گروه «سیاست» قدس آنلاین/ ساحل عباسی: اتحادیه اروپا در نظر دارد تا سند همکاری را با ایران به امضا برساند. این سند که به نوعی برجام 2 این بار از سوی اروپاست به نوعی می خواهد در کنار مباحث سوریه که بیشتر حمایت از تروریست های خوب مورد نظر غرب را دنبال می کند مسائل دیگری را که بیشتر مسائل داخلی و در حیطه تصمیم گیریهای نظام سیاسی ایران است را به مسئوولان جمهوری اسلامی تحمیل کند.

هدف موگرینی از سفر به ایران و عادی سازی روابط چیزی جز مداخله در امور داخلی ایران نیست/ فتنه سال 88 نشان داد که غربی ها مترصد فرصتی برای ایجاد آشوب و در خطر انداختن امنیت ملی ایران هستند

خانم فدریگوموگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا به منظور دیدار وگفتگوبا مقامات کشور ایران در تهران بر سر مسائل سوریه چندی پیش وارد تهران شد و با ارائه مطالبی درباره بحران سوریه و خاتمه دادن به این بحران بر نقش ایران در این مساله تاکید کرد. یکی از مطالب مهم در این دیدار مساله اجرای برجام های بعدی در سوریه و منطقه بود. به نظر می رسد اروپایی ها خواستار همکاری ایران دراین باره هستند، در حالی که اروپایی ها به خوبی می دانند در برابر بدعهدی های برجامی آمریکا در قبال ایران سکوت کرده اند بنابراین جالب است که اروپایی ها از ایران می خواهند یک بار دیگر به آنها اعتماد کرده و برای اجرای برجام های منطقه ای در کنار آنها باشند! از سوی دیگر اتحادیه اروپا در نظر دارد تا سند همکاری را با ایران به امضا برساند. این سند که به نوعی برجام 2 این بار از سوی اروپاست به نوعی می خواهد در کنار مباحث سوریه که بیشتر حمایت از تروریست های خوب مورد نظر غرب را دنبال می کند مسائل دیگری را که بیشتر مسائل داخلی و در حیطه تصمیم گیریهای نظام سیاسی ایران است را به مسئوولان جمهوری اسلامی تحمیل کند. عدم همکاری با اروپا دراین مساله موجب شده آنها ایران را همانند رئیس جمهور جدید آمریکا آقای ترامپ به نقض پیمان و همکاری تهدید کنند. بی شک حضور خانم موگرینی در ایران تنها به مسائل سوریه مربوط نبوده است. اهمیت موضوع ما را برآن داشت تا قدس آنلاین در گفتگوی پیش رو با دکتر سید حسین نقوی حسینی نماینده مردم ورامین و عضو کمیسیون امنیت ملی در مجلس شورای اسلامی و محمد کاظم انبار لویی کارشناس مسائل سیاسی به تحلیل  مسائل مورد نظر در حوزه سوریه و تفاهم نامه همکاری ایران واتحادیه اروپا  پرداخته شود.

دکتر سید حسین نقوی حسینی نماینده مجلس و عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با بیان اینکه خانم موگرینی درصدد است تا بحران سوریه و سایر مسائل خود را با ایران درقالب برجام های منطقه ای و برجام 2 حل کنند می گوید: غربی ها مترصد فرصتی هستند تا موضوع سوریه مساله مهمی است که باید به صورتی بسیار دقیق و حساب شده به آن توجه شود در حالی که غربی ها تنها بر یک مساله و موضوع مورد نظر خودشان تکیه می کنند که تا حدود بسیار زیادی از نظر جمهوری اسلامی ایران پذیرفته شده نیست. بی شک بین ایران و غرب در موضوع بحران سوریه اختلاف نظر جدی ومهمی وجود دارد چرا که غربی ها از آغاز بحران سوریه به دنبال پیاده کردن اهداف غیر انسانی و خلاف حقوق بشری مردم سوریه در این کشور بوده اند. غربی ها در تلاش هستند تا بحران سوریه را از بیرون حل کنند آنها به زعم خود کدخداوار سعی می کنند بدون در نظر گرفتن خواست مشروع مردم سوریه برای آنها تصمیم بگیرند لذا همواره با این در نشست های بین المللی حاضر شده اند که چه کسی باید جای رئیس جمهور سوریه بنشیند! چه کسانی از صحنه سیاست سوریه خارج شوند و سایر تصمیمات یک طرفه ای که اصولا به آنها ارتباطی ندارد و این مهم از آن مردم سوریه است که برای آینده سیاسی کشور خود تصمیم بگیرند. از سوی دیگر جمهوری اسلامی ایران همواره معتقد بوده که بحران سوریه باید از درون حل شود و این مردم سوریه هستند که باید بگویند چه کسانی در صحنه سیاسی کشورشان حاضر باشد و چه کسانی حق تصمیم گیری برای این ملت را ندارند ... دومین مساله ای که منجر به اختلاف بین دیدگاه های ایران و غرب شده است مساله راه حل ایجاد آرامش و ختم بحران سوریه است که غربی ها در تلاش هستند این مساله را از طریق راه حل نظامی در کنار گفتگوها به سرانجام برسانند. وقایع چندین سالی که از بحران سوریه گذشته نشان داده که غربی ها علی رغم ادعای به سرانجام رساندن وضعیت سوریه و خروج این کشور از بحران ایجاد شده همچنان تروریست ها را تجهیز می کنند و با ارسال امکانات مالی وتسلیحاتی صحنه سوریه را بحران زده نگاه داشته اند.

