چشم تمام دنیا به ترامپ و «ترامپیست ها» دوخته شده و هیچ کس از آینده خبری ندارد. تمام آنهایی که قبل از پیروزی پرزیدنت ترامپ، از خجالت او در آمده بودند حالا...

ترامپ، فیتیله سعودی را پایین می کشد!

به گزارش قدس آنلاین به نقل از قانون: درست است که هنوز کریسمس از راه نرسیده و ریاست جمهوری دونالد ترامپ، ریس جمهور منتخب ایالات متحده بورت رسمی شروع نشده اما همین الان هم دنیا در عصر ترامپ به سر می برد. چشم تمام دنیا به ترامپ و «ترامپیست ها» دوخته شده و هیچ کس از آینده خبری ندارد. تمام آنهایی که قبل از پیروزی پرزیدنت ترامپ، از خجالت او در آمده بودند حالا، کاسه چه کنم دستشان گرفته اند که چرا اینقدر «رو» بازی کردند. یکی از آنها، ملک سلمان بود؛ پادشاه شن ها.  او «بگی نگی» خیلی خوب، جیب هیلاری کلینتون را پر کرده بود از دلارهای نفتی تا به محض فتح کاخ سفید توسط این زن جنگ طلب، مرداب خاورمیانه را بلکه کثیف تر کند. اما داستان آنطور که باید پیش نرفت و سر سلمان، بی کلاه ماند! حالا از گوشه و کنار خبر می رسد که مشاوران پرزیدنت ترامپ، می خواهند کار سعودی ها را یکسره کنند. آن هم  نه از طریق جنگ تسلیحاتی بلکه از طریق مالی و اقتصادی. به یاد دارم، چند وقت پیش که اسناد  ویکی لیکس رسانه ای شد، موردی سعودی در آن بود که بسیاری از ایرانیان را خشمگین کرد؛ بر اساس اسناد منتشر شده، عبدا...  بن عبدالعزیز، پادشاه وقت عربستان سعودی خواستار حمله نظامی ایالات متحده آمریکا به ایران و متوقف کردن برنامه هسته‌ای ایران شده بود. او در آوریل ۲۰۰۸ به ریان کروکر، سفیر ایالات متحده در عراق و ژنرال دیوید پترائوس گفته بود «سر افعی را قطع کنید». 
حالا انگار قرار است حامیان شماره یک تروریست ها در منطقه بحران زده خاورمیانه جواب آن بی حیایی های سیاسی خود را بگیرند؛ آن هم به دست همان هایی که از آنها درخواست کمک کرده بودند. اینک، سر افعی قرار است در ریاض قطع شود. اساساًً سعودی ها که حساب مردم محترم این کشور را از  حاکمان وهابی آن جدا می دانیم، در طول چند سال اخیر، تا توانسته اند به همسایه بالا سری خود «بد» کردند. هر جا دست شان رسید، موش دواندند و به انواع و اقسام مختلف، ملت ایران را آزردند.
برگردیم به نقشه رئیس جمهور ترامپ برای نشاندن سعودی ها، سر جایشان. اگر خاطرتان باشد، همین چند ماه پیش بود که کنگره آمریکا، طرحی را به تصویب رساندند که بر اساس آن، دولت سعودی بعنوان مجرم شماره یک واقعه یازده سپتامبر شناخته می شد و بایستی اموال این کشور در الات متحده به نفع خانواده های قربانیان ، مصادره می شد. با این حال، رئیس جمهور باراک اوباما بنار ملاحضاتی این قانون را وتو کرد، حالا اما با تجمیع قدرت در قوه مجریه و مقننه به نفع جمهوریخواهان، راه برای مصادره میلیاردها دلار دارایی سعودی ها در آمریکا حسابی باز شده است.  نام این پروژه، پیش از این «جاستا» نام گرفته بود.
قانون «جاستا» چیست‌؟
این قانون، در ابتدا طرحی بود که تحت عنوان «اجرای عدالت در برابر حامیان تروریسم» جهت تصویب به کنگره آمریکا ارائه شد تا با تصویب آن در دو مجلس سنا و نمایندگان، بازماندگان و خانواده‌های قربانیان عملیات تروریستی 11 سپتامبر 2001 میلادی از این حق قانونی برخوردار شوند که از دولت سعودی غرامت دریافت کنند.
به نظر بسیاری از کارشناسان، تصویب این قانون تعمیق واگرایی سیاسی دو هم‌پیمان قدیمی در عرصه منطقه‌ای و جهانی را به نمایش گذاشت.‌
جاستا همچنین نشان می دهد که    آمریکا  از عربستان سعودی حسابی ناراضی است و بی‌اعتمادی واشنگتن به ریاض روز به روز بیشتر شده است.
همچنین باید این را هم بگویم که اجرای جاستا نشان‌دهنده شکل‌گیری نوع جدیدی از  سیاست خارجی دولت آمریکا  در عصر ترامپ  است و بیان گر این نکته که آل‌سعود جایی در معادلات 2017 به بعد ندارد  و باید حذف شود. جدای از این ها، حتی دور و بری های ترامپ خبر داده اند که قرار است در صورت لزوم، آقای ریس جمهور طرح ممنوعیت خرید نفت از عربستان را نیز در وزارت خزانه داری به تصویب برساند تا تحریم های اقتصادی، «افعی» را درست و درمان از پا در بیاورد. 
باید منتظر بود و دید که ترامپ با حاکمان ریاض چه خواهد کرد. حتی برخی منابع گفته اند که واشنگتن به دنبال جایگزینی خاندانی دیگر در رأس حکومت عربستان از طریق یک انتقال قدرت نرم است.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.