بازیکنی که روزی مقابل علی دایی بازی می کرد حالا شاگرد اوست و اتفاقا آنقدر هم خوب بوده که به عصای دست آقای گل جهان تبدیل شده است.

گفتگوی ویژه با بازیکنی که عصای دست علی دایی است/ آقای گل جهان از چه چیزی بیزار است؟

به گزارش قدس آنلاین، در 34 سالگی و با وجود رسیدن به مراتبی که یک فوتبالیست به دنبال آن است، اما باز هم کماکان باانگیزه و پرتوان فوتبال را با عشق دنبال می کند. همین روحیه سبب شده در لیگ شانزدهم یکی از ارکان اصلی کسب نتایج موفق نفت تهران باشد.

ایمان مبعلی که حالا عصای دست علی دایی شده و این فصل زیر نظر آقای گل جهان باز خوش درخشیده و تا این جای کار بهترین پاسور لیگ شانزدهم است. گفت و گویی با این بازیکن بی حاشیه و بااخلاق داشتم که ماحصل آن از نظرتان می گذرد.

* تا این جای فصل بهترین پاسور لیگ هستی.از انگیزه هایت برای تلاش و همچنان در اوج بودن صحبت می کنی؟
-فوتبال اگر عشق یک بازیکن باشد و درخونش باشد،همیشه سعی می کند خودش را در بهترین فرم و آمادگی حفظ کند.من به فوتبال با تمام وجودم علاقه دارم.در خصوص بهترین پاسور لیگ شدن هم باید عرض کنم،اگر کار من دیده می شود،یا بازیکنی در پست من که پاس می دهند و پاس های‌شان تبدیل به گل می شود به دلیل بودن بازیکنانی است که آن پاس ها را به گل تبدیل می کنند.

* اما خب پاس های تو هم واقعا راهی جز گل زدن برای هم تیمی هایت باقی نمی گذارد؟
-نمی خواهم شکسته نفسی کنم.اما خب اگر ما سرزن های خوبی نداشتیم،شاید پاس های من منجر به گل نمی شدند.خب همین علی آقا روی استفاده از ضربات ایستگاهی تأکید زیادی دارد و هم این که بازیکنان ما خیلی خوب سر می زنند.من هم خب سعی می کنم پاس ها و ارسال های دقیق تری داشته باشم.این ارتباط و این اتفاقات حاصل کاری دوطرفه است و همه چیز تنها کار من نیست.

* تو در 34 سالگی همچنان مثل یک جوان با انگیزه کار می کنی.در حالی که به هر آنچه دنبالش بوده ای،رسیدی.تیم ملی ، لژیونر شدن،قهرمانی باشگاهی و ...؛این آیا می تواند درسی برای جوانان علاقمند به فوتبال و فوتبالیست های جوان ما باشد؟
-همان طور که گفتم،من فوتبال را دوست دارم و هیچ وقت از فوتبال بازی کردن در این سال ها سیر نشدم.دوست دارم اگر قرار است بازی کنم،همیشه جزو نفرات خوب تیم باشم.دوست ندارم چون حالا از 30 سال عبور کرده ام،به چشم یک بازیکن ذخیره و سن بالا دیده شوم.اگر به لحظه ای برسم که نگاه مربی به من چنین حالتی باشد،یقین بدانید که هیچ وقت این لحظه نخواهد رسید.چون من پیش از آن از فوتبال خداحافظی کرده ام.

* حالا شاید اتفاقاتی تو را از شرایط بازی دور کند؟
-تا زمانی که فیکس بازی کنم،در صحنه باقی می مانم.حالا شاید برخی بازی ها بحث تاکتیکی باشد.این فرق می کند.اما اگر یک بازیکن که از مرز 30 سالگی گذشته را بخواهد باشد و 10 یا 15 دقیقه آخر به بازی بیاید،یا اگر فیکس است،دقیقه 60 بخواهد تعویض بشود،من چنین شرایطی را دوست ندارم.سعی می کنم چنین اتفاقی برای فوتبالم رخ ندهد و زودتر خداحافظی می کنم.

* خب ماندن در چنین شرایط آمادگی و انگیزه داشتن مستلزم رعایت چه فاکتورهایی است؟
-خب من خوب تمرین می کنم.از بدنم مواظبت می کنم.چون سن بالای 30 که رسید،خیلی باید مراقب بدن و سلامتی بود.ضمن این که من هیچ وقت از تمرین کردن فرار نمی کنم.خوب تمرین کردن هم تاثیر دارد.

