سفیر سابق ایران در عراق گفت: موفقیت عملیات موصل آنچه را که با عنوان خلافت اسلامی مطرح می شود و در حقیقت همان «استراتژی از نیل تا فرات» رژیم صهیونیستی است از بین می برد.

نیروهای عراقی بدون کمک آمریکا و کشورهای غربی در موصل می جنگند

به گزارش قدس آنلاین، حسن کاظمی قمی سفیر سابق ایران در عراق در گفتگوی مشروح با خبرگزاری مهر در خصوص عملیات بزرگ آزادسازی موصل عراق و شرایط آینده تروریست ها در آن کشور اظهار داشت: این عملیات از جهات متعددی دارای ویژگی های خاصی در مقایسه با عملیات‌هایی است که در گذشته در عراق برای آزادسازی مناطق مختلف و دفع اشغالگران انجام شده، دارد.
وی ادامه داد: اولا در بعد فرماندهی برخلاف ادعاهای آمریکایی ها که می گویند آنها فرماندهی این عملیات را بر عهده دارند اینگونه نیست و خود عراقی ها آن را طراحی کرده و فرماندهی می‌کنند. ویژگی دوم این عملیات همانطور که نخست وزیر عراق آقای حیدرالعبادی هم اعلام کرد، در بعد عملیات نظامی زمینی هیچ گونه نیازی به حضور نیروهای خارجی ندارد و این خود عراقی ها هستند که عملیات نظامی زمینی را طراحی و اجرا کرده اند.
دیپلمات ارشد کشورمان اظهار داشت: عراق امروز به مرحله ای رسیده که می تواند خودش عملیات را طراحی و اجرا کند. ویژگی دیگر این عملیات ترکیب نیروهای عمل کننده در عملیات موصل است که در آن مجموعه‌ای از اعضای ارتش، پیشمرگان کرد و نیروهای داوطلب مردمی یا همان «حشد الشعبی» حضور دارند.
کاظمی قمی ادامه داد: آمریکایی ها این گونه القا کرده اند که اگر نیروهای داوطلب مردمی در این عملیات شرکت کنند منجر به نزاع های قومی می شود که البته این یک بهانه بیشتر نبود و دولت عراق این را نپذیرفت و بر حضور نیروهای مردمی در عملیات آزادسازی موصل تاکید کرد. نکته مهمتر در این خصوص اینکه نیروهای مردمی در این عملیات نقشی بی‌بدیل دارند به این معنا که آنها در حساس ترین محور عملیاتی حضور دارند؛ به نحوی که گستره عملیات نیروهای مردمی در حدود ۱۴ هزار کیلومتر مربع است که جهت آزادسازی به آنها واگذار شده است.
وی با بیان اینکه کسانی که با صحنه های نظامی آشنا هستند می دانند منطقه عملیاتی موصل منطقه بسیار پیچیده ای است، ادامه داد: آنگونه که از اخبار و گزارشات آن عملیات برمی آید پیشروی نیروهای عمل کننده بسیار خوب بوده و یکی از اهداف آن نیروها آزادسازی شهر استراتژیک «تعلفر» است که در حال حاضر با پیشروی هایی که انجام داده اند حدود صد کیلومتری این شهر هستند.
کاظمی قمی ادامه داد: ویژگی دیگر عملیات موصل این است که امروز همبستگی ملی و سیاسی در بین کل احزاب سیاسی عراق برای پیروزی در این عملیات به وجود آمده است. ارتش و دولت عراق هم از حمایت نیروهای مردمی برخوردار هستند و از طرف دیگر از حمایت احزاب مختلف سیاسی؛ اعم از اینکه شیعه، کرد و یا سنی باشند، برخوردارند و این مساله قومیت و مذهب اصلا امروز مهم نیست چرا که یک عملیاتی در منطقه حساس کشور در حال انجام است و همه جریانات سیاسی و مردم از آن حمایت می‌کنند به علاوه اینکه از حمایت مرجعیت دینی هم برخوردار شده اند.
