گروه «اقتصاد» قدس آنلاین/ یکی از منابع درآمدی در یک نظام اقتصادی، ابزار مالیات و دریافت آن از مؤدیان مالیاتی می باشد، مالیات ابزاری جهت تامین اهداف تخصیص، توزیع و تثبیت اقتصادی می باشد که نقش مهمی در توسعه اقتصادی، اجتماعی ، سیاسی و ارتقائ رفاه جامعه ایفا می کند. بنابراین لازم است با تغییر در فرهنگ و نگرش مردم نسبت به مالیات و اقتباس از سیستم های مالیاتی کشورهای موفق و الگو برداری از فرهنگ مالیاتی این کشورها با همکاری و هماهنگی کلیه ارگان های حکومتی در گسترش فرهنگ مطلوب مالیاتی و ضمانت اجرایی آن از پدیده ناپسند فرارمالیاتی جلوگیری به عمل آورد .

عدم تثبیت فرهنگ مالیاتی در جامعه، حلقه مفقوده و عامل اصلی فرار های مالیاتی
در آمد فرار مالیاتی کشورطبق آمارها، در حدود دو برابر درآمد سالیانه فروش نفت می باشد که عواملی همچون قانون های مالیاتی ، نرخ مالیات، عدم شفافیت در فعالیت های اقتصادی و شرکت های صوری و کاغذی ، نقش مهمی در افزایش فرار از مالیات توسط مؤدیان دارند.
یک استاد دانشگاه در این باره می گوید: باید اذعان نمود مالیات در کشور به عنوان یک ابزار نامفهوم جلوه کرده که چرایی پرداخت و محل هزینه آن برای برخی از فعالان اقتصادی نامأنوس است، بدون تردید افرادی که فرار مالیاتی دارند از طبقه کارگر و کارمند جامعه که سند حقوقی شفاف دارند و در پایان هر ماه به صورت مشخص و معین مبلغی به عنوان مالیات از حساب آنها کسر می شود نمی باشند . از طرفی تولید کنندگان که دارای حسابرسی قیمت تمام شده هستند یا از پرداخت مالیات معاف بوده و یا به پشتوانه قدرت های رانتی یا جذب متخصصانی زبده درامور مالیاتی از پرداخت مالیات طفره می روند.
محمود جام ساز در ادامه به قدس آنلاین می افزاید: مؤدیانی که فرار مالیاتی دارند ، طیف وسیع و گسترده ای از اشخاص حقیقی و حقوقی هستند که با مثلث رانت، قدرت و اطلاعات در ارتباط هستند و با وجود آنکه گردش مالی آنها سالیانه از هزاران میلیارد فراتر می رود، اما دولت قادر به وصول مطالبات قانونی خود از آنها نیست.
این اقتصاد دان با اشاره به اینکه، در حقیقت فرار مالیاتی بیشتر از آن آمار و اعدادی است که اعلام می شود ، تصریح می کند: عواملی نظیر فرهنگ سازی غیر صحیح در باره مالیات، تصور مالیات به عنوان یک ابزار قهری ، نامعلوم وغیر شفاف بودن محل هزینه در آمد های مالیاتی ، افزایش رو به رشد شرکت های کاغذی و مهمتر از همه عدم نظارت کافی در این زمینه ، نقش تزایدی در افزایش فرار های مالیاتی در کشورطی سال های اخیر داشته اند.
