قدس آنلاین/ زهرا طوسی: در حالی که بانک مرکزی تأیید کرده نرخ سبد معیشتی خانوار ایرانی امسال دو میلیون و ۷۰۰ هزار تومان است، اکنون دو میلیون و ۲۰۰ خانوار بدون کار و درآمد فقط با مستمری ۷۰ هزار تومانی نهادهای امدادی روزگار می‌گذرانند. فراکسیون زنان مجلس در واکنش به شرایط نامناسب معیشت بسیاری از مردم از تهیه طرحی برای حمایت از هفت قشر آسیب پذیر خبر داده است. آن گونه که زهرا سعیدی می‌گوید: این طرح از زنان بی سرپرست، بدسرپرست، معلولان و دانشجویان و برخی گروه‌های دیگر حمایت می‌کند.

دومین طرح مجلس برای فقرزدایی پیش روی دولت/ گنجاندن طرح در برنامه ششم برای دولت الزام آور خواهد بود

سخنگوی فراکسیون زنان مجلس با بیان اینکه این طرح پس از نهایی شدن در اختیار هیأت رئیسه مجلس و سپس در دستور کار صحن علنی مجلس قرار می‌گیرد، ادامه می‌دهد: در چند روز آینده این طرح تقدیم هیأت رئیسه مجلس می‌شود.
وی همچنین از ارایه پیشنهادهای فراکسیون متبوع خود به کمیسیون تلفیق برنامه ششم در راستای حمایت از زنان بی‌سرپرست و بد سرپرست خبر داده و می‌افزاید: امیدواریم این پیشنهادها در برنامه ششم گنجانده تا عدالت اجتماعی برقرار شود.
این سخنان در حالی بیان می‌شود که انوشیروان محسنی بند پی- رئیس سازمان بهزیستی- سال گذشته از رد شدن طرحی با همین محتوا به خاطر بار مالی سخن گفته بود. در این طرح پیش بینی شده بود، دولت به ۶ میلیون از افراد نیازمند در جامعه که دچار فقر مطلق هستند و توانایی انجام کاری را ندارند، مبلغی را به عنوان مستمری پرداخت کند و چنانچه منابع کفاف تأمین این افراد را ندهد، از منابع عمومی دولت و هدفمندی یارانه‌ها برای این کار استفاده کند.
نمایندگان مجلس در آن  بازه زمانی هدف از  این طرح را که با قید دو فوریت در بهارستان مطرح و تصویب شد، برقراری عدالت اجتماعی و کاهش فقر و محرومیت عنوان کرده بودند و تأکید شده بود، منابع آن نیز پیش بینی شده، طرحی که هرگز رنگ تحقق ندید.

  دولت زیر بار مالی طرح‌های حمایتی نمی‌رود
در عین حال گفت وگو با نمایندگان مردم در مجلس از آن حکایت دارد که دولت اراده‌ای برای اجرای این گونه طرح‌ها ندارد. اکبر رنجبر زاده عضو هیأت رئیسه مجلس به خبرنگار ما گفت:  معمولاً هر طرحی که بار مالی برای دولت داشته باشد رد می‌شود، مگر اینکه منابع مالی آن لحاظ شده باشد  یا  اینکه دولت متقاعد شده و لایحه‌ای برای آن به مجلس بدهد و بخش مالی آن را ببیند، یا پیشنهاد بدهد، در غیر این صورت چنین طرح‌هایی  در شرایط کنونی جامه عمل نخواهند پوشید.
سخنگوی کمیسیون برنامه و بودجه هم در گفت و گو با خبرنگار ما اظهار داشت، مجلس به طرح‌هایی که در حمایت از اقشار آسیب پذیر ارایه می‌شود، نظر مثبتی دارد و معمولاً این طرح‌ها در صحن رأی می‌آورند، ولی مشکل اینجاست که دولت به خاطر بحث مالی از اجرای این گونه مصوبات شانه خالی می‌کند.
محمد مهدی مفتح افزود: معمولاً طرح‌هایی با این محتوا اگر از طرف مجلس ارایه شود دولت ایراد مالی به آن می‌گیرد، ولی اگر این پیشنهاد از طرف خود دولت ارایه شود، برای اجرای آن همت خواهد کرد.
سهیلا جلودارزاده عضو فراکسیون زنان مجلس و نایب رئیس کمیسیون اجتماعی  نیز به خبرنگار ما گفت: این طرح پس از طرح در مجلس باید در  قالب برنامه تصویب تا اجرای آن برای دولت الزام آور شود.
وی در پاسخ به این پرسش که آیا بار مالی این طرح می‌تواند از  کسر یارانه ثروتمندان و افزودن به یارانه اقشار تحت پوشش  تأمین شود، تأکید کرد: حتی اگر یارانه ثروتمندان هم قطع شود، باز دولت دچار کمبود بودجه شدید است و به اجرای چنین طرح‌هایی تن نمی‌دهد.
به نظر من باید به جای  پرداخت یارانه، توانمند سازی این اقشار در برنامه ششم توسعه مد نظر قرار گیرد، به این شکل که بودجه یارانه صرف ایجاد شغل و کار و توانمند سازی نیازمندان شود.

   سیر صعودی فقر اقتصادی
آمارها از آن حکایت دارد که فقر اقتصادی  در جامعه بویژه در شهرها سیر صعودی دارد و هم اکنون حدود ۶ میلیون نفر افراد زیر پوشش کمیته امداد و خیریه‌ها، حدود ۴ میلیون و ۷۰۰ هزار نفر مستمری بگیر تأمین اجتماعی، افزون بر سه میلیون کارگر که حقوق آن‌ها به ماهیانه ۸۱۲ هزار تومان رسیده و صدها  هزار کارگر فصلی، پیشه وران کم درآمد هر ماه برای تأمین مایحتاج خود دچار معضلات اساسی هستند.
 در این شرایط ربیعی وزیر تعاون از گنجاندن لایحه سیاست رفاهی دولت در برنامه ششم توسعه حرف به میان کشیده و معتقد است، فقر زدایی باید با عدالت سرزمینی، حمایت از اقشار ضعیف و هدفمند کردن یارانه‌ها محقق                    شود.
اما احمد میدری- معاون وی- هم گفته بود در شرایط کنونی هر فرد در ماه باید دست کم ۲۵۰ هزار تومان درآمد داشته باشد تا دچار فقر خشن و مطلق و شدید نشود.  فقر خشن که از سوی معاون وزیر به ادبیات اقتصادی هدیه شده است، واژه‌ای کدرتر از خط فقر است که معمولاً در تحلیل‌های صاحب نظران مورد استفاده قرار   می‌گیرد.
حرکت سریع  نمودار فقر در جامعه و عضویت دهک‌های متوسط به  گروه ندارها در پی شتاب تورم  طی دهه گذشته و نداشتن برنامه مناسب برای مهار و مدیریت آن رخ داده است. بی تردید اگر اقتصاد مقاومتی و شاخص‌های آن مد نظر قرار می‌گرفت، نبود فرصت‌های کارآفرینی و کاهش درآمد خانوارها و بی تعادل شدن زندگی استاندارد رخ نمی‌داد.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • علی ۱۴:۵۸ - ۱۳۹۵/۰۸/۲۲
    0 0
    خدا بخیر کنه عاقبت مردم بیچاره رو.وقتی یه وزیر ماهی بیست میلیون بگیره به فکر کارگر و کارمند بیچاره نیست