* آن قدر این فصل خوب کار کردی که دوباره زمزمۀ حضورت در تیم ملی مطرح شد؟
-خیر،چون اخرین باری که به تیم ملی دعوت شدم به دو سال قبل و اولین فصل حضورم در نفت برمی گردد که همان فصل نیز بهترین پاسور لیگ شدم.17 پاس گل دادم.برای جام ملت ها دعوت شدم،اما اسم من در لیست نهایی تیم ملی قرار نگرفت.از این موضوع ناراحت نشدم.چون نظر سرمربی تیم ملی این بود.

* الان خودت را در قوارۀ حضور در تیم ملی نمی بینی؟
-بحث این نیست.به انتخاب و سلیقۀ سرمربی تیم ملی احترام می گذارم.ما الان تیم ملی خوبی داریم.جوانان خیلی خوبی داریم.مربی هم بالای سر تیم است که کارش را خیلی خوب بلد است.حالا هم امیدوارم برای نخستین بار دو دورۀ متوالی به جام جهانی صعود و باز برای اولین بار بتوانیم از مرحلۀ گروهی به مرحلۀ بعد صعو کنیم.

* خب کنار این جوانان آیا نباید بازیکن باتجربه هم داشته باشیم؟
-نفرات باتجربۀ خیلی خوبی در تیم ملی داریم.جوانگرایی هم خوب است.اما هیچ وقت به یاد ندارم که تیمی تمام جوان در تورنمنت یا لیگ موفق بوده باشد.با بررسی که کردم،اگر تیمی موفق بوده،تلفیقی از جوانی و تجربه بوده است.البته نفراتی داریم که در عین جوانی بسیار هم باتجربه هستند.

* از کار کردن با علی دایی صحبت می‌کنی؟
-خب علی آقا شخصیت خاص خودش را دارد.دوست دارد همیشه پیروز باشد.از شکست بیزار است.نوع تمریناتی هم که برای تیم درنظر می گیرد،نسبت به دیگر مربیان،تمرینات پرفشاری است.از بازیکنانش خوب کار می‌کشد و این می‌تواند برای خود بازیکن کمک بزرگی باشد.چون بازیکن مجبور است درست استراحت بکند.چون تمرینات پرفشار است و اگر یک مقدار حواسش نباشد،از دیگران عقب می‌ماند.ارتباط ما از قدیم به این گونه بود که هر زمان مقابل تیم های علی دایی قرار می‌گرفتم،پیش از شروع بازی به سمت ایشان می‌رفتم و ادای احترام می‌کردم.الان هم علی دایی مربی من است و همواره تلاش می‌کنم به گونه‌ای عمل کنم که از من راضی باشد.

* نفت در این فصل با توجه به نیروهای زیادی که از تیم جدا شدند،عملکرد قابل قبولی داشته و نتایج خوبی گرفته است.فکر می‌کنی این کشش و توانایی را دارد که تا به انتها همین گونه پیش برود؟
-خب تیم ما خیلی دیر استارت زد.خیلی از اهالی فوتبال می‌دانند که ما از فصل قبل با چه مشکلاتی درگیر بوده‌ایم.نمی‌خواهم خیلی وارد این مسائل بشوم.سال قبل علی منصوریان هم با شرایطی سخت تیم را اداره کرد.ما از فصل قبل مشکلات مالی داریم.این مسائل هنوز وجود درد.البته وارد ریز این قضایا نمی‌شوم.چون ترجیح می‌دهم مسائل درون باشگاهی را بازگو نکنم.چون قول داده اند که به زودی مشکلات برطرف شود.

* حالا با علی دایی کار را چگونه پیش خواهید برد؟
-خب علی آقا سال قبل هم با صبا خیلی دیر استارت زد.اما خب در نیم فصل اول نتایج خوبی گرفتند.هرچند وجود مشکلات مالی برای نیم فصل دوم امکان ادامۀ راه مانند نیم فصل اول را از ایشان گرفت.امیدوارم این اتفاق امسال در نفت تکرار نشود و بتوانیم همچنان خوب نتیجه بگیریم.نفت در این چند سال اخیر نشان داده که تیم باشخصیتی است.مربیان مختلفی آمدند و رفتند و همگی موفق شدند با نفت خوب کار کنند.به اعتقاد من بزرگترین ویژگی نفت بی حاشیه بودنش است و به همین جهت توانسته که موفق باشد.

* یک اسم و یک کلمه می‌گویم و منتظر هر چه که بگویی می مانم؛فولاد خوزستان؟
-فولاد را همیشه دوست داشته و دارم.من فوتبال حرفه‌ای‌ام را از این مجموعه شروع کردم.از فولاد به تیم ملی رفتم.از فولاد لژیونر شدم.

