زاهدان - صادق کیخا: به عقیده اکثر روستاییان این استان محروم، بیمه خدمات درمان روستایی نقش اساسی در زندگی آنها دارد و اگر نواقص آن نیز برطرف شود، تحول عظیمی در بخش بهداشت و درمان مناطق گوناگون این استان محروم به وجود خواهد آمد.

نواقص بیمه درمانی روستاییان در سیستان و بلوچستان

 طبق آخرین آمار ۲۷ درصد جمعیت کشور را روستانشینان تشکیل میدهند که رسیدگی به مشکلات و مطالبات آنها باید از اهمیت ی برخوردار باشد و یکی از مواردی که برای تسهیل در بحث درمانی روستاییان ایجاد شده، طرح رایگان بیمــه خدمات درمانی است. این مسأله مهم در کشور بخصوص در روســتاهای سیستان وبلوچستان در حال اجراست و با توجه به اینکه نیمی از جمعیت سیستان و بلوچستان ( ۵۰ درصد )در روستاها سکونت دارند و با مشکالت بســیاری از جمله در حوزه بهداشــت ودرمان دست و پنجه نرم میکنند.

بنابراین میطلبد که در این خصوص توجه ویژه ای به آنها شود. به عقیده اکثر روستاییان این استان محروم، بیمه خدمات درمان روستایی نقش اساسی در زندگی آنها دارد و اگر نواقص آن نیز برطرف شود، تحول عظیمی در بخش بهداشت و درمان مناطق گوناگون این استان محروم به وجود خواهد آمد. در ایــن خصــوص عیســی جهان تیغ ســاکن روســتای جنگی خون از توابع شهرستان زهک در گفت وگو با خبرنگار مــا میگوید: وقتی بخواهیم نزد پزشکی برویم، باید دفترچه درمانی ما مهر تأیید توسط نزدیکترین خانه بهداشت محل سکونت بخورد که ما بتوانیم به پزشک مراجعه کنیم که این خود هزینه ایاب و ذهاب برایمان دارد. وی می افزاید: اگر پزشک در آن محل حاضر باشد، رسیدگی میکند، اما اگر نباشــد باید صبر کنیم تا مهر تأیید مرکز بهداشت درج شود تا بتوانیم به پزشک مراجعه کنیم. در واقع مشکل این اســت که اگر با این دفترچه به شــهر مراجعه کنیم، مانند آن است کــه دفترچه نداریــم و فقط پس از تأیید و ارجاع پزشک و مرکز بهداشت روســتا میتوانیم به مراکز درمانی و بیمارستان در شهر مراجعه کنیم. حســن اشــترک یکی از ســاکنان روستای اشــترک نیز میگوید: برای ما روستاییانی که توان تحت پوشش رفتن بقیه بیمه ها با پرداخت هزینه را نداریم، دفترچه رایگان روســتایی کمک بسیار بزرگی است.

معاون بیمه خدمات ســلامت استان سیســتان و بلوچســتان نیز در این خصوص اظهــار میکنــد: تعامل و همــکاری خــوب و تنگاتنگ بیمه سلامت با دانشگاههای علوم پزشکی اســتان موجبات رضایتمندی بیمه شدگان روستایی در استان و رسیدن ما به هدفمــان - که ارایه خدمات با کیفیت به روستاییان است- شده، به گونه ای که همه روستاییان از طریق بیما ر ســتا ن ها ی دانشگاهی خدمات دریافت میکنند. دکتــر حســین ســرحدی با اشاره به طرح تحول نظام سلامت و بیمــه سلامت روستایی خاطرنشان میکند: روســتاییان در بیما ر ســتا ن ها ی دانشگاهی فقط سه درصــد هزینه های بســتری را پرداخت میکنند و ۹۷درصد آن توســط ســازمان بیمه سلامت پرداخت میشود و نیز همه هزینه های تجهیزات مورد نیاز بیماران بستری در بیمارستانها توســط بیمه سلامت پرداخت میشود. وی با بیان اینکــه برابر قانون، بیمه سلامت موظف اســت برای همه ســاکنان با جمعیت کمتر از ۲۰هزار نفر کــه کارت ملی دارنــد و تحت پوشش هیچ بیمه‌ای نیستند دفترچه رایگان صادر و تحویل دهد، میافزاید: همه ساکنان روســتایی و عشایری و شــهرهای با جمعیت۲۰هزار نفر، دفترچــه دارند و آمــاری حدود یک میلیــون و ۶۳۴ هــزار و ۶۳۶ نفر را شامل میشوند. وی اظهــار میکند: با توجه به اینکه روستاییان اقشار مولد جامعه هستند بــه گونــهای برنامه‌ریزی شــده که خدمات به روستاها برود تا روستاییان مجبور به مراجعه به شهر نشوند، به همین علت پزشــک خانواده و بیمه سلامت، پزشک زنان، تغذیه، اعصاب و روان، داروخانــه و پاراکلینیک در مراکز بهداشتی درمانی مستقر شده تا به روســتاییان خدمات بهداشتی ارایه کنند. وی تصریح میکند: پزشــک خانواده نیز موظف اســت آموزش بهداشت و پیشــگیری و تشخیص درمانی برای جمعیتی که تحت پوشش دارد، ارایه کند و در هر روستایی پزشک خانواده در دسترس روستاییان است. ســرحدی میافزاید: فــردی که به مدت ۶ ماه در روستایی با جمعیت کمتــر از ۲۰هزار نفر زندگی کند با تأیید خانه بهداشت و شورای اسلامی مشــمول خدمات بیمه روســتایی میشــود و در حــال حاضــر هیچ روستایی نیست در استان که بیمه روستایی نداشته باشد و اگر موردی باشد به دلیل کوتاهی خود آنهاست که اقدام نکرده اند. وی ادامــه میدهــد: همچنیــن در جهت تســهیل در صدور و تعویض دفترچه با ۷۰ درصد دفاتر پیشخوان قرارداد داریم که روســتاییان بتوانند به نزدیکترین محل دفاتر پیشخوان مراجعه کنند. وی میافزاید: در مجموع کل آماری کــه تحت پوشــش بیمه ســامت هستنند ۲میلیون و ۱۲۱هزار و ۳۸۸ نفر هستند که شامل کارکنان دولت، بیمه سلامت همگانی و سایراقشار روستایی میشود.

هدف از اجرای این طرح بیمه کردن و فاصله زیاد بیمار روستایی با پزشک تحت پوشش قرار دادن همه روستاییان و کمک و تسهیل در بحث درمانی آن هاســت، اما متولیان امــر باید به این موضوع توجه داشــته باشــند که در استان سیستان و بلوچستان پراکندگی و شمار روستاها زیاد است که در چنین شــرایطی فاصله بیمار روســتایی تا پزشک در تمام مواقع شبانه روز منجر به بروز مشکلاتی میشود. بنابرایــن با توجه بــه اینکه در همه روســتاها پزشــک مســتقر نیست روستاییان ناچارند برای مهر کردن و گرفتن ارجاع برای مراجعه به پزشکان شهر به روســتاهای مجاور که دارای پزشــک ودرمانگاه و مرکز بهداشت هســتند، مراجعه کننــد و متحمل هزینه های بسیار و طی مسافت زیادی شوند که خود سبب تشدید مشکلات و حتی تشدید بیماری آنها میشود. پس مسئولان بیمه سلامت باید در این خصوص چاره اندیشــی کنند تا طعم شــیرین بیمه رایگان درمان روستاییان برای آنها تلخ نشود.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.