بجنورد-ایجاد نمایشگاه بین‌المللی در بجنورد در حالی در کش و قوس تعیین مالکیت زمین مانده که این استان ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های مناسبی برای ظهور و بروز توانمندی‌های خود دارد.

نمایشگاه بین‌المللی بجنورد زمینگیر شد/راه و شهرسازی کوتاه نمی آید

قدس آنلاین- کبری علی آبادی: کارشناسان و مسؤولان اقتصادی، نمایشگاه‌ها را از محل‌های ظهور توانمندی‌ها در حوزه اقتصاد می‌دانند و می‌گویند، نمایشگاه‌ها می‌توانند، زمینه‌های توسعه ارتباطات و تبادلات تجاری را فراهم کنند.

شرکت نمایشگاهی می‌گوید، راه و شهرسازی استان همکاری و هم افزایی لازم در تعیین مالکیت این زمین را ندارد، اما راه و شهرسازی می‌گوید که شرکت نمایشگاهی در مالکیت زمین چیزی درخواست کرده است که با سیاست‌های سازمان ملی زمین و مسکن منافات دارد.

تأسیس نمایشگاه بین‌المللی در بجنورد در سفر دولت گذشته به استان مصوب شد و تاکنون بلاتکلیف مانده و به علت مشکلات مالکیتی، در حد دو سوله باقی مانده و توسعه پیدا نکرده است.

زمانی که قرار بود، نمایشگاه برای بجنورد تاسیس شود، دولت با پرداخت ۳ میلیارد رالا تسهیلات بلاعوض به اجرای این طرح کمک کرد و دولت به دنبال این بود که نمایشگاه با کمترین هزینه اجرا شود. آن زمان برای اینکه هزینه‌ها کاهش پیدا کند، بخش دولتی زمین نمایشگاه را با قمیت پایین از دولت خرید یعنی زمین به نام دولت از یک وزارتخانه به وزارتخانه دیگر منتقل شد. بعدها که موضوع خصوصی شدن نمایشگاه‌ها عنوان و مدیریت آن از دولت گرفته شد و سهامداران برای خرید این نمایشگاه وارد عرصه شدند، اما سهامداران سرمایه‌گذاری لازم را انجام ندادند.

گفته می‌شود که ابتدا ۵۰ هکتار زمین دولتی برای ساخت نمایشگاه پیش‌بینی شد، اما پس از تغییر و تحولات مدیریتی ابتدا به ۲۶ هکتار کاهش یافت و سپس در صورت جلسه واگذاری زمین هم به جای بخش خصوصی سهامدار، نام سازمان بازرگانی قید شد که این موضوع منجر به بلاتکلیفی سرمایه‌گذاران شد.

 راه و شهرسازی کوتاه نمی آید

مدیرعامل شرکت نمایشگاهی بین‌المللی بجنورد در این باره می‌گوید: راه و شهرسازی در تحویل زمین با ما کنار نمی آید و ما نیز تا کنون نتوانسته‌ایم نمایشگاه را توسعه دهیم.

خدابنده اظهار می‌دارد: راه و شهرسازی اعلام کرده است که مجوز واگذاری تنها زمین ۲۰ هکتار زمین را دارد و این زمین نیز در دو مرحله واگذار می‌شود، اما اجرای طرح مزبور و سرمایه‌گذاری در دو فاز برای ما میسر نیست.

وی می‌افزاید: اکنون که به نتیجه مورد انتظار نرسیده‌ایم، موضوع را از طریق دستگاه قضا پیگیری می‌کنیم.

وی با بیان اینکه اکنون موضوع زمین نمایشگاه قضایی شده است، تصریح می‌کند: برای اتمام حجت با راه و شهرسازی استان در زمینه واگذاری زمین، مراتب از طریق محاکم قضایی در حال پیگیری است.

خدابنده اظهار می‌دارد: تصور بر این است که گذشت ۱۰ سال برای تصمیم گیری کافی بوده است و درخواست ما این است که در واگذاری زمین نمایشگاه سرعت داده شود تا سرمایه گذاری در این زمینه به نتیجه برسد.

مدیرعامل شرکت نمایشگاهی بین‌المللی بجنورد می‌گوید: مطابق صورت جلسه راه و شهرسازی در سال ۸۵، ۲/۲۶ هکتار از زمین‌های تخته ارکان برای ساخت نمایشگاه به سازمان بازرگانی استان واگذار شد و سازمان بازرگانی به دلیل مداخله نکردن سازمان دولتی در بخش خصوصی زمین را به شرکت نمایشگاهی خراسان شمالی واگذار کرد که در زمین فوق دو سوله هر کدام به مساحت هزار مترمربع و نمازخانه و انباری و سرویس بهداشتی و اتاق نگهبانی دایر شد.

وی می‌افزاید: پس از آن با درخواست از مشاوران طرح جامعی برای ساخت نمایشگاه در زمینی به مساحت ۲۶ هکتار تهیه شد، اما به علت انتقال نیافتن سند توسط اداره کل راه و شهرسازی طرح فوق بلا اقدام مانده است.

برخورد سلیقه‌ای
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان شمالی نیز می‌گوید: هیأت مدیره نمایشگاه بین‌المللی بجنورد برای تعیین تکلیف قیمت زمین این نمایشگاه، شکایت کرده‌اند.

یحیی نیکدل اظهار می‌دارد: برخوردهای سلیقه‌ای و رفتارهای غیر منطقی راه و شهرسازی استان برای تعیین تکلیف مالکیت زمین، سبب شده تا سرمایه‌گذاری در این طرح انجام نشود.

وی می‌افزاید: با گذشت سال‌ها از پیگیری برای تعیین تکلیف زمین نمایشگاه، راه و شهرسازی در قیمت فروش این زمین همراهی نکرد و هر روز شرایط جدیدی پیش پای هیأت مدیره این نمایشگاه قرار می‌دهد.

وی این اقدام راه و شهرسازی را غیرمنطقی عنوان کرده و می‌گوید: این اقدامات در حالی است که استاندار پیشین نیز بر سرعت بخشیدن به تعیین تکلیف قیمت زمین نمایشگاه تأکید کرده و خواستار واگذاری زمین شده بود.

واگذاری ۲ مرحله‌ای زمین

سرپرست مدیریت املاک و حقوقی اداره کل راه و شهرسازی خراسان شمالی نیز می‌گوید: مجوز واگذاری ۲۰ هکتار زمین برای اجرای نمایشگاه بین‌المللی بجنورد گرفته شده است، اما این زمین در دو مرحله واگذار می‌شود و از آنجا که هیأت مدیره شرکت نمایشگاهی اصرار بر دریافت زمین به صورت یکجا دارند، موضوع ابتر مانده است.

عمادیان فر اظهار می‌دارد: هیأت مدیره سازمان ملی زمین و مسکن اعلام کرده است که واگذاری زمین در مرحله نخست به مساحت هشت هکتار انجام شود و در صورت رسیدن اجرای سرمایه گذاری ساخت نمایشگاه به ۴۰ درصد، ۱۲ هکتار دیگر از این زمین در اختیار قرار گیرد.

عمادیان فر در باره قیمت زمین نمایشگاه می‌گوید: این زمین باید به قیمت روز و با نظر کارشناسان رسمی دادگستری واگذار شود تا حق دولت تضییع نشود.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.