رییس شورای کانون صرافان ، افزایش تقاضای فیزیکی ارز از سوی زایران، تسویه حساب بانکی آخر سال میلادی شرکت های خارجی، تقویت ارزش دلار در برابر سایر ارزها و مشخص شدن نتیجه انتخابات ریاست جمهوری آمریکا را از عوامل اصلی رشد قیمت دلار در دو هفته اخیر برشمرد.

چهار عامل اساسی رشد قیمت دلار از نگاه رییس شورای کانون صرافان

«سعید مجتهدی» در گفت وگوی اختصاصی با ایرنا به چهار عامل اصلی رشد قیمت ارز در دو هفته اخیر در کشور اشاره کرد و افزود: یکی از مهمترین این عوامل افزایش تقاضای فیزیکی ارز توسط زایران برای حضور در کشور عراق، سفر به عتبات عالیات و مراسم اربعین حسینی بود.
به گفته این مقام مسوول، عامل دوم تسویه حساب های بانکی آخر سال میلادی شرکت های خارجی حاضر در بازار ایران است.
مجتهدی افزود: همه ساله در اواخر سال میلادی، تجار و بازرگانان حساب های خود را تسویه می کنند و این مساله موجی از افزایش تقاضا در بازار ارز را به دنبال دارد.
رییس شورای کانون صرافان درباره مشخص شدن نتیجه انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در روزهای گذشته، یادآور شد: با انتخاب رییس جمهوی جدید آمریکا، سیاست های خصمانه این کشور علیه جمهوری اسلامی بیش از پیش نمایان شد که از جمله آنها تمدید ۱۰ ساله تحریم ها و رای به نفروختن هواپیما به ایران بود که با تاثیر بر افکار عمومی، خارج شدن بازار ارز از آرامش و رشد نرخ دلار را به دنبال داشته است.
مجتهدی با اشاره به تقویت ارزش دلار در برابر سایر ارزها در هفته های گذشته، خاطرنشان کرد: این رشد در ۱۰ سال گذشته به رکورد تازه ای رسیده و به عنوان مثال، نرخ دلار در مقایسه با اونس جهانی طلا تنها در دو هفته گذشته رشد ۱۳۰ دلاری به ثبت رسانده است.
رییس شورای کانون صرافان با اشاره مجدد به نتیجه انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، این موضوع را یکی از دلایل مهم تقویت دلار در ایام گذشته برشمرد و گفت: شب پیش از اعلام نتیجه انتخابات، هر اونس طلا ۱۲۷۰ دلار در بازارهای جهانی داد و ستد می شد، در حالی که وقتی آرا به سوی «دونالد ترامپ» چرخش پیدا کرد به ۱۳۳۵ دلار صعود کرد.
وی اضافه کرد: همزمان با تثبیت شدن انتخاب ترامپ، شاهد ریزش ارزش اونس طلا در بازارها بودیم، به طوری که تا روز گذشته (جمعه) به ۱۲۰۵ دلار رسید، کاهشی ۱۳۰ دلاری را تجربه کرده است.
مجتهدی بیان داشت: تقویت ارزش دلار همچنین در برابر سایر ارزهای قدرتمند جهان اتفاق افتاده است، به طوری که رشد هفت درصدی آن را در برابر یورو شاهد بودیم که اگر به ریال تبدیل شود، معادل دو هزار ریال افزایش است.  
به گزارش ایرنا، صرافان ارز در معاملات روز پنجشنبه گذشته (۲۷آبان ماه)، هر دلار آمریکا را با ۳۱۸ ریال افزایش قیمت نسبت به روز گذشته ۳۷هزار و ۵۰ ریال (۳۷۰۵ تومان) داد و ستد کردند.  
 

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.