قدس آنلاین – خوزستان – زهره کریمی : رئیس‌جمهور گفت: صنعت نفت به خوبی از شرایط پیش آمده در فضای پس از برجام استفاده و تولید نفت را افزایش داد.

صنعت نفت به خوبی از فضای پس از برجام استفاده کرد

حجت‌الاسلام حسن روحانی در آئین رسمی بهره‌برداری از طرح‌های توسعه میدان‌های نفتی یادآوران، آزادگان شمالی و یاران شمالی در محل میدان نفتی یادآوران اظهار کرد: خداوند را شاکرم که توفیق داد مجدداً در خدمت مرزداران غیور خوزستانی باشم.

وی افزود: در این سفر طرح‌های آبرسانی به شرق اهواز و منطقه دشت آزادگان افتتاح شد. همچنین مرکز کنترل ترافیک راه‌آهن جنوب که باعث کنترل الکترونیکی مسیر ریلی اهواز به تهران و کاهش حوادث و افزایش سلامت مردم می‌شود، افتتاح شد رئیس‌جمهور تصریح کرد: کار بسیار مهمی در حوزه راه‌آهن در حوزه جنوب صورت گرفته و ما انتظار داریم بار ترافیکی جاده‌های کشور به سمت راه‌آهن بیاید تا مردم از محیط‌زیست سالم و مسافرت ایمنی بهره‌مند شوند.

روحانی عنوان کرد: امروز در منطقه‌ای حضور دارم که برای من خیلی آشناست؛ منطقه دشت آزادگان در زمان جنگ قرارگاه مرکزی خاتم‌الانبیاء (ص) بود و این منطقه یادآور روزها و شب‌های خاطره‌انگیزی از ایثارگری، مقاومت، فداکاری و افتخارآفرینی نیروهای بسیج، سپاه، ارتش و نیروی انتظامی است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود اظهار کرد: همه باید برای آبادی کشور تلاش کنیم، مناطق یادآوران، آزادگان و یاران یادآور ایثار و مقاومت مردم بود. این سرزمین مقدس است، چرا که شاهد ایستادگی‌ها، دلاوردی‌ها، شرف و عزت ایران بود.

رئیس‌جمهور ادامه داد: امروز از صنعت نفت و کارکنان آن و همه آنهایی که باعث آبادانی و عزت کشور شدند، تشکر می‌کنم.

روحانی با اشاره به اینکه بار اصلی برجام به دوش وزارت امور خارجه و سازمان انرژی اتمی بود، گفت: مقام معظم رهبری هم از آغاز با هدایت و رهبری ما را به جلو پیش برده‌اند و در کنار آن ملت عزیز ایران پشتوانه بزرگ ما بودند، و بعد از برجام، سایر دستگاه‌ها مثل وزارت نفت به خوبی انجام وظیفه کردند.

وی بیان کرد: برجام باعث ایجاد فضای جدید، تنفس جدید و هوای تازه‌ای برای ایران بود و ما باید به خوبی از این فضا بهره‌برداری می‌کردیم. صنعت نفت به خوبی از این فضا استفاده کرد و همان‌گونه که برجام باعث تعجب جهانیان را به دلیل مقابله ایران با ابرقدرت‌ها بود، رساندن میزان تولید نفت ایران به زمان قبل از تحریم‌ها هم اعجاب‌آمیز بود.

رئیس‌جمهور گفت: در فضای بعد از برجام، خیلی‌ها گفتند که سال‌ها طول می‌کشد که تولید نفت ایران به دو میلیون بشکه برسد، در حالی که در عرض چند ماه کارکنان غیور صنعت نفت شگفتی آفریدند و با زحمت و تلاش تولید نفت ایران را به زمان قبل از تحریم‌ها رساندند.