دیپلمات ارشد کشورمان اظهار داشت: با وجود همه این مسایل دیگر روشن است که با ویژگی هایی که عملیات آزادسازی موصل دارد پیامدهای این عملیات فوق العاده مهم است و تبعات آن تنها محدود به عرصه سیاسی و امنیتی عراق نخواهد بود و صرفا این نیست که داعش امروز ضعیف می شود و یک منطقه وسیع در عراق آزاد می‌شود و یا اینکه بخش عمده‌ای از مردم عراق که زیر سلطه نیروهای داعش هستند به نحوی آزاد می شوند؛ یعنی همه اینها را جزو ویژگی ها و تبعات خود دارد اما آنچه که مهم است تاثیرات منطقه ای و بین المللی است که می تواند این عملیات  به همراه داشته باشد.
کاظمی قمی افزود: خاطرتان هست که وقتی تروریست های داعش آمدند و شهر موصل را اشغال کردند بلافاصله تشکیل خلافت اسلامی دادند و جغرافیای آن خلافت از شمال آفریقا تا هند شد و اگر این آزادسازی موصل به خوبی انجام شود آنچه که تحت عنوان «خلافت اسلامی» مطرح می شود که در حقیقت همان «استراتژی از نیل تا فرات»  رژیم صهیونیستی است که از بین می رود.
وی ادامه داد: پیروزی در این عملیات باعث می شود که داعشی که در پی تغییر ژئوپلتیک منطقه و به دنبال تحقق حکومت استعماری و تصنعی در منطقه بود و از طرفی هم خواهان گسترش دامنه خلافت خود به مرزهای همجوار عراق بوده و در صورت موفقیت در تحقق اهدافش زمینه ساز یک تغییر بسیار بزرگ در ژئوپلتیک کل منطقه می شد، کل آن طرح از نیل تا فرات رژیم صهیونیستی از هم بپاشد.
دیپلمات ارشد کشورمان گفت: همچنین این عملیات منجر به رسوایی چهره منافقانه آمریکا می شود چرا که آنها مدعی مبارزه با تروریست‌ها هستند اما نه تنها علیه داعش اقدامی نکردند بلکه از آنها حمایت هم انجام دادند و امروز این نیروهای مردمی و ملی کشورهای منطقه هستند که در حال دفاع از کشورشان در مقابله با تروریست‌ها هستند. بنابراین موفقیت در این عملیات می تواند یک شکست بزرگ برای جبهه‌ای باشد که حامیان تروریست ها در کل منطقه هستند.
کاظمی قمی اظهار داشت: علت پیچیدگی عملیات آزادسازی موصل ترکیبی بودن عملیات نظامی، امنیتی، فرهنگی، اجتماعی و اطلاعاتی است. نزدیک به ۱.۵ میلیون نفر از مردم عراق در داخل و یا اطراف موصل هستند که تحت سیطره داعش محسوب می شوند. بنابراین پیشروی نیروهای عراقی و آتشی که از سمت آنها به نیروهای تروریست می رود باید به گونه ای باشد که کمترین تلفات مردمی را در آن عملیات داشته باشند و داعش نتواند از مردم به عنوان سپر انسانی در این عملیات استفاده کند.
وی تصریح کرد: همچنین استحکامات و مین‌گذاری‌هایی که داعش در مسیر نیروهای عراقی انجام داده طبیعی است که انجام این عملیات به زمان بیشتری نیاز دارد. آنچه خیلی مهم است این است که علیرغم پیچیدگی های عملیات، خوشبختانه از زمانی که داعش به عراق آمده دولت آن کشور با کمک مردم، حمایت مراجع و حمایت های مستشاری ایران توانسته خود را تجهیز و با تجربه کند و در مقابله با تروریسم نسبت به گذشته عملکرد بهتری داشته باشد.
