بجنورد-روستای کلاته سهراب از توابع شهرستان بجنورد از جمله روستاهایی است که با وجود ۴۰۰ خانوار اما از نبود امکانات رنج می برد و سرما همه ساله ساکنانش را کوچ می دهد.

«کلاته سهراب» خراسان شمالی محروم از امکانات /سرما اهالی را کوچ می دهد

قدس آنلاین-نادیا یزدانی: در فاصله ۵۰ کیلومتری خراسان شمالی قرار دارد، این روستا در منطقه کوهستانی واقع  شده و دارای آب و هوای سر سیری است و شغل اصلی اهالی این منطقه کشاورزی و دامداری است.

دهیار روستای کلاته سهراب در خصوص مشکلات این روستا می گوید: این روستا یک چشمه دارد که سازمان آب و فاضلاب روستایی خراسان شمالی چندین سال قبل از محل این چشمه لوله گذاری به منازل روستا را انجام داد.

احمد ایزانلو همچنین ادامه می دهد: با توجه به اینکه سازمان آب و فاضلاب روستایی استان سیستم های انتقال آب به سر چشمه را به درستی انجام نداده و به طور دائم با قطعی آب مواجه هستند که اکنون طی پیگیری های صورت گرفته، مشکل آب رسانی این روستا رسیدگی نشده است.

 نبود راه مناسب

وی اظهار می دارد:با توجه به اینکه جاده روستایی حمید تا روستای اسفیدان طی سال های اخیر آسفالت شد، متاسفانه بی توجهی، مسئولان مربوطه به وضعیت بسیار بد جاده خاکی کلاته سهراب، هیچ اقدامی برای آسفالت این روستا صورت نگرفته است.

وی به وجود یک مدرسه در روستا اشاره می کند و می افزاید: یک مدرسه چهار کلاسه در این روستا در مقطع ابتدایی وجود دارد که دختران و پسران بطور مختلط مشغول به تحصیل هستند.

وی می گوید: کلاس های این مدرسه از امکانات تجهیزاتی مناسبی برخوردار نیستند، بطوری که بخاری های آن نفتی است و تاکنون نیز چند مرتبه این بخاری ها آتش گرفته اند.

وی نبود تجهیزات و راه استاندارد جهت دسترسی به روستا های اطراف را از جمله مشکلات پیش رو می خواند و ادامه می دهد: در مهر ماه امسال سه معلم برای تدریس به این مدرسه آمدند اما به علت جاده نامناسب از تدریس خودداری کرده که سرانجام دو معلم که یکی از آنان از اهالی این روستا است، موافقت کردند که تدریس در این مدرسه را بر عهده بگیرند.

نبود آنتن تلفن همراه وشبکه تلویزیونی

دهیار روستای کلاته سهراب از نبود آنتن تلفن همراه و شبکهتلویزیونی در این روستا گلایه می کند و می گوید: با وجود پیگیری های مربوطه در سال گذشته سازمان صدا و سیمای خراسان شمالی قول پوشش شبکه های سیما به این روستا را برای سال ۹۵ داد ولی تا کنون این امر محقق نشده است.
 

کاهش جمعیت درفصل سرما

وی ادامه می دهد:این روستای کوهستانی که پس از روستای اسفیدان قرار دارد در هفت ماه اول سال خانوار آن به بیش از ۴۰۰ خانوار می رسد این امر درحالیکه در در پنج ماه فصل سرما تعداد خانوار این روستا به ۱۵۰ خانوار با جمعیتی حدود ۷۰۰ نفر کاهش پیدا می کند.

ایزانلو علت این کاهش جمعیت را نبود راه دسترسی مناسب، گازکشی، قطعی آب، مدرسه راهنمایی و دبیرستان عنوان می کند.

وی می افزاید:چندین بار به بخشداری و فرمانداری جهت آسفالت جاده مراجعه شده اما تاکنون اقدامی صورت نگرفته و در صورت مراجعه گفته می شود اعتبار نیست.

گاز رویایی دست نیافتنی

وی یادآور می شود:روستاهای اطراف حمید تا اسفیدان گازکشی شده اند، ولی متاسفانه این روستا به دلیل کوهستانی بودن با دارای  ۴۰۰ خانوار تاکنون گاز کشی نشده است.

وی خاطر نشان می کند: سال های گذشته سهمیه نفت سه روستای اسفیدان، پاکتل و کلاته سهراب به روستای اسفیدان برده می شد اما با گازدار شدن روستای اسفیدان طی پیگیری های صورت گرفته سهمیه  این دو روستا از سوی دهیاری منتقل می شود.

ایزانلو می افزاید:شغل اهالی این روستا دامداری ،زراعت وباغداری است که  دامپروران این روستا در پنج ماه پایانی سال به علت تمامی مشکلات که گفته شد، ساکن روستاهای شهرستان های اسفراین و شیروان می شوند که متاسفانه گاهی اوقات بین دامپروران مهاجر با ساکنان روستاهای هدف درگیری هایی بوجود می آید.

نبود خانه بهداشت

دهیار روستای کلاته سهراب از نبود خانه بهداشت در این روستا گلایه می کند و می افزاید:در این روستا خانه بهداشتی وجود ندارد و اهالی مجبور هستند به مرکز شهر برای ویزیت شدن دکتر مراجعه کنند.

وی خاطرنشان می کند:نبود وسیله نقلیه ثابت برای رفت و آمد به شهر موجب ناراحتی اهالی شده است بطوری که برخی از رانندگان سواری به دلیل اینکه راه ورودی به روستا مناسب نیست پول بیشتری برای رسیدن به مقصد از مسافران دریافت می کنند که این امر موجب ناراحتی اهالی شده است.

ایزانلو اظهار می دارد:همچنین نبود شغل مناسب و آماده نبودن بستر تحصیلات برای جوانان  این روستا موجب شده آنان برای کار کردن به شهر های بزرگ بروند و در معرض آسیب های اجتماعی که جبران ناپذیر است قرار  بگیرند.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.