مسئولان فرهنگی کشور باید شغل شریف کتابداری را به رسمیت بشناسند و به تناسب آن به امنیت و ثبات شغلی کتابداران فکر کنند.

بزرگترین افتخارم کتابداری است

به گزارش قدس آنلاین به نقل از خبرنگار حوزه ادبیات گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ سید رضا صالحی‌ امیری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در مراسم بزرگداشت روز کتاب، کتابدار و کتابخوانی که امروز در تالار وحدت برگزار شد؛ ضمن عرض سلام به کتابداران به عنوان افرادی خوب، با فضیلت و با اخلاق گفت: مسئولان فرهنگی کشور باید شغل شریف کتابداری را به رسمیت بشناسند و متناسب با آن به امنیت ثبات شغلی کتابداران فکر کنند تا کتابدار ما در کشور احساس منزلت و امنیت شغلی داشته باشد زیرا نقطه اتصال ما با متن جامعه کتابخانه‌ها هستند و ما این جایگاه را عرج می‌نهیم و تقدیر و تشکر می‌کنیم.  
  
صالحی‌امیری در بخش دیگری از سخنانش به کتابداران قول داد که مانند سه سال گذشته در جهت تعالی نهاد کتابخانه‌های عمومی و تامین معیشت و شغل کتابداران قدم‌های موثری بردارد. 
  
وی ادامه داد: من امروز به عنوان یک کتابدار در جمع شما حاضر شدم تا از نزدیک افتخار حضور چند ساله خودم را در این جامعه بزرگ اعلام کنم و بگویم بزرگترین افتخار من کتابداری است. من می‌دانم شما هم با من هم‌سخنید که اگر در جامعه دیده نمی‌شوید اما رضایت قلبی دارید که کتاب همیشه همراه ماست.  
  
صالحی‌امیری تصریح کرد:‌ مطمئنم که ما بدون فرهنگ به توسعه نخواهیم رسید و جاده رسیدن به توسعه فرهنگی کتاب، کتابخوانی و کتابداری است. 
  
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: توسعه فرهنگی زیرساخت توسعه ملی است. اینکه امروز از کتابداران تجلیل می‌شود به عنوان نماد انسان‌های فرهیخته با فضیلت و با اخلاق است.   
 
صالحی‌امیری گفت:‌ جمع حاضر به افتخار شما اینجا هستندو بزرگان عرصه فرهنگ قدر شما را می‌داند ما باید حرکت جدیدی آغاز کنیم و اولین قدم آن این است که بپذیریم که کتابخانه محیط بسته نبوده و باید به مرکز فرهنگی تبدیل شود. 
  
وی در بخش دیگری از سخنانش مختارپور را یکی از مسئولان خوب عرصه فرهنگ کشور دانست و گفت:‌ من به شما می‌گویم این حمایت ادامه دارد و توصیه من به مختارپور این است چه حرکتی را آغاز کنی که کتابخانه به کانون فرهنگی تبدیل شود. کتابخانه در کنار مسجد، مدرسه و دانشگاه مفهوم پیدا می‌کند و این مراکز در کنار یکدیگر معنی دارند.   
 
صالحی‌امیری بحث کتابخانه‌های تخصصی را مطرح کرد و گفت:‌ امروزه عصر تخصص‌هاست و هرچند که در حال حاضر کتابخانه‌های کشور به عنوان کتابخانه‌های عمومی مطرح می‌شوند اما می‌توانند در دل خود مجموعه‌ای از کتاب‌های تخصصی را داشته باشند.   
 
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی اظهار داشت: در خصوص نسبت کتاب با نیاز جامعه باید بگویم کتابخانه‌ها نباید انباشت انبار کتاب باشند و باید مصرف فرهنگی داشته باشند یعنی کتابخانه‌های باید نیازسنجی کنند. آمار نشان می‌دهد که ما کتابخانه را اجتماعی نکردیم.  
 
صالحی‌امیری در بخش دیگری گفت: ما به سرعت باید به سمتی برویم که روش‌های تامین منابع را گسترش دهیم. در نشست ایفلا 2016 که بودم بحث کتابخانه‌های مجازی مطرح شده بود تا هر کسی بتواند در هر جایی که هست به کتابخانه‌های عمومی مراجعه کند.

وی خلاقیت و نوآوری را یکی از رموز موفقیت کتابخانه‌های دانست و گفت:‌ باید حرکتی عظیم در بدنه نهاد برای نوآوری و خلاقیت در تولید، توزیع، مصرف و تعامل با کتاب خوانان شکل بگیرد و امروز باید کتابدار به سمت مصرف کننده برود.

صالحی‌امیری در بخش پایانی سخنانش با بیان این امر که امروز شبکه‌های اجتماعی و مجازی مرکزی برای تبادل اطلاعات به شمار می‌آیند، گفت:‌ این فرصتی است که با استفاده از این فضا صفحاتی از پیام‌های بزرگان و کتاب‌ها را پیدا کنیم و از این طریق با مخاطبانتان تعامل کنیم.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی خاطر نشان کرد:‌ به این باور بوده و هستم که باید منزلت کتابداران را محترم بشمارید و این قشر محروم و مظلوم اما قانع از ما انتظار دارند که جایگاهشان را محترم بشماریم. 

