۲۱ آبان ۱۳۹۵ - ۲۳:۳۳
کد خبر: 474248

پس از پیروزی ترامپ در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا نمایندگان مخالف ایران به دنبال ممانعت از اجرایی شدن قراردادهای اقتصادی پس از توافق هسته‌ای با تهران هستند.

تلاش طراح لایحه ضد ایرانی علیه ایران

به گزارش قدس آنلاین به نقل از خبرگزاری تسنیم، در پی پیروزی دونالد ترامپ در انتخابات ریاست‌جمهوری امریکا و امکان تغییر مواضع واشنگتن دربارۀ ایران، کمیتۀ مقررات مجلس نمایندگان امریکا سعی دارد از فروش 80 هواپیمای مسافربری به ایران جلوگیری کند.

این کمیته در حالی به آماده‌سازی پیش‌نویس این طرح پرداخته است که وزارت خزانه‌داری دولت باراک اوباما، رئیس‌جمهور امریکا فروش 80 فروند هواپیمای مسافربری شرکت بوئینگ به ایران را با صدور مجوز موردی، بلامانع اعلام کرده بود.

قانون‌گذاران مجلس نمایندگان امریکا در حال حاضر در تعطیلات به سر می‌برند، اما به گفتۀ «بیل هویزنگا»، طراح جمهوری‌خواه این لایحۀ ضد ایرانی، کار بر روی این طرح از روز دوشنبه و با آغاز کار مجلس، شروع می‌شود و حداکثر تا روز چهارشنبه در صحن اصلی مجلس نمایندگان به رأی گذاشته خواهد شد.

هویزنگا در بیانیه‌ای که در ارتباط با این طرح منتشر کرده، فروش هواپیماهای مسافربری بوئینگ به ایران را موجب «تسلیح» حکومت ایران دانسته و گفته است باید جلوی این کار که مبنای آن در دولت اوباما گذاشته شده، گرفته شود.

کمیتۀ قوانین مجلس نمایندگان همچنین قصد دارد در پیش‌نویس طرح ضد ایرانی بیل هویزنگا طرحی دیگر را بگنجاند که بر مبنای آن تعامل بانک‌های واردات-صادرات (اگزیم بانک‌ها) با ایران به‌کل ممنوع خواهد شد.

این طرح‌ها ماه جولای در کمیتۀ خدمات مالی مجلس نمایندگان مطرح شده و رأی مثبت اولیه را کسب کرده‌اند.

لایحۀ ضد ایرانی جمهوری‌خواهان در صورت تصویب در کنگره و ارسال برای باراک اوباما، رئیس‌جمهور فعلی امریکا احتمالاً وتو خواهد شد، اما طرح آن در این مقطع زمانی و با توجه به انتخاب دونالد ترامپ، منتقد و مخالف توافق هسته‌ای امریکا با ایران، به‌عنوان رئیس‌جمهور جدید امریکا، بر بیم و نگرانی دربارۀ عدم پایبندی واشنگتن به وعده‌های خود و ادامۀ این توافق مهم و تاریخی می‌افزاید.

در همین حال گزارش‌های منتشرشده از تلاش جمهوری‌خواهان کنگره برای تشدید تحریم‌های ایران خبر می‌دهند.

به گزارش رویترز،  نمایندگان جمهوری‌خواه در کنگرۀ امریکا قصد دارند در اواسط ماه نوامبر، قانون تحریم‌های ایران را در کنگره این کشور به بحث و بررسی گذاشته و این قانون را برای مدت 10 سال دیگر تمدید کنند.

این در حالی است که مصوبۀ تحریم‌های کنگرۀ امریکا علیه ایران، 31 دسامبر سال جاری میلادی (11 دی 1395)  منقضی می‌شود.

در همین حال یکی از دستیاران کمیتۀ روابط خارجی مجلس نمایندگان امریکا گفته است تمدید قانون تحریم‌های ایران پیش از انقضای آن، از اولویت‌های کاری «اد رویس»، رئیس جمهوری‌خواه این کمیته است.

از سوی دیگر برخی منابعِ وابسته به نمایندگان کنگره از قصد برخی از جمهوری‌خواهان برای تشدید تحریم‌های ایران، هم‌زمان با تمدید 10 سالۀ آن، خبر داده‌ و گفته‌اند آن‌ها همچنین در تدارک تصویبِ بندی جدید هستند که بر مبنای آن اختیارات رئیس‌جمهور امریکا در ارتباط با جلوگیری از لغو تحریم‌ها محدود می‌شود.

تاکنون دولت باراک اوباما از اجرای طرح‌های جمهوری‌خواهان کنگره برای تشدید تحریم‌های ایران جلوگیری کرده است.

یکی از مقامات دولت اوباما نیز در واکنش به تحولات اخیر گفته است دولت اوباما تمایل دارد درباره چگونگی پیشبرد تحریم‌های ایران، به شرطی که به توافق برجام خللی وارد نشود، با کنگره مذاکره کند.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.