قدس آنلاین/ آرش شفاعی: بیست و دومین نمایشگاه مطبوعات کشور دیشب با اعلام برگزیدگان به کار خود پایان داد.

توسعه فرهنگی و اجتماعی در گرو اخلاق است

در مراسم پایانی این نمایشگاه محمد نهاوندیان رئیس دفتر رئیس‌جمهور مهم‌ترین نتیجه  انتخابات ریاست جمهوری ایالات متحده آمریکا را شکست اخلاقی نظام سیاسی این کشور دانست و گفت: نحوه سخن گفتن نامزدها در مناظره‌ها و شیوه پرداختن رسانه‌ها به انتخابات، چشم گشایی برای جامعه داشت ولی آیا رسانه‌های ما نمی‌خواهند در مسابقه اخلاق مطبوعاتی برنده شوند؟ برای این کار باید فضای بیان آزاد را قدر بدانیم اما از بی ادبی پرهیز کنیم. نهاوندیان توسعه سیاسی، فرهنگی، اجتماعی را در گرو رعایت معیارهای اخلاقی دانست و اضافه کرد: حق نداریم دیگران را متهم کنیم بدون اینکه به آنها اجازه تبیین مواضع را بدهیم ، معنای آزادی مسؤولانه همین است که حتی اگر کسی در جناح مخالف ماست، درباره او برخلاف عدل و اعتدال سخنی نگوییم. وی ایجاد فضای بانشاط و امیدوارانه را لازمه دستیابی به شکوفایی اقتصادی دانست و افزود: با سیاه نمایی نمی‌شود به امید و شکوفایی رسید. هم‌افزایی دولت و مجلس در رأی اعتماد اخیر باید در همه ارکان جامعه ما دیده شود و اهالی رسانه بیشترین نقش را در این مسیر دارند. نهاوندیان حراست از آزادی بیان و تحقق یافتن حق دسترسی آزادانه به اطلاعات را وظیفه دولت دانست و بر اهمیت شفافیت در همه عرصه‌ها برای رسیدن به توسعه سیاسی، اقتصادی و فرهنگی تأکید کرد. وی شفافیت متوازن و بدون تبعیض را یکی از مؤلفه‌های رسانه‌های اخلاق مدار دانست و گفت: نمی‌شود یک جا نورافکن بیندازیم و جایی از بیان واقعیت‌ها پرهیز کنیم چرا که این امر به نفع روشنگری جامعه نیست. نهاوندیان در پایان از اختصاص یافتن ۱۰۰ درصدی یارانه مطبوعات در طی ده روز آینده با پیگیری وزیر ارشاد در پی دستور رئیس جمهور خبر داد.

 انتقاد از آشفتگی فضای مجازی
غلامعلی حدادعادل رئیس فرهنگستان زبان و ادبیات فارسی نیز در آیین پایانی نمایشگاه مطبوعات بر نقش مهم رسانه‌ها در حفظ و حراست از زبان و خط فارسی به عنوان یکی از مهم ترین مؤلفه‌های تشکیل دهنده هویت ملی تأکید کرد. وی با بیان اینکه پاسداشت زبان فارسی نه تنها وظیفه تک تک مردم ایران، بلکه وظیفه دولت، نظام و حاکمیت است؛ افزود: رفتار رسانه‌ها از جمله اموری است که در سرنوشت زبان فارسی تأثیر دارد و رسانه‌ها باید بیشترین حساسیت را نسبت به زبان به عنوان ابزار کار خود داشته باشند. عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی افزود: به صراحت عرض می‌کنم اگر رسانه‌ها در حفظ زبان اهتمام نکنند، از فرهنگستان که ساز و کار اجرایی ندارد کاری بر نمی‌آید.

 وعده انتظامی برای سال آینده
حسین انتظامی معاون مطبوعاتی و اطلاع رسانی وزیر ارشاد اسلامی نیز در آیین پایانی نمایشگاه صحبت کرد و به اصحاب رسانه قول داد سال آینده همه امور نمایشگاه را به نمایندگان تشکل‌های مطبوعاتی واگذار کند.
وی با ابراز رضایت از سطح و کیفیت برگزاری نمایشگاه بیست و دوم، از سیاست واگذاری امور به صنوف دفاع کرد و گفت: علاوه بر این دولت از اختیارات خود به نفع بخش خصوصی نیز عقب نشسته است به  گونه‌ای که در سه سال اخیر دولت از دادن مجوز روزنامه، هفته نامه و ماهنامه به بخش دولتی و عمومی خودداری کرده است و همه نشریات جدید، متعلق به بخش خصوصی هستند. وی از دستورهای اخیر رئیس جمهور برای حل مشکلات مطبوعات تشکر کرد و گفت: به دستور رئیس جمهور قرار شده است مشکلات مطبوعات و روزنامه‌نگاران فهرست بندی شده، در جلسه هیأت دولت بررسی شود که در این راستا تاکنون یک جلسه با حضور مدیران مسؤول روزنامه هایی که در رده بندی امتیاز بالایی دارند و نمایندگان تشکل‌های صنفی در حضور وزیر ارشاد تشکیل شده است.
در پایان مراسم جایزه ویژه فرهنگستان زبان و ادبیات فارسی به روزنامه های روزان، سیستان و بلوچستان و خبر ورزشی، مجله خانواده خوشبخت، خبرگزاری ورزش ایران و پایگاه خبری ورزش ۳ به دلیل رعایت اصول درست نویسی زبان فارسی اهدا شد.
همچنین غرفه های برگزیده جشنواره انتخاب و معرفی شدند. براین اساس در بخش نشریات استانی، پیام عسلویه، در بخش کودک و نوجوان، مجله نبات؛ در بخش دین و اندیشه خبرگزاری ایکنا و پایگاه خبری شفقنا؛ در بخش فرهنگی و هنری سایت هنرآنلاین، در بخش آموزشی و تخصصی پایگاه خبری وزارت بهداشت؛ در بخش عمومی و خانواده ، چلچراغ، در بخش سیاسی و اقتصادی مهرنامه و پایتخت کهن؛ در بخش روزنامه های سراسری ، شهروند؛ در بخش خبرگزاری‌ها، ایسنا و تسنیم و در بخش مؤسسات مطبوعاتی، مؤسسه ابن‌سینای بزرگ غرفه‌های برتر شناخته شدند. همچنین از غرفه روزنامه قدس به عنوان یکی از غرفه‌های فعال تقدیر شد.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.