وی افزود: غربی ها نشان دادند درست زمانی که امکان نابودی تروریست ها در سوریه وعراق فراهم بوده انها با مراقبت های ویژه از تروریست ها و ارسال کمک های به موقع آنها را از مرگ و نابودی نجات داده اند در حالی که جمهوری اسلامی ایران اعتقادی به راه حل نظامی ندارد و معتقد است تنها راه حل سوریه راه حل سیاسی و گفتگوهای سوری –سوری است. از سوی دیگرغربی ها به این نکته مهم اذعان دارند که بدون حضور جمهوری اسلامی ایران قادر به حل مشکل سوریه نیستند و قطعا برای حل بحران این کشور به حضور ایران نیاز دارند به همین خاطر هم در این دوره از گفتگوها در لوزان تلاش کردند تا جمهوری اسلامی ایران در نشست حضور داشته باشد. انها تلاش می کنند ایران را در مسیر طرحها و ایده های خود در حل بحران سوریه قرار بدهند و در اغلب این گفتگوها این هف دنبال می شود. بی شک جمهوری اسلامی ایران در مسیر خود استوار و محکم است و با راهبردهای غربی ها حرکت نخواهد کرد. غربی ها پس از تجربه برجام که بسیار به نفع آنها بود براین باور هستند که با برجام منطقه ای دو و سه می توانند به اهداف خود در منطقه برسند و ایران و سایر کشورها را بخصوص مقاومت را تسلیم خواسته های خود کنند. بی تردید غربی ها به این خواسته نمی رسند چرا که جمهوری اسلامی ایران همواره محکم و ثابت قدم براصول خود ایستاده است و به مسیر انسانی و عدالت طلبانه ای که حقوق از دست رفته مردم سوریه را تعقیب می کند ادامه خواهد داد.

دکتر نقوی حسینی معتقد است : اینکه اروپایی ها مسیری به جز مسیر مورد توافق امریکایی ها را طی کنند به هر حال تا حدودی ثابت شده است. اروپایی ها نشان دادند که در مساله برجام و رفت و آمدهایی که منجر به توافق برجام شد در قبال عهد شکنی ها، پیمان شکنی ها و بد عهدی های امریکایی ها در حد یک نظاره گر بودند و بسیار منفعلانه با این موضوع برخورد کردند و نشان دادند که از تهدیدهای اقتصادی آمریکا در هراس هستند و به ناچار هیچ گونه همکاری با ایران در مسائل مالی و اقتصادی به خاطر آمریکا انجام ندادند. در حالی که اروپایی ها شاهد فعالیت های به حق و قانونی ایران بودند و از نزدیک مشاهده کردند که جمهوری اسلامی ایران حتی فراتر از تعهداتش عمل کرد و آمریکایی ها خلاف وعده و قول خود همچنان عمل می کنند اما اروپایی ها راهبرد سکوت و بی تفاوتی و اتفاقا در خط آمریکا بودن را به نمایش گذاشتند.

عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس با اشاره به اینکه نباید به اروپا اعتماد کرد اظهار می دارد: بی تردید در موضوع سوریه و سایر مواردی که به عنوان برجام های بعدی مطرح می شود نباید به اروپایی ها وراهبردهای آنها اعتماد کرد چرا که اروپایی ها نشان دادند در مواقع لازم و در جایی که باید از حق دفاع کرد سکوت می کنند و وارد عمل نمی شوند بنابراین از این رو اعتماد به اروپای ها و با برنامه های آنها حرکت کردن یقینا بودن در خط آمریکا و بر ضد منافع مردم منطقه و بخصوص سوریه وعراق است.

