بجنورد-دهستان گیفان از توابع بخش گرمخان شهرستان بجنورد در استان خراسان شمالی با وجود جمعیت بالغ بر ۲۵۰ خانوار به معدن مشکلات رفاهی و بی توجهی تبدیل شده است.

 دهستان «گیفان» در خراسان شمالی معدن مشکلات/مهاجرت گزینه پیش روی روستائیان

قدس آنلاین-نادیا یزدانی: دهستان گیفان در فاصله  ۸۵ کیلومتری شهرستان بجنورد در ایتان خراسان شمالی و در نقطه صفر مرزی کشور ترکمنستان قرار دارد و مردمان این روستا به گویش تاتی با یکدیگر صحبت می کنند.

یکی از ساکنان این منطقه می گوید:اکثر منازل این منطقه بافت فرسوده ای دارند و مغازه ها نیز از بهداشت مناسبی برخوردار نیستند.

نبود پمپ بنزین

محمدی ادامه می دهد:نبود پمپ بنزین در مسیر این دهستان موجب شده تا بنزین در این روستا هر لیتری ۲هزار تومان بصورت آزاد فروخته شود و اهالی روستا مجبور به خرید بنزین آزاد برای رفت و آمد هستند.

وی می افزاید: همچنین نبود دکتر دامپزشک در دهستان موجب نگرانی دامداران این منطقه شده بطوری که دامداران نگران هستند که دام ها بر اثر بیماری خاصی تلف شوند و آنها نمی توانند با این هزینه های زیاد رفت وآمد دام های خود را برای معاینه به دام پزشکی مرکز شهر بیاورند.

کیفیت نامطلوب نان

وی همچنین از کیفیت نان در این منطقه گلایه می کند  و می گوید: اکنون در این روستا دو نانوایی وجود دارد که متاسفانه علاوه بر نداشتن کیفیت پخت نان، جوابگو ساکنین این دهستان نیز نیست.

محمدی یادآور می شود:به دلیل این که این دهستان در منطقه صفر مرزی قرار دارد باید دهستان گیفان به بخش تبدیل شود زیرا دهستان گیفان تعدادزیادی روستا زیر مجموعه دارد.

نبود شغل مناسب

یکی دیگر از ساکنان این منطقه به مهاجرت برخی از اهالی این منطقه اشاره می کند و می گوید:  اکثر کسانی که در این روستا زندگی می کنند افراد مسن هستند و اکثر جوانان این منطقه به دلیل نبود شغل مناسب و عدم وام اشتغالزایی به ناچار به شهرهای بزرگ مهاجرت می کنند.

لطفی ادامه می دهد: برخی از جوانان بعد از مهاجرت به شهر های بزرگ، به دلیل افزایش قیمت اجاره بهاء به ناچار درحاشیه شهر سکونت می کنند که این امر آسیب های جدی را در پی خواهد داشت.

وی همچنین در خصوص وضعیت راه این روستا می گوید:جاده ی این روستا آسفالت  ۸ کیلومتر آن خاکی است و ساکنان این منطقه با شروع فصل زمستان و بارش برف و باران با مشکلاتی از قبیل مسدود شدن مسیر مواجه هستند که رفت و آمد را دشوار می کند.

نبود فضای آموزشی و ورزشی

وی همچنین در خصوص نبود فضای آموزشی و ورزشی در این منطقه می گوید: نبود فضاهای آموزشی و ورزشی برای نوجوانان باعث شده تا از استعدادهای آنان کاسته و در این زمینه رغبتی نداشته باشند.

وی در ادامه چاله های کنده شده کوچه ها را یکی دیگر از مشکلات این دهستان عنوان می کند و می گوید:پیمانکاران شرکت گاز برای گاز کشی روستا آسفالت کوچه ها را کنده و که اکنون با گذشت دو سال متاسفانه اقدامی برای پر کردن این چاله ها صورت نگرفته است.

وی همچنین ادامه می دهد:این چاله ها با بارش اندک بارانی، پر شده و با عبور وسیله نقلیه این آب ها به روی اهالی که در کوچه هستند پاشیده می شود.

لطفی در خصوص امام زاده این دهستان نیز می گوید:امام زاده ای که در دهستان وجود دارد به امام زاده عسکری معروف است اما متاسفانه این امامزاده از هیچ امکاناتی از قبیل برق،سرویس بهداشتی،لوله کشی آب وحصاربرخوردار نیست.

نبود فوریت های پزشکی

یکی از اعضای شورای دهستان گیفان نیز می گوید:شغل اصلی اهالی این روستا کشاورزی و دامداری است و این روستا دارای امکاناتی از قبیل آب، برق، تلفن بوده و گاز کشی نیز در حال انجام است.

علی محمد محمدزاده اظهار می دارد: این روستا با داشتن آب و هوایی مناسب دارای انواع گیاهان داروئی است که مردمان این روستا در فصل های بهار و تابستان به جمع آوری گیاهان دارویی می پردازند.

وی به نبود اورژانس۱۱۵اشاره می کند ومی افزاید: در این منطقه یک درمانگاه وجود دارد که متاسفانه از امکانات و تجهیزات کافی برخوردار نیست و اگر در این روستا اورژانس وجود داشته باشد در مواقع خاص بیماران اورژانسی دیگر نیاز به رفتن بجنورد ندارند.

افزایش کرایه

محمدزاده با اشاره به افزایش کرایه سواری های شخصی برای رفت وآمد ساکنین می گوید:افزایش کرایه های مینی بوس و سوارهای شخصی موجب گلایه مندی ساکنین شده بطوری که اگر از زمان حرکت مینی بوس باز بمانند باید ۱۲هزار تومان برای رسیدن به شهر به سواری های شخصی کرایه بدهند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.