* این فصل فولاد را چطور دیده ای؟
-اوایل فصل که تیم خوب نتیجه نمی گرفت،من با شناختی که از نفرات تیم داشتم،مطمئن بودم که تیم خوب می شود.آقانعیم هم اوایل فصل فشار زیادی را تحمل کرد.درست مانند آن چه که علی منصوریان در استقلال داشت.اما می دانستم فولاد با یک نتیجۀ خوب روی غلتک می افتد.الان خوشحالم که فولاد به نیمۀ بالای جدول اضافه شده و من فکر می کنم با کادرفنی و بازیکنانی که دارد،می تواند جزو تیم های بالای جدول هم خودش را قرار بدهد.

* آیا فولادی که نسل ایمان مبعلی ها را به فوتبال ایران معرفی کرد،تکرار شد و آن بازیکن سازی را ادامه داد؟
-فولاد را به تازگی و در این مدت خیلی از نزدیک مورد بررسی قرار نداده ام.نمی دانم در ردۀ نوجوانان و جوانان و امید چگونه بوده اند.اما با توجه به صحبت هایی که بوده،فکر می کنم هنوز به بازیکن سازی ادامه می دهند.فولاد همیشه بازیکن خوب برای معرفی کردن داشته.همین الان به لیگ مان نگاه کنید،خیلی از بازیکنان تیم های دیگر،کار خود را از فولاد شروع کرده اند.

* اما خب نسل شما در فولاد خیلی پرستاره بود و تیم ملی را تحت الشعاع خودش قرار داده بود؟
-بله خب آن زمان فولاد شش نماینده در تیم ملی داشت.امیدوارم این اتفاق دوباره تکرار شود و از فولاد خوزستان دو تا سه نماینده در تیم ملی داشته باشیم.

*با این روحیاتی که از ایمان مبعلی در فوتبالش دیده شده،آیا در آینده به مربیگری علاقه نشان خواهد داد؟
- اتفاقا من سعی می کنم خیلی زود از مستطیل سبز جدا بشوم.شاید این فصل آخرین فصلی باشد که فوتبال بازی می کنم.من مربیگری را به اندازۀ فوتبال بازی کردن دوست دارم.البته با توجه به شرایط،تصمیم می گیرم.یعنی امکان دارد پس از پایان بازی‌گری اصلا سمت فوتبال نیایم.شاید هم شرایط آنقدر خوب باشد که بلافاصله پس از پایان فوتبالم بخواهم وارد حیطۀ مربی‌گری بشوم.

* لیگ امسال و توازن قدرت بین تیم ها را چگونه دیده ای؟
-لیگ خوبی داریم.به طور حتم تیم‌های پایین جدول در همان رتبه نمی‌مانند.تیم های وسط جدول هم با دو پیروزی می‌توانند خود را به بالای جدول برسانند.تا الان تراکتورسازی و پرسپولیس خیلی خوب خودشان را نشان داده اند.بعد از این دو هم نفت با توجه به مشکلاتی که داشته،موفق بوده که خود را خوب نشان بدهد.ما اگر سر موقع شروع می کردیم و مشکلاتی که داریم را نداشتیم،حداقل سه،چهار امتیاز بیشتر از این که کسب کرده ایم،داشتیم.

* با برانکو کار کرده ای.فوتبالی که الان با پرسپولیس ارائه می کند،به قول معروف خوراک بازیکنان فانتزی مثل ایمان مبعلی است.نظر خودت در این مورد چیست؟
-من با برانکو حدود 8،9 سال در تیم ملی امید و بزرگ‌سالان کار کرده ام.پرسپولیس هم فصل قبل و هم امسال فوتبال خوبی ارائه می کند.امسال بهترین فوتبال را ارائه می کنند.برای همین هواداران این تیم واقعا راضی هستند.سال قبل که دو بر صفر برابر پرسپولیس به پیروزی رسیدیم،در ورزشگاه آزادی هواداران این تیم نیم ساعت ماندند و تیم محبوب شان را تشویق کردند.با فوتبالی که امسال از برانکو و پرسپولیس دیدم،فکر می کنم هدف شان قهرمانی در آسیا باشد.
---------------------------
گفتگو: صالح محمدرحیمی

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • asad ۱۸:۲۸ - ۱۳۹۵/۰۹/۰۱
    0 0
    تیتر این خبر تشویش کننده اذهان است خواهمند است رعایت کنید