دکتر نقوی حسینی با بیان اینکه اروپایی ها درصدد هستند تا در کنار آمریکا با استفاده از برجام ایران را کنترل کنند می گوید: غربی ها همانطور که  در مصاحبه ها و اظهار نظرهایشان اعلام کرده اند برجام را ابزار کنترل ایران عنوان می کنند. آنها معتقد هستند با استفاده از برجام ایران  را در مسیری قرار داده اند که آنها می خواسته اند از ایو رو منتظر استفاده از مدل برجام های بعدی در منطقه هستند. آنها امید دارند تا با تحت فشار قرار دادن ایران وعدم عمل به برجام ایران را امیدوار کنند که در صورتی مفاد برجام عملیاتی می شود که برجام های بعدی مسائل منطقه ای به توافق با ایران برسد و گفتگوهای بعدی بتواند اهداف منطقه ای آنها را میسر کند. بی شک غربی ها در منطقه و درایران به دنبال تحقق مسائل مختلفی از جمله تروریزم؛ حقوق بشر، حکومت دینی و بحث های دیگری هستند که به آنها هیچ ارتباطی ندارد. غربی ها برجام و توافق با ایران را آغاز پازلی تصور می کنند که از آن تکه های قطعات پازل خود را درست کنند و با بهره برداری از برجام و توافق با ایران سایر خواسته های خود را در منطقه به منصه ظهور برسانند.

وی دور نمای افتتاح دفتر اتحادیه اروپا در ایران را تاریک معرفی کرده و معتقد است : غربی ها در تاریخ انقلاب اسلامی نشان دادند وقتی سفارت خانه یا دفتری یا پایگاهی ایجاد می کنند پا را از وظایف دیپلماتیک و مورد توافق در پروتکل های بین المللی فراتر می گذارند و با اقدامات مداخله جویانه در امور کشورها دخالت می کنند. به نظر می رسد غربی ها درصدد هستند تا با تشکیل چنین دفتری در ایران علیه جمهوری اسلامی ایران به بهانه های مختلفی عملیات های جدیدی را طراحی و دنبال نمایند. فتنه سال 88 نشان داد که غربی ها مترصد فرصتی برای ایجاد آشوب و در خطر انداختن امنیت ملی ایران هستند. در فتنه 88 از نزدیک مشاهده کردیم که سفارت خانه های اروپایی که در بسیاری از مواقع جواب مردم را به صورت عادی نمی دهند درجریان فتنه روزهای جمعه و به صورت شبانه روزی فعالیت می کردند تا اهداف خرابکارانه و مداخله جویانه خود را در ایران دنبال نمایند از این رو تاسیس دفاتر غربی ه در ایران فراتز از چیزی است که در ظاهر به عنوان وظایف خود اعلام می کنند از این رو باید با هوشیاری  این فعالیت ها رصد شود.

دکتر نقوی حسینی عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس درخصوص موضع ایران در خصوص خواسته های غیر معقول غربی ها درباره راهبردهای مقاومت طلبانه ایران در منطقه تصریح می کند: ما به هیچ عنوان معتقد به بسته شدن باب تعامل یا محدود شدن آن با سایر کشورها نیستیم. به هر حال جمهوری اسلامی ایران کشور بزرگ و تاثیر گذاری در منطقه است و نشان داده که همواره تمایل داشته که  باب تعامل را در سطح بین المللی با سایر کشورها داشته باشد و در سطح بین المللی و منطقه ای مثمر ثمر ومحل خیراتی باشد. به هر حال جمهوری اسلامی ایران برای ایفای نقش منطقه ای و بین المللی با سایر کشورها تعامل دارد و همواره نشان داده که در کنفرانس های بین المللی با مواضع درست و توجه به خواست ملت ها وارد شده است از این رو جمهوری اسلامی به غربی ها اعتماد نمی کند چرا که مبنای سیاست های جمهوری اسلامی توجه به حقوق حقه ملت هاست و این مساله یکی از اصول سیاست خارجی ایران است. به هر حال در عین حالی که جمهوری اسلامی ایران به دنبال تعامل مطلوب با سایر کشوهاست اما به این نکته توجه دارد و با آگاهی و رصد همه برنامه های غربی مراقب است که غربی ها از مسیر تعامل های منطقه ای و بین المللی به ایران و منافع ملی ما خسارتی وارد نکنند.

