با استخراج نفت شیل از صخره‌های سخت زیر زمینی میزان تولید را از ۶ میلیون تن به ۹.۲ میلیون تن افزایش داده است.

طی سال‌های گذشته استراتژی همه رئیس جمهورهای آمریکا استقلال انرژی و نفت و گاز بوده است. همه رئیس جمهورهای پیشین به روش‌های مختلف سعی کرده‌ند در زمینه افزایش تولید نفت و انرژی و استقلال این کشور در این زمینه تلاش کنند.

یکی از این روش‌ها استخراج نفت شیل بود، روش دیگر سرمایه‌گذاری روی انرژی تجدید پذیر است یعنی انرژی‌هایی که از طریق باد و خورشید سایر منابع به دست می‌آید. به هر روی استراتژی ترامپ هم این است که از همه ظرفیت‌های موجود برای استخراج اکتشاف استفاده کند.

۱۴ عضو اوپک قرار است ۳۰ نوامبر گرد هم آیند تا درباره کاهش تولید نفت که پیش از این به توافق مقدماتی رسیده‌اند به توافق نهایی برسند. پیش از این در نشست الجزایر و بعد از آن در ۲۷ و ۲۸ اکتبر در وین به طرح کاهش تولید ۸۰۰ هزار بشکه‌ای رسیده‌اند و قرار است در اجلاس ۳۰ نوامبر سهم هر کشور از این میزان کاهش مشخص شود.

رویترز می‌نویسد: در حالیکه اوپکی‌ها به دنبال کاهش تولید هستند در سویی دیگر ترامپ رئیس جمهور جمهوری‌خواه و چهل و پنجمین رئیس جمهور این کشور به دنبال افزایش تولید است.

چند روز قبل، شرکت توتال فرانسه قرارداد گازی با ایران امضاء کرد که قرار است در ایران سرمایه‌گذاری کند و تهران هزینه آن را ۵ الی ۱۰ سال دیگر بپردازد.

پیش از این ترامپ به شدت از توافق هسته‌ای ایران انتقاد کرده بود و هنوز سیاست‌های ترامپ درباره ایران مشخص نیست بسیاری از شرکت‌های نفتی برای نهایی کردن توافق‌ها و یا ورود به سرمایه‌گذاری در ایران آهنگ کندی خواهند داشت.

همچنین مقدار پولی که قرار است در این پروژه‌ها سرمایه‌گذاری شود بسیار بالا است و در صورتی که ترامپ بخواهد زیر برجام بزند پذیرش این ریسک بسیار بالاست.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.