قدس آنلاین/ یونس طاهریان: روی کار آمدن ترامپ در آمریکا تا مدتها کانون توجه تحلیلگران خواهد بود. اثری که او در روابط بین الملل و داخل آمریکا خواهد گذاشت بدون تردید روزهای پرخبری را برای رسانه های جهان به ارمغان خواهد آورد. این انتخاب در ایران هم مورد توجه کارشناسان قرار دارد. البته مقامات ایرانی رسما این انتخاب را برای ایران بی اثر دانسته و تصریح کرده اند.

ترامپ باید دست و پای آمریکا را از سایر کشورها جمع کند/ زمزمه «آمریکا تمام توافق‌نامه نیست» حرف بسیار خطرناکی است

برای جمهوری اسلامی ایران تفاوتی نمی‌کند که چه کسی در آمریکا روی کار بیاید چون اولا ارتباطی بین مسؤولان ایرانی و جناح های خاص آمریکا وجود ندارد و در ثانی هرکس در آمریکا رئیس جمهور باشد در صورتی برای ایران اهمیت خواهد داشت که رویکرد خودش را نسبت به مردم ما تغییر دهد و از در احترام وارد شود. یاسر جبرائیلی نویسنده و تحلیلگر داخلی ضمن بررسی برخی از زوایای انتخاب ترامپ ، احتمالات ممکن در برخورد کاخ سفید پس از اوباما با برجام را مورد توجه قرار داده و با بیان اینکه احتمال دارد ترامپ به توافق برجام پایبند نباشد و  به آن عمل نکند گفت: متأسفانه زمزمه‌هایی در دولت ایران وجود دارد مبنی بر این‌که آمریکا تمام توافق‌نامه نیست بلکه بخشی از آن است که این حرف بسیار خطرناکی است زیرا جمهوری اسلامی ایران به صورت بی‌سابقه‌ای با آمریکا مذاکره کرد تا تحریم‌ها از سمت آمریکا برداشته شود، حال می‌گویند اگر آمریکا توافق‌نامه را اجرا نکند خودش منزوی می‌شود. تحلیل‌گر مسایل آمریکا در گفت‌وگو با قدس عنوان داشت: توافق زمانی معتبر است که همه طرف‌ها به آن عمل کنند، به هر حال امیدواریم دولت آمریکا به تعهدات خود عمل کند زیرا ایران دیگر چیزی برای از دست‌دادن ندارد. وی گفت: ایران خسارت و هزینه‌های زیادی در قبال برجام دید اما اگر افرادی که در ایران می‌گفتند تمام مسایل با مذاکره حل می‌شود، از این موضوع درس‌گرفته باشند، این هزینه‌ها ارزشش را داشت.
جبرائیلی افزود : برای تحلیل رفتار ترامپ در کاخ سفید نباید به اظهارات او در زمان تبلیغاتش توجه کرد زیرا اوباما نیز حرف‌هایی در خصوص تغییر و تحول در کاخ سفید مطرح کرد از جمله اینکه وعده تعطیلی گوانتانامو را داد که هیچگاه این اتفاق رخ نداد. این کارشناس مسایل سیاسی افزود: کاندیداهای ریاست‌جمهوری مجبور هستند با مردم جوری حرف بزنند که آن‌ها دوست‌دارند و در عمل مجبورند بر خلاف آن عمل کنند زیرا سیاست آمریکا این‌گونه اقتضا می‌کند. وی در خصوص عملکرد ترامپ نسبت به برجام نیز عنوان داشت: برای آمریکا ادامه برجام هزینه‌ای ندارد زیرا آن‌ها فقط یک کاغذ را امضا کردند اما در مقابل ایران به تمام تعهدهای خود عمل کرده‌است، پس به قاعده نباید  بر خلاف برجام عمل ‌کنند زیرا ترس از دست‌رفتن تمام توافق‌نامه را دارند.

 سیاست کلی آمریکا تغییری نخواهد کرد
جبرائیلی در خصوص تغییر سیاست آمریکا به ویژه در مورد غرب آسیا در دولت ترامپ افزود: در طول تاریخ آمریکا سیاست این کشور با تغییر دولت عوض نشد و به نظر نمی‌رسد در دولت ترامپ نیز اتفاق خاصی در سیاست این کشور رخ دهد. کارشناس مسایل سیاسی عنوان داشت: اگر ترامپ قصد نجات آمریکا را دارد باید به درون خود توجه کرده و به عبارتی دست و بالش را از دنیا جمع کند. وی افزود: اگر آمریکا تا کنون دست به مداخله در نقاط مختلف دنیا زده به واسطه توان مالی و رانتی بوده که از تجارت جهانی با دلار به دست می‌آورده و آن روزی که این رانت دلار از بین برود آمریکا ضربه شدید خواهد خورد. هم اکنون بسیاری از کشورهای جهان به سمت حذف دلار از مبادلات خود رفته‌اند. به عنوان مثال چین با 50 کشور جهان توافقنامه تجارت با پول ملی خودش را دارد و این تغییر بر بنیه اقتصادی آمریکا فشار وارد می‌کند به همین دلیل ترامپ باید از زیاده‌خواهی دست بردارد و تمرکز خود را به داخل آمریکا معطوف کند.

 سیاست اوباما در خاورمیانه مطلوب نبوده است
جبرائیلی در خصوص سیاست آمریکای جدید نسبت به خاورمیانه نیز گفت: سیاست اوباما در خاورمیانه مطلوب و رضایت‌بخش نبود تقریباً به هیچ‌یک از اهداف خود نرسیدند. وی عنوان داشت: اگر دیگر آمریکا توان رسیدن به هدف‌های خود را ندارد به دلیل ضعف در اقتصاد این کشور است، هیأت حاکمه آمریکا اگر عاقل باشد باید به درون آمریکا توجه کند.
این کارشناس سیاسی گفت: بازار آمریکا امروز در اختیار اروپا قرار گرفته و مصرف انبوه به اقتصاد این کشور ضربه زده و تولید به نفع مالی‌شدن نابود شده، ویژگی مالی‌شدن اقتصاد، نابودی بخش تولید است. به همین دلیل است که ترامپ در تبلیغات خود به صورت مکرر تأکید داشت که آمریکا نباید هزینه سیاست‌ها و اقدامات کشورهای عربی و حتی ناتو را برای مداخله در نقاط مختلف جهان بدهد.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.