محمد کاظم انبارلویی کارشناس سیاسی  با بیان اینکه هدف از سفر خانم موگرینی به ایران و عادی سازی ارتباط با ایران چیزی جز مداخله در امور داخلی ایران نیست می گوید: اروپا بعد از اجرای برجام، سندی راهبردی در حوزه سیاست و امنیت بین الملل در ارتباط با ایران را به تصویب رسانده که این سند مفاد بسیار مهمی دارد که نباید مورد غفلت مسئوولان واقع شود. خانم موگرینی برای عملیاتی کردن این سند راهبردی و به تعبیر ایشان در راستای عادی سازی ورابط با ایران به کشور ما سفر کردند. جالب است بدانیم شروط مورد نظر اروپا در راستای عادی سازی روابط حکایت از مداخله سیاسی در امور کشور دارد.

وی درباره شروط اینگونه توضیح می دهد: دراین سند آمده است که جمهوری اسلامی ایران حق تعقیب افراد دو تابعیتی را ندارد. در حقیقت افراد دو تابعیتی از ایران طرد تابعیت کرده و تابع یکی از کشورهای اروپایی وامریکایی شده اند در حقیقت آنها حافظ منافع کشوری به شمار می روند که تابعیت آن را دارند. فلذا ورود این افراد به ایران چیزی جز خدمت کردن به کشور مورد نظرشان و جاسوسی از ایران نیست! مثلا آقای خاوری که دو تابعیتی بودند به کانادا رفتند و ایران به وی دسترسی ندارد بنابراین با پذیرفته شدن این شروط ما حق تعقیب ایشان را نخواهیم داشت! بی تردید دو تابعیتی ها در راستای اجرای پروژه نفوذ و افزایش فساد وارد کشور می شوند. در بندهای خارجی این سند آمده است که ایران نباید از حزب الله و جبهه مقاومت حمایت کند این مساله به معنای قرار گرفتن ایران در کنار تروریست ها است!! بگونه ای که جمهوری اسلامی ایران از راهبرد مبارزاتی خود با آمریکا و صهیونیست ها عقب نشینی کند. در خصوص مسائل دموکراسی آنها از ایران خواسته اند که پلورالیزم را پذیرفته واستانداردهای انتخابات ایران همانند انتخابات اروپایی و آمریکایی تغییر داده شود.

وی با وقیحانه خواندن پیشنهادات اتحادیه اروپا می افزاید :خانم موگرینی واتحادیه اروپا در پی آزادی زندان سیاسی هستند و در این سند خواستار عدم اعدام قاچاقچیان شده اند. به نظر می رسد این نوع تعیین تکلیف درامور داخلی ایران و مداخله در فعالیت های دولت؛ قوه قضاییه و مجلس وقیحانه ترین مواضعی است که اتحادیه اروپا در نظر گرفته است. حتی آنها در مورد اقتصادی خواهان پذیرش FATFاز سوی ایران شده اند تا آنها از ایران در پیوستن به سازمان تجارت جهانی حمایت کنند.

انبارلویی با بیان اینکه موارد زیادی در این سند گنجانده شده می گوید: آنها برای عملیاتی کردن راهبردهای خود در تهران عنوان کرده اند که ما دفتر اتحادیه اروپا تاسیس کرده ایم تا بتواند این راهبردها را پیگیری کند. با توجه به اینکه اتحادیه اروپا از 29 کشور تشکیل شده و تمامی این کشورها در تهران دارای دفتر هستند بنابراین دلیلی وجود ندارد که اتحادیه اروپا در تهران دفتر مجزایی برای پیگیری بندهای یاد شده در سند دایر کند. آقای جواد لاریجانی معاونت حقوق بشر قوه قضاییه در اولین روز موضع گیریهای سخیف و وقیحانه اتحادیه اروپا عنوان کردند که ما اجازه تاسیس چنین دفتری که در حقیقت لانه جاسوسی اروپایی ها در تهران است را نخواهیم داد. آمریکایی ها بعد از قطع روابط در پی اشغال لانه جاسوسی سعی کردند تا فعالیت های جاسوسی خود را از طریق برخی از کشورهای  اروپایی دنبال کنند. سه سفیر انتخاب شده از سوی  کشورهای  اروپایی فرانسه، انگلیس و آلمان از مقامات بالای امنیتی و اطلاعاتی اروپا به شمار می روند. در حقیقت می توان گفت اینها با یک نگاه امنیتی، نظامی و سیاسی به این سفارتخانه ها فرستاده شده اند وهیچ توجهی به توفیق ایران دراقتصاد ومسائل اجتماعی ندارند. به هر حال این موضوعات بیانگر آن است که اروپا نیز در کنار آمریکا براندازی جمهوری اسلامی را در دستور کار خود قرار داده است.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.