روحانی ادامه داد: صنعت نفت حداکثر استفاده را از شرایط پس از برجام کرد و با استفاده از شرکت‌های بزرگ و تکنولوژی آنها، صنعت نفت ایران را احیاء کرد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه ما به سرمایه و تکنولوژی شرکت‌های بزرگ نفتی نیاز داریم، گفت: برخی‌ می‌گفتند ما در داخل می‌توانیم کارهای بزرگی انجام دهیم؛ شکی در این نیست و یکی از عظمت‌های همین کارکنان نفت، راه‌اندازی پالایشگاه‌ها و مراکز نفتی در زمان جنگ تنها بعد از دو هفته بعد از بمباران بود، اما ما امروز نیازمند استفاده از علم جهانی هستیم. باید از علم و سرمایه جهان بهره‌برداری کنیم، چرا که تنها با اراده نمی‌توان یک خانه را ساخت، بلکه برای ساخت خانه در کنار اراده، سرمایه، علم و مصالح هم نیاز است.

رئیس‌جمهور با بیان اینکه میادین نفتی غرب کارون در بعد از جنگ تا ۶۵ هزار بشکه در روز تولید نفت داشتند، بیان کرد: امروز و بعد از سه سال از عمر فعالیت دولت، رقم تولید آنها با افزایش ۲۵۰ هزار بشکه‌ای به تولید ۳۰۰ هزار بشکه رسیده است و باید این رقم تولید را به یک میلیون بشکه نفت در روز برسانیم؛ این کار شدنی است ولی باید از سرمایه و تکنولوژی خارجی استفاده کنیم.

روحانی گفت: سرمایه ما محدود است چون این کار خیلی عظیم است، ما برای این کار به ۱۸ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری نیاز داریم تا به شکوفایی برسیم.

رئیس‌جمهور ادامه داد: اگر حتی یک درصد بازیافت میادین را افزایش دهیم، یعنی ۶۷ میلیون بشکه نفت به تولید ما افزوده شده است و این میزان تولید ۳۰ میلیارد تومان پول برای کشور ما به ارمغان می‌آورد. در اینجا می‌توان به اهمیت تکنولوژی و ضریب بازیافت پی برد.

روحانی، بزرگترین معضل سال‌های آینده کشور را ایجاد اشتغال برای نسل جوان دانست و گفت: بیشتر آنها تحصیلات عالیه دارند و ما باید برای آنها شغل ایجاد کنیم ولی شغل بدون سرمایه و تکنولوژی ایجاد نمی‌شود؛ ما می‌توانیم با استفاده از همین صنعت نفت شاهد یک تحول بزرگ در کشور باشیم و در حال حاضر شاهد اضافه شدن ۲۵۰ هزار بشکه نفت در روز به تولید نفت ایران هستیم.

وی ادامه داد: باید برای آبادانی خوزستان از منابع موجود در آن به خوبی استفاده کنیم و برای حفظ محیط‌زیست، از فناوری به خوبی استفاده کنیم. اکنون گاز در میدان یادآوران در شعله‌ها می‌سوزد چون ما تجهیزات NGL را نصب نکرده‌ایم؛ به همین دلیل اعتقاد دارم با سرمایه و تکنولوژی می‌توانیم محیط‌زیست سالم‌تری داشته باشیم.

رئیس‌جمهور عنوان کرد: تأکید می‌کنم که چهره یک منطقه نفتی باید چهره رحمت و نه چهره خشونت برای آن منطقه باشد. جایی که چهره تولید نفت تنها دود و دم و اشتعال گاز باشد، این چهره خشن صنعت نفت است. این در حالی است که ما می‌خواهیم ورود نفت به یک منطقه در آسفالت خیابان‌ها، ساختن بیمارستان‌ها و راه‌اندازی آموزشگاه‌های فنی و حرفه‌ای باشد باید نفت، محیط‌زیست را سالم و شرایط زندگی مردم را بهبود ببخشد.

روحانی گفت: امروز در مناطق نفتی اولویت با ساکنان همان مناطق است و باید حتی‌الامکان از وجود آنها استفاده کرد و جوانان این مناطق باید در اولویت اشتغال باشند.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.