در ادامه علیرضا مختارپور دبیر کل نهاد کتابخانه های عمومی کل کشور در این مراسم سخنان خود به صورت متن قزائت کرد. که به شرح ذیل است:

بسم الله الرحمن الرحیم

خدای متعال را سپاس می گویم که توفیق حضور در جمع دیگری از کتابداران و همکاران نهاد کتابخانه های عمومی سراسر کشور را عطا فرمود. عزیزانی که از تمامی استانهای سراسر کشور در این محفل گردهم آمده اند تا در سالروز ارتحال عالم ربانی و مفسر کبیر قرآن حضرت علامه طباطبایی که به نام روز کتاب، کتابخوانی و کتابدار نامیده شده در تجلیل و تقدیر از همکارانشان شرکت کنند.

اگرچه همانطور که در سال های قبل نیز عرض کردم تمامی کتابداران و همکاران اعم از شهری و روستایی، نهادی و قراردادی و مامور، در تمامی رده ها از روستاها گرفته تا ادارات شهرستان و ادارات کل استانی و کارشناسان تا ستاد مرکزی از عزیزان خدماتی تا کتابدار و مسئول و کارشناس و مدیر و معاون همه و همه از این نظر که به خدمت در عرصه فرهنگ و کتابخوانی اشتغال دارند نمونه اند.

همچنین از تمامی مهمانان عزیز که از نهادها و دستگاه های فرهنگی کشور در این جمع شرکت کرده اند تشکر و قدردانی می کنم.

خدای را سپاس می گویم که به تلاش های شما عزیزان برکت داد و امروز فرهنگ مطالعه و کتابخوانی در سطح تمامی دستگاههای فرهنگی و رسانه های اجتماعی شان و ارجی بیشتر از سال های قبل یافته است.

و برای آن کس که با اخلاص و با قصد قربت به عمل می پردازد چه فرقی دارد که این شور و شوق ترویج وترغیب به کتاب و کتابخوانی به نام کدام سازمان و دستگاه و نهاد و مجموعه مطرح شود. آنچه مهم است ادای تکلیف و انجام وظیفه است و خداوند متعال بر همه امور عالم و آگاه.

خدای را سپاس می گویم که در سال های اخیر هم به ساخت و تجهیز کتابخانه های عمومی پرداخته شد و هم منابع جدید با نظر کتابداران به کتابخانه ها افزوده شد و هم تلاش گسترده ای در جهت بازسازی و تعمیر و اصلاح سرمایشی و گرمایشی کتابخانه ها صورت گرفت. .همچنین برنامه های فرهنگی متنوع و متعددی همچون نشست های عمومی، تخصصی و اختصاصی کتاب خوان، مسابقات مختلف ازجمله در جشنواره رضوی، پویش مجازی کتاب خوان، جلسات نقد و بررسی و معرفی کتاب در کتابخانه های سراسر کشور به مرحله اجرا درآمد.

خدای متعال را سپاس می گویم که کتابداران و همکاران با شرکت در برنامه های آموزشی علمی و مهارتی همچون مدرسه خواندن، دوره های مشاوره کتابدار و دیگر دوره های اختصاصی و تخصصی همچون فهرست نویسی و گروه های خاص در ارتقای سطح علمی خود در سالی که در نهاد به عنوان سال خواندن تعیین شد کوشیدند تا منشا خدمات بهتر و بیشتر به جامعه ایران عزیز باشند.

خدای را سپاس می گویم که تا جایی که امکان داشت با وجود مشکلات و تنگناها برای بهبود وضع معیشت کتابداران و همکاران عزیز گامهای بزرگی برداشته شد و بحمدالله و المنه موجبات خوشنودی شما عزیزان را فراهم کرد.

آنچه به عنوان نمونه ای از سر فصل برنامه ها و اقدامات نهاد در سال اخیر بیان شد هرگز امکان تحقق نمی یافت اگر صبوری و همراهی و دعای خیر شما عزیزان و تلاش معاونان و مدیران و کارشناسان و مخصوصا حمایت و پشتیبانی تمام عیار هیات امنای نهاد کتابخانه های عمومی کشور نبود. بر خود واجب می دانم علاوه برتشکر و سپاس از تمامی اعضای هیات امنا، وزیر محترم و ریاست قبلی این هیات مخصوصا از حمایت ها و پشتیبانی های بی دریغ جناب آقای دکترصالحی امیری در تمامی برنامه های مربوط به کتاب و کتابخوانی و امور فرهنگی به نحو عام و فعالیت ها و برنامه های نهاد کتابخانه های عمومی به نحو خاص قدردانی کنم.

همچنین قدردان حمایت های نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی  و اعضای کمیسیون فرهنگی مجلس در دوره قبل و دوره فعلی هستم.   
           
و اما سپاس می گویم خدای مهربان را بر لطفی که به همه ما عطا کرد و الفت و مهر و محبت را در میان همکاران و کتابداران و خدمتگزارانشان قرار داد.

امروزه یکی از مهمترین سرمایه های معنوی نهاد کتابخانه های عمومی همین صمیمیت و محبت و مودتی است که در میان شما عزیزان وجود دارد.

از خدای متعال مسالت می کنم این صمیمیت و محبت را افزون سازد و به همه ما توفیق عمل خالصانه در عرصه فرهنگ کتاب و کتابخوانی و خدمتگزاری به مردم عزیز و شریف کشورمان عطا فرماید.

افتخار این بنده سراپا تقصیر همین است که خدمتگزار شما عزیزان باشم و ضمن تلاشی روز افزون به انتظار روزهای بهتر برای عرصه کتاب و کتابخوانی و کتابخانه ها و کتابداران بمانم. ان شاء الله 
 

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.