مشهد-چرا شرکت آب و فاضلاب مشهد بهای فاضلاب از مشترکانی دریافت می‌کند که فاضلاب منازل آنان به شبکه متصل نیست و از خدمات این شبکه استفاده نمی‌کنند؟این گلایه ای است که بسیاری از مشترکان مشهدی مطرح می کنند.

شرکت آبفای مشهد از  شهروندان فاقد انشعاب عوارض دریافت می کند

قدس آنلاین-فاطمه معتمدی: این مطلب گفته یکی از مشترکین آب و فاضلاب مشهد است که نسبت به درج بهای فاضلاب در قبوض آب گلایه مند است و می‌گوید: در حالی که فاضلاب به شبکه متصل نیست، با این حال هر دوره رقمی با عنوان فاضلاب بهاء در قبض آب خودنمایی می‌کند که مجبور به پرداخت هستیم.

وی با اشاره به درج رقم حدود ۲ هزار تومانی به عنوان فاضلاب بهاء در هر دوره از قبوض آب می‌افزاید:این در حالی است که شرکت هیچ گونه خدمتی در این زمینه نداشته است که حالا قرار باشد از محل آن هزینه دریافت کند.

وی اضافه می‌کند: نکته جالب اینکه رقم  فاضلاب بها ثابت نیست و هر دوره نسبت به دوره قبل با افزایش  مواجه است، در حالی که عملاً از این خدمت استفاده نمی‌شود.

یک مشترک دیگر نیز با انتقاد از شرکت آب و فاضلاب برای دریافت رقمی با عنوان بهای فاضلاب در حالی که از این خدمت استفاده نمی‌شود، می‌گوید: برای اتصال به شبکه فاضلاب باید هزینه قابل توجهی صرف کرد، این درحالی است که بسیاری از خانواده‌ها به دلیل مشکلات اقتصادی قادر به پرداخت آن نیستند، حال چرا شرکت باید در چنین  شرایطی هر دوره رقمی را به عنوان فاضلاب بها دریافت کند.

وی که معتقد است، رقم منظور شده در قبوض برای فاضلاب بالاست، می‌افزاید: از قبض ۱۸ هزار تومانی که آب بهای آن حدود ۳ هزارتومان است، درج رقم ۱۹۰۰ تومانی برای فاضلاب رقم زیادی است، بویژه اینکه از این خدمت استفاده نشده است.   

پاسخ به گلایه‌های مردم
 مدیر روابط عمومی و آموزش همگانی آب و فاضلاب مشهد در پاسخ به  گلایه این مشترک که اتفاقاً مورد انتقاد شمار دیگری از مشترکان نیز قرار دارد، می‌گوید: نکته‌ای که باید مورد توجه مشترکان قرار گیرد، این است که با پایان شبکه گذاری، نصب انشعاب و سیفون فاضلاب و در صورتی که شبکه آماده بهره برداری باشد، از آن زمان به بعد شرکت آب و فاضلاب به طور قانونی می‌تواند نسبت به دریافت فاضلاب بها اقدام کند.

محمدزاده در گفت و گو با خبرنگار ما می‌افزید: با این همه، طی دو دوره پس از نصب سیفون و شبکه گذاری و اتمام کار، موضوع به مشترک اطلاع رسانی می‌شود  که شبکه جمع آوری فاضلاب آماده بهره برداری است و مشترک می‌تواند با نصب اتصالات داخلی منزل به این شبکه متصل شود و پس از این دو دوره نسبت به دریافت فاضلاب بها اقدام می‌شود.

وی اضافه می‌کند: وقتی شرکت با صرف هزینه و سرمایه گذاری وظایف خود را مانند شبکه گذاری، تصفیه خانه، نصب تجهیزات و اتصالات و سیفون تا در منازل مشترکان انجام داده، حال این وظیفه مشترکان است که فاضلاب منازل را به این شبکه متصل کنند.

وی با بیان اینکه جمع آوری فاضلاب و برقراری شبکه فاضلاب یک کار ملی و در راستای حفاظت از منابع آب زیرزمینی است، می‌گوید: رها سازی فاضلاب، نفوذ و آلوده سازی منابع آب‌های زیرمینی را به دنبال دارد، بنابراین در مناطقی که شبکه جمع آوری فاضلاب اجرا شده است، فاضلاب مشترکان این مناطق باید به این سیستم متصل شود.

وی با تاکید بر اینکه شرکت آب بر اساس مصوبات قانونی ملزم به اجرای شبکه جمع آوری فاضلاب خانگی است، یادآور می‌شود: دریافت فاضلاب بها از مشترکانی که  فاضلاب منازل آنان به شبکه اجرا شده متصل نشده است، غیرقانونی نیست.

وی درباره دلیل متغیر بودن فاضلاب بها برای مشترکانی که عملاً از خدمات این شبکه استفاده نمی‌کنند نیز می‌گوید: فاضلاب بها هر دوره بر اساس میزان مصرف آب محاسبه می‌شود، بنابراین هر زمان که میزان مصرف آب بیشتر باشد، به همان تناسب نیز رقم لحاظ شده برای فاضلاب بها بیشتر خواهد بود.
وی درباره دریافت فاضلاب بها از مشترکانی که شبکه جمع آوری فاضلاب،  نصب تجهیزات و سیفون تا در منازل آنان اجرا نشده است، می‌گوید: دریافت فاضلاب بها در مناطقی که شبکه اجرا نشده، قانونی نیست که اگر هم موردی اتفاق افتاده، اشتباه شده است، بنابراین مشترک با مراجعه به شرکت می‌تواند موضوع را پیگیری کند تا اصلاح شود.

وی از مشکلات مالی و انجام تغییرات در ساختمان را از جمله دلایل مشترکان برای تمایل داشتن برای اتصال به شبکه جمع آوری فاضلاب می‌داند و می‌گوید: شرکت به دنبال دستورالعملی است که پس از نصب سیفون به صورت پیمایشی با مراجعه به در منازل، مشخص شود کدام مشترک از اتصال به شبکه خودداری کرده است که در این صورت اخطار لازم داده خواهد شد.

وی درباره آمار مشترکانی که فاضلاب منازل آنان به شبکه متصل نیست، خاطر نشان کرد: آمار دقیقی ندارم، با این حال شمار زیادی از مشترکین از این طرح استقبال نکردند. همان افرادی که نسبت به فاضلاب بها متعرضند،  مشترکانی هستند که به شبکه جمع آوری فاضلاب متصل نیستند.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.