۲۸ آبان ۱۳۹۵ - ۱۹:۳۷
کد خبر: 476432

کره شمالی می‌گوید آماده است روابط خود با واشنگتن را عادی‌سازی کند مشروط بر اینکه دولت جدید آمریکا نیروهای و تجهیزات نظامی را از کره جنوبی خارج کند.

کره شمالی برای آمریکا شرط گذاشت

به گزارش قدس آنلاین به نقل از تسنیم، «سو سی بیونگ» سفیر کره شمالی در سازمان ملل متحد، روز پنجشنبه اعلام کرد کشورش ممکن است روابط خود با واشنگتن را عادی‌سازی کند آن هم در صورتی‌که، دولت جدید آمریکا به ریاست «دونالد ترامپ»، نیروهای و تجهیزات نظامی را از کره جنوبی خارج کند.

سفیر کره شمالی عنوان داشت، کره شمالی تاکنون سیاست «توسعه همزمان» برنامه‌های اتمی و اقتصادی‌اش را ادامه داده و مطمئنا این روند «ادامه خواهد داشت».

سو این اظهارات را طی گفت‌وگویی مطبوعاتی در مقر هیات دیپلماتیک کره شمالی در ژنو مطرح کرد، جایی که مسئولان کره شمالی «مذاکرات غیر رسمی» با آکادمیک‌ها و مسئولان سابق آمریکایی در ژنو را آغاز کرداند.

این دیپلمات کره شمالی گفت: «هیات (کره شمالی) الان اینجاست. ولی همان‌گونه که می‌دانید این یک روند جایگزین است- در اشاره به تازه‌ترین نشست‌های غیر رسمی در چارچوب نشست‌های برگزار شده طی سال جاری-».

از سال ۲۰۱۱ یعنتی از زمانی‌که «کیم جونگ اون» قدرت در کره شمالی را بر عهده گرفته، هیچ کشوری با پیونگ‌یانگ مذاکرات رسمی نکرده است.

طبق این گزارش، سو خاطرنشان کرد، «چو سون هوی»- مذاکره کننده کره شمالی در گفت‌وگوهای متوقف شده درباره برنامه هسته‌ای- سرپرستی این تیم چهار نفره را بر عهده می‌گیرد.

این دیپلمات کره شمالی درباره ازسرگیری مذاکرات بعد از اظهارات ترامپ، که از تغییر احتمالی سیاست آمریکا درقبال پیونگ‌یانگ سخن گفته است، عنوان داشت: «درباره این نشست، رهبر ارشدم (کیم جونگ اون) تصمیم‌گیری می‌کند. »

براین اساس، رئیس جمهور منتخب آمریکا در زمان تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری چند باری به موضوع مذاکره با کره شمالی اشاره و آن را روشن کرد. ترامپ در مه ۲۰۱۶ گفته بود: «چراکه نه! چه مشکلی در مذاکرات با رهبر کره شمالی وجود دارد؟ »

ترامپ گفت: «می‌خواهم با کیم جونگ اون درباره سلاح‌های هسته‌ای لعنتیِ او صحبت کند حتی اگر که شانس موفقیت این مذاکرات ناچیز باشد. »

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.