قدس آنلاین – سبزوار : مشاور وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: فرآیند جذب اعضای هیاتهای علمی نسبت به گذشته شتاب یافته است.

ایران در رتبه شانزدهم تولید علم و دانش بین سایر کشورهای دنیا قرار دارد

به گزارش خبرنگار قدس آنلاین از سبزوارغلامحسین فریدون که در جمع خبرنگاران سخن می گفت با بیان اینکه پیشرفت علمی ایران با آینده نگری بر مبنای نقشه جامع علمی و محور قرار دادن مسائل استانی و منطقه ای در تحقیقات علمی حاصل می شود افزود : افزایش جذب هیات علمی در دانشگاهها در طول فعالیت دولت تدبیر و امید منجر به رشد علمی کشور شده است.

وی یکی از سیاستهای اصلی وزارت علوم را ارتقا کیفی آموزش عالی دانست و تصریح کرد : در این راستا طرح آمایش در شورای انقلاب فرهنگی به تصویب رسیده است.

وی با اشاره به اینکه بازبینی برنامه های درسی در تعداد زیادی از رشته های دانشگاهی در دستور کار وزارت علوم قرار گرفته است یادآورشد : راهبرد مهم وزارت علوم ایجاد بسترهای ارتباطی دانشگاهها با صنعت و نهاد های دولتی است تا برخی از درآمدهای دانشگاهها از طریق ارائه طرحهای پژوهشی تامین شود.

فریدون یکی از اولویتهای وزارت علوم را کارآفرینی دانش آموختگان دانشگاهیی دانست و اظهار داشت : تغییرات در دروس همه رشته ها می تواند سبب افزایش کیفیت آموزش عالی شود.

مشاور وزیر علوم همچنین با اشاره به تشکیل کارگروههای طرح ملی آمایش و ایجاد دانشگاههای نسل سوم خاطر نشان کرد : دانشجویان می توانند با فعالیتهای پژوهشی در پارکهای علم و فناوری و مراکز رشد به سمت تجاری سازی کارهای خود حرکت کنند .

مشاور وزیرعلوم، تحقیقات و فناوری گفت: بیش از 90 هزار دانشجو در مقطع دکترای دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی کشور فعال هستند که باید در رشته تحصیلی خود به تولید دانش و پژوهش بپردازند.

وی با بیان اینکه سالانه بیش از 35 هزار مقاله توسط پژوهشگران ایرانی تولید می شود که با برنامه ریزی می توان زمینه تبدیل این پژوهش ها به ثروت و سرمایه را فراهم کرد اظهار داشت : این وزارتخانه با مشکلات اعتباری مواجه است و دانشگاه ها باید برای تامین هزینه های خود به سوی درآمدهای پایدار بروند.

فریدون با اشاره به اینکه حدود چهار میلیون و 800 هزار دانشجو و 70 هزار عضو هیات علمی در 2 هزار و 800 مرکز آموزش عالی کشور فعالیت می کنند یادآور شد : قطعا این آمار ظرفیت مناسبی برای تولید دانش و انجام پژوهش های علمی محسوب می شود.

وی با تاکید بر اینکه بخش صنعت علاقه جدی به همکاری با دانشگاه ها دارد و دانشگاه ها نیز باید با استفاده از تکنولوژی روز برای افزایش این ارتباط تلاش کنند خاطر نشان کرد : وجود شرکت های دانش بنیان در دانشگاه ها بهترین فرصت برای تولید ثروت و کسب درآمدهای پایدار است.

مشاور وزیرعلوم، تحقیقات و فناوری اد امه داد : ایران با تولید8/1درصد از پژوهش ها و تولیدات علمی جهان رتبه شانزدهم را در زمینه تولید علم و دانش بین سایر کشورهای دنیا دارد.

وی در عین حال گفت : امسال وزارت نفت برای انجام برخی طرح های خود با 10 دانشگاه کشور قرارداد پژوهشی امضا کرده است تا بتواند از این طریق نیازهای خود در زمینه تولید دانش را فراهم کند . /  انتهای پیام  

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.