۲۳ آبان ۱۳۹۵ - ۲۲:۲۵
کد خبر: 474661

ده‌ها تن از قانونگذاران اپوزیسیون فرانسه تلاش برای استیضاح رئیس‌جمهوری فرانسه را آغاز کرده‌اند. اولاند به نقض محرمانگی اطلاعات یعنی افشای طرح فرانسه و آمریکا علیه دولت سوریه در سال ۲۰۱۳ متهم است.

اولاند خودکشی سیاسی کرد

به گزارش قدس آنلاین به نقل از ایسنا ، نمایندگان محافظه‌کار پارلمان فرانسه معتقدند که فرانسوا اولاند رئیس‌جمهور سوسیالیست فرانسه اطلاعات محرمانه را اخیرا با انتشار کتاب برای روزنامه‌نگاران فاش کرده است. این نمایندگان طرح استیضاح را برای دولت فرستاده‌اند.

پی‌یر لولوش، که این روند را آغاز کرده است، می‌گوید که اولاند به شدت "محرمانگی اطلاعات دفاعی" را نقض کرده است. با این حال، استیضاح با موانعی روبروست. طرح استیضاح را ۷۹ نماینده از حزب جمهوری‌خواه امضا کرده‌اند اما این حزب می‌گوید که ۱۵۲ نماینده از آن حمایت می‌کنند.

روزنامه لوموند فرانسه نوشت:‌ درخواست برای برکناری اولاند در پی افشاگری‌های رسانه‌ای او درباره اجرای عملیات نابودی تندروها در خارج از خاک فرانسه و طرح شکست خورده آمریکا و فرانسه برای مداخله در سوریه بعد از بحران سلاح‌های شیمیایی در سوریه در سال ۲۰۱۳ است.

طبق قانون اساسی فرانسه، نمی‌توان رئیس‌جمهوری منتخب را از این پست برکنار کرد مگر "به جرم نقض وظایفش که آشکارا با ادامه کار او ناسازگار باشد." استیضاح برای اجرایی شدن نیازمند رای دو سوم اکثریت هر دو مجلس فرانسه است.

حزب سوسیالیست فرانسه کنترل ۵۱ درصد کرسی‌های مجلس ملی و ۳۷ درصد سنای فرانسه را در دست دارد. این طرح باید پیش از رسیدن به پارلمان در کمیته حقوقی فرانسه تایید شود.

خودکشی سیاسی

کتاب جنجالی که در کانون اتهامات قرار دارد، کتابی با عنوان "یک رئیس‌جمهور نباید آن را بگوید" است. این کتاب مجموعه‌ای از ده‌ها گفت‌وگوی خصوصی با دو روزنامه‌نگار است که طی چندین سال جمع‌آوری شده است. این کتاب شامل اظهارات اولاند درباره حملات هوایی سوریه و نیز اقرار به صدور شخصی دستور ترور چهار تن از دشمنان این کشور است. علاوه بر این، اظهارات جنجالی دیگری هم در این کتاب وجود دارد. 

انتشار این کتاب، آن هم پیش از انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۱۷ فرانسه، خودکشی سیاسی اولاند محسوب می‌شود. این مساله همچنین باعث شد تا میزان محبوبیت مردمی اولاند به پایین‌ترین حد سقوط کند.

در تازه‌ترین نظرسنجی، ۷۸ درصد از پرسش‌شوندگان گفته‌اند که مصاحبه‌های اولاند اشتباه بوده است. ۶۸ درصد هم نمی‌خواهند که اولاند برای بار دوم نامزد ریاست جمهوری شود.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.