جام ساز تصریح می کند: اقتصادهای پیشرفته به آسانی این مسئله را کنترل و به حداقل رسانده اند، که بررسی توفیق آنها در این امر نیز می تواند نتایج مفیدی را برای اقتصاد کشور درپی داشته باشد که شاید ، مهمترین علت این توفیق، فرهنگ سازی مناسب دراین زمینه در آن کشورها می باشد. ازطرفی این اقتصاد ها از یک نظام مالیاتی نوین و منسجم برخوردار هستند که با ابزارهای جدید و پیشرفته ، مؤدیان را شناسایی و میزان در آمد ها را به صورت دقیق و مشخص بر آورد می کنند، ضمن آنکه فرهنگ مالیات گریزی در این کشورها وجود ندارد و مالیات گریزی به عنوان یک جرم و پدیده ناهنجار اقتصادی و اجتماعی قلمداد می شود و اشخاصی که از پرداخت مالیات گریز می کنند ، در هر مقام و مرتبه ای که باشند مورد تعقیب و پیگیری قانونی قرار می گیرند و حتی پس از سال ها اگر این جرم آنها افشا شود علاوه بر پرداخت مالیات های معوقه و جرائم آنها ، از مقام و منصب خود عزل می گردند.
وی می افزاید: از طرفی نظام مالیاتی شفاف و کارآمد این اقتصاد ها ، با اتکا به فناوری های پیشرفته ، ضمن رصد نمودن درآمدها، مالیات متعلق به آنها را نیز به صورت مشخص، تعیین می کند. در این کشورها فرهنگ مالیاتی، نهادینه شده و مؤدیان به صورت خود اظهاری و داوطلبانه به دفاتر مشخص در سطح شهر مراجعه و با تکمیل فرم های مالیاتی ، نسبت به پرداخت آنها اقدام می نمایند. در این دفاتر همچنین به مؤدیان پیشنهاد خرید کالاهای با دوام از جمله مسکن و خودرو می شود که کمک مهمی به گردش چرخه پولی کشورشان و افزایش داد وستد و رشد اقتصادی می نماید ، از این رو در حقیقت پرداخت مالیات باعث ارتقائ تولید ناخالص داخلی و رفاه بیشتر مردم این کشورها می شود.
دکتر جام ساز اظهار می دارد: نگرش مردم در این کشورها درباره مالیات، حکایت از این جیب به آن جیب است . در حقیقت مالیاتی که از مردم گرفته می شود ،در مکان هایی برای ایجاد و ارتقائ خدمات برای خود این مردم هزینه می شود.
وی با بیان این نکته که برای جلوگیری از فرار های مالیاتی و کمک به افزایش تولید ناخالص داخلی، از مالیات به عنوان یک ابزار مشوق و انگیزشی باید در شرایط کنونی استفاده شود، می افزاید: اختلاس در نظام بانکی و فرار مالیاتی هر دو به لحاظ اجتماعی و اقتصادی جزئ ناهنجاری ها و جرائم قابل تعقیب می باشند، بنابراین دولت لازم است در امر دریافت مالیات به صورت جدی و از طریق برنامه های منظم و مدون و با کمک کلیه دستگاه های دولتی وارد عمل شود .
این اقتصاد دان عقیده دارد: نظام مالیاتی فشل و سنتی کشور نیاز به نوسازی و تجهیز به ابزارهای مالیاتی مدرن و پیشرفته دارد که دولت باید نسبت به فراهم نمودن آنها اقدام و عمل نماید، هر چند فرهنگ سازی همچنان مهمترین حلقه مفقوده در نظام مالیاتی کشور است و گسترش فرهنگ مطلوب مالیاتی و ضمانت اجرائی آن در بلند مدت مفید خواهد بود. از طرفی رشد بیش از حد شرکت های کاغذی و صوری که ارزش ثبت شده پایین ولی گردش بازرگانی بالایی دارند ، باهدف کتمان درآمدهای واقعی اقتصادی وارائه اطلاعات و اسناد و مدارک خلاف واقع به منظو ر فرار مالیاتی ، پولشویی و فعالیت های غیر مجاز ، تهدید جدی برای کسب مالیات های قانونی دولت می باشند که بدون تردید نظارت بر فرآیند مالیاتی کشور ومواردی از جمله شرکت های کاغذی، نیاز به اقدامات مشترک ومنسجم کلیه دستگاه های حکومتی کشور دارد.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.