رئیس موسسه علوم و امنیت بین‌الملل پیش بینی کرد که توافق هسته‌ای ایران (برجام) در دولت «دونالد ترامپ» به سرنوشتی مشابه توافق شکست خورده کره شمالی دچار خواهد شد.

سرنوش برجام در دولت «ترامپ» مشابه توافق هسته‌ای کره شمالی خواهد شد

به گزارش قدس آنلاین به نقل از فارس، «دیوید آلبرایت» رئیس‌ موسسه علوم و امنیت بین‌الملل پیش بینی کرده است که اتفاقی مشابه آنچه برای توافق هسته‌ای کره شمالی افتاد، پس از ورود «دونالد ترامپ» در کاخ سفید و آغاز دوره ریاست‌جمهوری وی، برای توافق هسته‌ای ایران (برجام) خواهد افتاد.

بنا بر گزارش رادیو ملی آمریکا، آلبرایت تأکید کرد:‌ «من تصور می‌کنم که آنها احتمالا توافق برجام را کنار می‌گذارند. من شاهد بودم که چطور دولت بوش چهارچوب توافق شده درباره کره شمالی را نابود کرد».

وی افزود: «توافق انجام شده با کره شمالی توافقی بود که در دهه 1990 بر خلاف برخی نگرانی‌ها، ما به شدت از آن حمایت می‌کردیم.»

رئیس موسسه علوم و امنیت بین‌الملل در ادامه تأکید کرد: «آنها (تیم ترامپ در کاخ سفید) شرایط را به نحوی خواهند چید که ایران خود این توافق را رها کند و از آن کنار بکشد».

تحلیلگر ارشد این اندیشکده آمریکایی در ادامه گفت: «البته این تا حدود زیادی به تیم سیاست خارجی ترامپ بستگی دارد که هنوز مشخص نشده‌اند. در مورد کره شمالی، «کالین پاول» به عنوان وزیر دفاع بوش رویکرد دیگری داشت».

وی افزود: در دولت بوش، کالین پاول سرعت کنار گذاشتن چهارچوب توافق کلی با پیونگ‌یانگ را کمتر کرد و زمانی که این اتفاق افتاد هم وی تلاش کرد تا روندی را برای انجام مذاکرات تدبیر کند تا نتیجه بهتری حاصل شود.»

بنابراین گزارش، نه دولت اوباما و نه دولت بوش هیچ یک به دستاورد بهتری درباره کره شمالی نرسیدند.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.