رئیس کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس، با اشارهبه زمزمه‌های تاسیس دفتر نمایندگی اتحادیه اروپا در تهران گفت: این مسئله نه از نظر شکلی، مناسب است و نه از جهت ماهیتی اثر مثبتی دارد.

ایران عضو کشورهای اتحادیه اروپا نیست چرا دفتر حافظ منافع اتحادیه در ایران ایجاد شود؟

به گزارش قدس آنلاین، اللهیار ملکشاهی در گفتگو با مهر، با اشاره به موضوع گفتگوهای حقوق بشری میان ایران و اروپا، اظهار داشت: آنچه نباید فراموش کرد، این است که جمهوری اسلامی ایران بر اساس موازین اسلام در حوزه حقوق بشر حرف‌های بسیاری برای گفتن دارد و در قرآن کریم نیز که کتاب آسمانی مسلمانان است، انسان کرامت‌یافته معرفی شده است.
وی تأکید کرد: در همه مباحث و گفتگوهای حقوق بشری، این آموزه قرآنی و اسلامی باید برای طرف‌های مقابل جا انداخته شود که برای ما مرد و زن، فقیر و غنی و سیاه و سفید فرقی ندارد و بر اساس آموزه‌های اسلامی، معیار برتری بشر، تقوا و خویشتن‌داری افراد است.
رئیس کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس گفت: نگاه اسلام به موضوع حقوق و کرامت بشر تا این حد است که افراد هر قراردادی را می‌توانند بین خود منعقد کنند، مگر اینکه این قرارداد خلاف عفت و منافع عمومی باشد و این یعنی توجه به حقوق بشر.
ملکشاهی با تأکید بر اینکه دست ما در مباحث حقوق بشری و کارنامه حقوق بشری خالی نیست و کاملاً پر است، ادامه داد: این سؤال در رابطه با مذاکرات حقوق بشری وجود دارد که آیا اساساً مذاکره ما در این زمینه با کشورهای غربی قابل انجام است یا خیر؟ چرا که مبنای ما در موضوع حقوق بشر و انسان با آنها متفاوت است.

بعد از ۱۰ یا ۲۰ سال معلوم می‌شود که اهداف دیگری را دنبال می‌کرده‌اند

وی در توضیح این مسئله خاطرنشان کرد: اسلام، انسان را یک موجود دو بعدی می‌داند که دارای ابعاد مادی و معنوی است و اینگونه نیست که تنها برای بعد مادی وجود او، حقوقی قائل باشد. بنابراین از دیدگاه ما حقوق بشر، آن حقوقی است که به روح و روان و جنبه معنوی انسان آسیب نزند، اما نگاه غربی‌ها به انسان یک نگاه صرفاً مادی است که نباید از نظر ما دور بماند.
رئیس کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس تصریح کرد: ما مخالف مذاکرات حقوق بشری نیستیم و معتقدیم حرف‌های بسیاری برای گفتن داریم، اما به دلیل همین تفاوت‌های مبنایی ممکن است این مذاکرات فایده‌ای نداشته باشد که از همین ابتدا باید به آن توجه داشته باشیم.
وی تأسیس دفتر حقوق بشری اتحادیه اروپا در تهران را امری غیرضروری و غیرمفید خواند و اظهار داشت: سابقه رفتار کشورهای اروپایی و آمریکایی نشان داده است که به دنبال کشف واقعیت و رفع مظلومیت و دلسوزی نیستند و بعد از ۱۰ یا ۲۰ سال کشف می‌شود که اهداف دیگری را دنبال می‌کرده‌اند؛ از جمله اینکه اطلاعاتی را از موضوع حقوق بشر در ایران جمع‌آوری و مستندسازی کنند و با این وسیله ما را تضعیف کنند.

ما عضو کشورهای اتحادیه اروپا نیستیم که دفتر حافظ منافع اتحادیه در ایران ایجاد شود

رئیس کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس همچنین در ادامه درباره موضوع ایجاد دفتر نمایندگی اتحادیه اروپا در تهران گفت: در تمام دنیا عُرف است که یک کشور می‌تواند با توافق کشور پذیرنده، در آنجا سفارتخانه ایجاد کند و سفیر نیز نماینده آن کشور در کشور میزبان است.
ملکشاهی تأکید کرد: تمام ارتباطات میان کشورها از طریق همین سفارتخانه‌ها ایجاد می‌شود و چیز دیگری با عنوان «دفتر اتحادیه اروپا» معنایی ندارد؛ هر چند ممکن است کشورهای اروپایی بین خودشان توافق کرده باشند که جمعی با عنوان «اتحادیه اروپا» برای هماهنگی و هم‌افزایی میان آنها وجود داشته باشد، اما این اتحادیه ربطی به کشورهای غیرعضو ندارد.
وی تصریح کرد: ما عضو کشورهای اتحادیه اروپا نیستیم که دفتر حافظ منافع اتحادیه اروپا یا عناوین مشابه در تهران تأسیس شود.
ملکشاهی خاطرنشان کرد: این مسئله نه از نظر شکلی، مسئله مناسبی است و نه از جهت ماهیتی اثر مثبتی دارد؛ ارتباط ما با تک‌تک کشورهای اروپایی است نه با یک مجموعه به اسم «اتحادیه اروپا».

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.