وزیر سابق و کنونی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در هفته گذشته به مناسبت هفته کتاب و کتابخوانی از کتابفروشی های سطح شهرتهران بازدید کردند.

هفته ای با طعم کتاب

به گزارش قدس آنلاین به نقل از خبرنگارحوزه ادبیات گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ آیین رونمایی از کتاب «شهادت نامه عشاق» (مجموعه اشعار عاشورایی) اثر لیلا خجسته راد با حضور سید احمد نادمی، رضا اسماعیلی و نگارنده کتاب در محفل ادبی انس برگزار شد. در ابتدای این مراسم؛ سید احمد نادمی شاعر و منتقد با ایراد سخنانی اظهار داشت: حرف زدن درباره این کتاب و سوژه آن حال انسان را مساعد کرده و انتشار آن فال و حال بسیار نیکی را به انسان می بخشد و ایام خاصی که در آن قرار داریم؛ زمان بسیار مناسبی برای انتشار این کتاب بود.

در هفته گذشته علی جنتی، وزیر سابق وزارت فرهنگ وارشاد اسلامی و از فعالان فرهنگی، امروز کتابگردی خود را از نشر چشمه، پل کرمیخان آغاز کرد و سپس به نشر ثالث رفت.

در نشر ثالث، کامبیز درمبخش، جلیل فرجاد و عزت الله مهراوان با علی جنتی دیدار کردند.

سپس وی به انتشارات اساطیر رفت و در این بازدید گفت: خوب است قرائت‌خانه‌ای در گنجینه نشر اساطیر نعبیه گردد و همچنین کتاب‌های گنجینه فهرست شود.

همچنین سیدرضا صالحی امیری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی  نیز در این هفته کتابگردی کرد.صالحی امیری در حاشیه بازدید از کتاب فروشی‌های انقلاب سرمایه گذاری در حوزه کتاب و کتاب خوانی را مهمترین عامل برای ترویج فرهنگ کتاب خوانی دانست و گفت: یکی از برنامه‌های من ترویج فرهنگ کتاب خوانی است و تصور می‌کنم تا زمانی که کتاب خوانی در کشور ما به یک فرهنگ تبدیل نشده همچنان در معرض آسیب هستیم. 

همزمان با برگزاری بیست و چهارمین هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران خرید 177 هزار و 378 نسخه کتاب در جلسات هیات انتخاب و خرید کتاب وزارت ارشاد به تصویب رسیدناشرانی که آثار خود را جهت بررسی به این هیأت داده‌اند، در صورت تصویب عناوین در هر یک از سه جلسه یادشده، برای دریافت حواله خرید و تحویل کتاب‌ها می‌توانند از روز دوشنبه اول آذرماه با هماهنگی قبلی (تلفن ٣٨۵١٢٨۵٠) به دفتر صدور حواله دبیرخانه این هیات واقع در ساختمان مرکزی وزارتخانه، طبقه سوم، اتاق ٣۴٢ مراجعه فرمایند. 

از مرحوم محمدرضا رستمی خبرنگار حوزه رسانه در اختتامیه پانزدهمین دوره جشنواره کتاب و رسانه یاد شد.در این مراسم مجید غلامی جلیسه مدیر عامل خانه کتاب در این مراسم گفت: یکی از مهمترین دغدغه‌های که امروز گریبانگیر نشر کشور شده بحث کتاب سازی و زرد نویسی در حوزه کتاب و نشر است و آثار نه چندان مطلوبی در صنعت نشر ما منتشر می‌شود.

 مائورو کنچاتوری؛ سفیر کشور ایتالیا در ایران در این دیدار با اشاره به دیدارهای مقامات سیاسی دو کشور در یک سال اخیر گفت: آقای روحانی و نخست وزیر ایتالیا در یک سال گذشته چهار بار با یکدیگر دیدار داشته‌اند و در این گفت‌وگوها همواره سه موضوع مورد تاکید دو طرف قرار گرفته است که عبارتند از فرهنگ، اقتصاد و سیاست. 

همزمان با آغاز بیست و چهارمین هفته کتاب رونمایی از مجله ادبی آنلاین «الف یا» با حضور دکتر سید عباس صالحی، مرتضی سرهنگی، علی‌محمد مودب در بنیاد شعر و ادبیات داستانی برگزار شد.در این جلسه سیدعباس صالحی گفت: ادبیات معاصر ما مدیون دو مجموعه‌ای است که ادبیات معاصر را رشد دادند و پیش بردند. بخش اول انجمن‌های ادبی شعر و داستان و پایگاه‌هایی برای رشد ادبیات خلاق هستند. بخش دوم مجلات ادبی هستند. اگر سابقه دهه‌های متوالی اخیر را ببینیم، مجلات ادبی فرصتی برای ارتباط ادبی نسل‌ها با هم و پرورش نسل‌های جدید است. 

به مناسبت فرا رسیدن هفته کتاب و کتابخوانی، مراسم روز کتاب، کتابخوانی و کتابدار با حضور سید رضا صالحی امیری؛ وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، غلامرضا امیرخانی؛ معاونت کتابخانه ملی و حجت الاسلام نقویان  در سالن همایش های کتابخانه ملی برگزار شد. در این مراسم صالحی امیری با ایراد سخنانی اظهار داشت: ایام پیش رو متعلق به آقا اباعبدالله الحسین (ع) و اربعین حسینی است که امیدواریم همه ما از رهروان حقیقی آن حضرت باشیم و در دنیا هم مشمول شفاعت آن حضرت قرار بگیریم. 

وی افزود: من به عنوان عضو کوچکی از خانواده بزرگ کتابداری به این خانواده بزرگ ادای احترام می‌کنم. رهیافت من بعد از سه سال حضور در کتابخانه ملی این است که این مکان خانه امن من بوده و احساس من با افراد این مجموعه احساس برادری، خواهری، پاکی ها، خوبی ها و زیبایی هاست.

سید رضا صالحی‌ امیری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در مراسم بزرگداشت روز کتاب، کتابدار و کتابخوانی که امروز در تالار وحدت برگزار شد؛ ضمن عرض سلام به کتابداران به عنوان افرادی خوب، با فضیلت و با اخلاق گفت: مسئولان فرهنگی کشور باید شغل شریف کتابداری را به رسمیت بشناسند و متناسب با آن به امنیت ثبات شغلی کتابداران فکر کنند تا کتابدار ما در کشور احساس منزلت و امنیت شغلی داشته باشد زیرا نقطه اتصال ما با متن جامعه کتابخانه‌ها هستند و ما این جایگاه را عرج می‌نهیم و تقدیر و تشکر می‌کنیم.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.