قدس آنلاین - زاهدان : معاون فنی مرکز بهداشت سیستان و بلوچستان گفت: با تلاش تیم‌های سلامت شاهد کاهش ۴۵ درصدی بیماری تب مالت در حوزه دانشگاه علوم پزشکی زاهدان هستیم.

کاهش ۴۵ درصدی تب مالت در سیستان و بلوچستان

مهدی زنگنه اظهار داشت: تب مالت با علائم مختلفی در بدن افراد ظاهر می‌شود به همین دلیل به آن بیماری هزارچهره گفته می‌شود و به عنوان یکی از مهم‌ترین بیماری‌های مشترک بین انسان و دام محسوب می‌شود.

وی ادامه داد: بیماری تب مالت بیشتر در افرادی که با دام یا فرآورده‌های دامی آلوده تماس دارند دیده می‌شود، بنابراین باید توجه ویژه‌ای در زمینه ارتقای آگاهی و انجام سایر اقدامات مداخله‌ای پیشگیری از بیماری در گروه‌های در معرض خطر مانند دامداران، قصابان، کارگران کشتارگاه، چوپانان به ویژه زنان خانه‌داری که در مناطق روستایی دوشادوش همسرانشان به فعالیت‌های دامداری و کشاورزی می‌پردازند معطوف کرد.

معاون فنی مرکز بهداشت سیستان و بلوچستان تصریح کرد: یکی از عمده‌ترین راه‌های انتقال بیماری تب مالت مصرف شیر و فرآورده‌های لبنی غیرپاستوریزه مانند پنیر، سرشیر، خامه، بستنی و غیره است. وی همچنین ضمن توصیه به مصرف شیر و فرآورده‌های لبنی پاستوریزه یا جوشاندن شیر تازه حداقل به مدت ۳ تا ۵ دقیقه پس از رسیدن به نقطه جوش؛ استفاده از وسایل حفاظت فردی مانند دستکش، ماسک، روپوش، و عینک را برای تمامی افرادی که به نحوی با دام و فرآورده‌های دامی در تماس هستند مورد تأکید قرار داد. زنگنه واکسیناسیون دام‌ها علیه بیماری بروسلوز و همکاری دامداران با کارشناسان اداره دامپزشکی را از جمله راهکارهای مؤثر در کاهش موارد بیماری برشمرد.

معاون فنی مرکز بهداشت سیستان و بلوچستان خاطرنشان کرد: این بیماری در استان ما شیوع بالایی ندارد و بیشتر در استان‌های غربی کشور شایع است و با توجه به اقدامات پیشگیرانه انجام شده طی سال گذشته تعداد موارد ثبت شده این بیماری ۴۵ درصد در شهرستان‌های زیر پوشش کاهش پیدا کرده است.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.