سفیر اسبق ایران در عراق در پاسخ به این پرسش که با توجه به عملیات تروریستی اخیر در دو شهر «تکریت» و «سامرا» وضعیت امنیتی زائران اربعین حسینی چگونه خواهد بود و انجام این عملیات های تروریستی از جانب داعش را در این برهه زمانی چگونه تحلیل می کنید، گفت: تصور اینکه اگر عملیات آزادسازی موصل به خوبی پیش برود اقدامات ضد امنیتی در آن کشور رخ نخواهد داد یک تصور واقعی نیست و علتش هم این است که امروز کل مجموعه های تروریستی که تحت حمایت جبهه آمریکایی و عوامل مرتجع منطقه ای آن هستند، نمی خواهند عراق به سمت امنیت و آرامش برود و طبیعی است که همچنان بخواهند اقدامات تخریبی را انجام دهند.
دیپلمات ارشد کشورمان افزود: روند عملیات پاکسازی و ضدتروریستی دولت عراق در این دو سال و اندی که از حضور تروریست‌ها در آن کشور می‌گذرد، به خوبی انجام گرفته است. امنیت زائران در مناطقی که منتهی به کربلا می شود با دقت عمل و حساسیت بیشتری از سوی نیروهای امنیتی پیگیری می شود اما به هر حال اینکه انفجاری تروریستی هم در این ایام صورت بگیرد منتفی نیست.
وی ادامه داد: مهم این است کلیه زائرانی که قصد حضور در مراسم اربعین را دارند چه ایرانی و چه غیرایرانی باید به کلیه دستورالعمل ها و ضوابط تعیین شده از سوی دولت عراق پایبند باشند  و آنها را رعایت کنند، از جمله اینکه به آن مناطقی که تحت عنوان «مناطق ناامن» معرفی شده اند، نروند و به قواعد و دستورالعمل های امنیتی توجه لازم و کافی را داشته باشند.
سفیر سابق ایران در عراق در پایان خاطر نشان کرد گفت: دولت عراق قریب به دو ماه است که در حال برنامه ریزی در جهت تامین امنیت مراسم اربعین حسینی امسال است و امیدواریم که امسال هم شاهد مراسم پرشکوه و امنی در اربعین باشیم.
کاظمی قمی همچنین در خصوص انتخاب ترامپ به عنوان رئیس‌جمهور آمریکا نیز، گفت: رفتاری که از کاندیداهای دو حزب جمهوری خواه و دموکرات در کارزار انتخاباتی این دو مشاهده کردیم این بود که هر دو کاندیدا چنگ و دندان خود را برای بلعیدن کشورهای ستم دیده منطقه آماده کرده بودند.
وی ادامه داد: تجربه ۳۸ ساله انقلاب اسلامی نشان می‌دهد که مواضع دولت‌های آمریکا نسبت به ایران خصمانه است و ما باید فارغ از این انتخاب با مسیر اقتدار ملی کشورمان را که بر پایه اقتصاد مقاومتی، پیشرفت علمی، تقویت دفاعی و روحیه‌ حماسی است را دنبال کنیم.
سفیر سابق ایران در عراق در پاسخ به این سؤال که با انتخاب ترامپ چه بر سر برجام می‌آید، تصریح کرد: اینکه ترامپ بگوید به برجام متعهد نخواهد بود، در تداوم مسیری است که از اوباما مشاهده می‌کنیم و نکته جدیدی نیست.
دیپلمات ارشد کشورمان در پایان خاطر نشان کرد: این امر ناشی از بدعهدی و غیرقابل اعتماد بودن آمریکایی‌ها است، فریبکاری، نفاق و بدعهدی ذات استعمار آمریکا است و رئیس‌جمهور جدید آمریکا (دونالد ترامپ) هم این را ادامه می‌دهد. حتی اعتقادم بر این است که ستیزه‌جویی عربستان سعودی در منطقه و چالش‌هایی که بین ایران و آل‌سعود شکل گرفته است جزء طرح منطقه‌ای آمریکا است و تداوم می‌یابد و این موضوع را می‌توان در سخنان مفتی‌های اعظم سعودی‌ مشاهده کرد که به سمت تخاصم راهبردی پیش می‌رود.

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.