موضوع دریافت اجاره چندین ماهه قبل از سکونت در واحد مسکونی یکی از طرح هایی است که به تازگی باب شده که در کنار این ابتکارات جدید باید در انتظار رکود بیشتر در بازار مسکن باشیم.

ابتکار جدید صاحب‌خانه‌ها برای استرس کمتر

به گزارش میزان، همیشه پیش بینی قیمت مسکن و اطلاع از آینده این بازار، مورد توجه عموم مردم قرار داشته و از آنجایی که سهم زیادی از متقاضیان بازار مسکن، اجاره نشین هستند، بنابراین اینکه در آینده چه اتفاقی در بازار مسکن رخ می‎دهد، مورد توجه قرار داشته است.  

از سوی دیگر، وضعیت ناپایدار اقتصادی در سال‌های گذشته و تاثیر افزایش نرخ از مواردی بوده که همواره متقاضیان را نسبت به آینده نگران می‌کند.

اما روند افزایش قیمت در سال‌های گذشته نشان داده که بیشترین تاثیر بر افزایش قیمت مسکن، ناشی از نرخ زمین بوده است به طوری‌که افزایش ناگهانی قیمت زمین و افزایش دلالی و سفته بازی در این بخش، می‌تواند قیمت مسکن را تا چند برابر افزایش دهد که در نهایت بر نرخ نهایی خرید و فروش مسکن و آپارتمان بسیار موثر است.  

این در حالی است که نرخ اجاره بها نیز به تبع نرخ زمین و مسکن افزایش می‌یابد و در چند سال در عین رکود حاکم بر بازار شاهد افزایش نرخ اجاره ‌بها در بازار مسکن هستیم.  

علاوه بر این صاحب خانه‌ها نیز ابتکار جدیدی در اجاره واحدهای خود به خرج داده و اجاره ۶ ماه را پیش از سکونت در واحد مورد نظر می‌گیرند که این امر نیز موجب می شود تا شرایط اجاره نشینی برای طبقه های پایین جامعه نیز سخت تر شود، زیرا افرادی که توانایی پرداخت چندین ماه اجاره را پیش از موعد مقرر دارند جز اقشار بالای جامعه محسوب می شوند ولی این روند بیشتر به ضرر مردم متوسط جامعه خواهد بود.  

در این رابطه محسن عدالت خواه کارشناس بازار مسکن گفت: تا زمانی که شرایط رکودی اقتصاد کشور بهبود پیدا نکند نباید انتظار رشد و حرکت در بازار مسکن را داشت و حرکت اقتصاد کشور وابسته به افزایش صادرات نفتی و غیر نفتی و به طبع آن افزایش اشتغال در کشور اتفاق می‌افتد و تا زمانی که این امر محقق نشود انتار رشد در بازار مسکن محقق نخواهد شد.  

وی با اشاره به مازاد عرضه مسکن نسبت به تقاضا در بازار تصریح کرد: در چند سال اخیر شاهد مازاد عرضه نسبت به تقاضا در بازار مسکن بوده‌ایم که این امر موجب شده تا رکود حاکم بر اقتصاد کشور افزایش یابد و تا زمانی که شاهد افزایش واحدهای خالی در شهرها باشیم رکود در حال افزایش خواهد بود.  

این کارشناس بازار مسکن با اشاره به عدم تاثیر وام‌های مسکن در شرایط رکودی بازار اظهار کرد: افزایش وام مسکن در شرایط کنونی بازار که افراد توانایی بازپرداخت‌های بالا و اقساط بلند مدت ان را ندارند کار بیهوده‌ای به نظر می‌رسد زیرا با توجه به اینکه بانک‌ها به سپرده‌های خود سود ۱۵ درصدی پرداخت می‌کنند به طبع سود تسهیلات پراختی بسیار بالاتر خواهد بود.  

عدالت‌خواه در خصوص موضوع دریافت چندین ماه اجاره قبل از سکونت در واحدهای ساختمانی گفت: این موضوع ابتکار جدید صاحب‌خانه ها برای آسوده خاطری بیشتر برای دریافت اجاره است و این موضوع مربوط به قانون خاصی نمی‌شود که این امر نیز موجب می‌شود تا شرایط برای افراد اجاره نشین طبقات پایین جامعه سخت‌تر از گذشته شود و همین روند در بازار اجاره نشینی موجب افزایش رکود بازار مسکن خواهد شد.  

براساس گزارش میزان، بازار مسکن به جای ایده جدید از سوی صاحب‌خانه ها برای اجاره واحدهای خود نیاز به یک محرک واقعی در اقتصاد کشور دارد تا بتواند از رکود چندین ساله خارج شود.
 

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.