مشهد ـ معاون سیاسی وزیر کشور گفت: از فعالیت‌های قانونی و سیاسی احزاب حمایت می‌کنیم و اجازه نمی‌دهیم هیچکس فعالیت احزاب را محدود کند.

تمامی احزاب رسمی و شناسنامه دار می‌توانند فعالیت‌های سیاسی داشته باشند

به گزارش قدس آنلاین، محمد حسین مقیمی ظهر چهارشنبه در جلسه انتخابات دوازدهمین دوره ریاست جمهوری و پنجمین دوره شوراهای اسلامی شهر و روستا که در استانداری خراسان رضوی برگزار شد، با بیان اینکه اهمیت انتخابات در نظام جمهوری اسلامی ایران نقش بالایی دارد و نظام کشور بر اساس انتخابات اداره می‌شود، اظهار کرد: علاوه بر اینکه اصل انتخابات دارای اهمیت وافری است اینکه چه کسی رای می آورد نیز تاثیر گذار و حائز اهمیت است و در این راستا اجازه نمی‌دهیم که حقی پایمال شود و حقوقی نادیده گرفته شود.

وی افزود: بعضی از نمایندگان شجاع هستند و از حقوق مردم دفاع می‌کنند، اما متاسفانه نمایندگانی هم وجود دارند که خلاف این موضوع عمل می‌کنند در حالی که در نظام جمهوری اسلامی این مسئله قابل قبول نیست.

قائم مقام وزیر کشور در امور سیاسی با اشاره به اینکه در انتخابات پیشرو ریاست جمهوری انتخابات شوراهای شهر و روستا نیز در پیش است، گفت: همانگونه که انتخابات در پایتخت کشور اهمیت دارد در روستاها نیز دارای اهمیت وافری است و برای مردم تاثیر گذاری بالایی دارد.

وی با تاکید به اینکه بعد از جایگاه رهبری، رئیس جمهور جایگاه ویژه ای دارد، ادامه داد: امور جاری کشور توسط رئیس جمهور مدیریت می‌شود و امنیت، آموزش و پرورش، معیشت، سلامت و کار و شغل و در مجموع هر اقدام اجرایی در کشور توسط رئیس جمهور برنامه ریزی می‌شود.

مقیمی با تاکید به اینکه تمام تلاش خود را در جهت انتخابات سالم اتخاذ می‌کنیم، تصریح کرد: انتخابات باید با صیانت برگزار شود و رای مردم  از کوچکترین روستا تا پایتخت مثمر ثمر است و شرکت مردم در انتخابات یک ظرفیت چاره‌ساز و کار ساز است، همچنین مردم باید احساس کنند که رای آن‌ها بر سرنوشت کشور خود تاثیر گذار است.

استفاده از ظرفیت‌های قانونی شورا الزامی است

وی با بیان اینکه به طور کامل نتوانستیم نقش شوراها را به طور کامل تبیین کنیم و این قضیه باعث شد تنها قسمتی از آن اجرایی شود، ابراز کرد: شوراها یک شبکه بسیار وسیع در کشور هستند که باید از تمامی ظرفیت‌های قانونی آن‌ها بهره برد.

قائم مقام وزیر کشور در امور سیاسی یکی از کارهای مهم را تبیین قانون اساسی برای مردم دانست و گفت: این موضوع قابل تامل است و باعث می‌شود مردم با علم و شناخت نمایندگان خود را انتخاب کنند.

وی با اشاره به اینکه سیاست های ۱۸ گانه کشور به تمام نمایندگان ابلاغ شده است، اظهار کرد: مبنای کار ما قانون مصوب مجلس است، سیاست‌های انتخابات یک سند بالا دستی است، بر اساس قانون اساسی برای اجرا وارد می‌شویم و ملاک و معیار کار انتخابات، قوانین جاری مصوب مجلس شورای اسلامی و آیین نامه‌های اجرایی مصوب دولت است.

مقیمی اضافه کرد: مسئول برگزاری انتخابات ریاست جمهوری، مجلس خبرگان و مسئول برگزاری شوراهای شهر و روستا مجلس شورای اسلامی است.

وی با تاکید به اینکه هیئت نظارت  و وزیر کشور، نظارت بر انتخابات را به عهده دارند، عنوان کرد: بازرسی از وضعیت انتخابات فقط توسط وزیر کشور صورت می‌گیرد، همچنین برقراری امنیت کشور به عهده وزیر کشور و حفاظت حوزه‌ها و صندوق‌ها به عهده نیروی انتظامی است.

قائم مقام وزیر در امور سیاسی در رابطه با حقوق داوطلبان و رای دهندگان ابراز کرد: آبروی داوطلبان نباید نادیده گرفته شود و رعایت حقوق رای دهندگان نیز باید رعایت شود و با اطلاع رسانی و شفاف سازی شرایط شرکت در انتخابات را می‌توان تسهیل کرد.

انتخابات باید با شکوهمندی هرچه بیشتر برگزار شود

وی اضافه کرد: در این خصوص ناظران و مجریان باید بی‌طرف عمل کنند، زیرا اگر در انتخابات نقص و تعللی ایجاد شود از شکوهمندی آن کاسته می‌شود و در ازای آن باید شرایطی را فراهم کنیم که مردم به راحتی پای صندوق رای بیایند.

مقیمی با تاکید به اینکه یک برنامه جامع برای انتخابات ریاست جمهوری و شوراها نیاز است، تصریح کرد: به مشارکت همه دستگاه‌های اجرایی در این خصوص و تدوین برنامه آموزشی نیاز داریم، همچنین قانون را مد نظر خود قرار داده‌ایم و در اجرای قانون با هیچکس معامله نمی‌کنیم.

وی با اشاره به اینکه دولت از لحاظ وضعیت مالی محدودیت دارد، افزود: منابع مالی مورد نیاز را در قانون بودجه مشخص کردیم اما متاسفانه وضع مالی دولت خوب نیست.

قائم مقام وزیر کشور در امور سیاسی در رابطه با فعالیت احزاب اظهار کرد: در جمهوری اسلامی ایران برای فعالیت احزاب قانون وجود دارد، بر اساس همین قانون اجازه می‌دهیم احزاب شکل بگیرد، از فعالیت‌های قانونی و سیاسی احزاب حمایت می‌کنیم و اجازه نمی‌دهیم هیچکس فعالیت احزاب را محدود کند اما زمانی که از قانون سرپیچی کنند، در این راستا قانون حق دخالت دارد.

وی با بیان اینکه احزاب تنور فعالیت‌های سیاسی را گرم می‌کنند، ادامه داد: تمامی احزاب رسمی و شناسنامه دار می‌توانند فعالیت‌های سیاسی داشته باشند، احزاب از جیب خود هزینه می‌کنند تا مردم در انتخابات شرکت کنند، دولت هیچ حمایت مالی از احزاب نمی‌کند، حتی اخیرا یارانه آن‌ها نیز قطع شده است و از لحاظ مالی بسیار ضعیف هستند.

مقیمی تاکید کرد: لازم است از تمام سرمایه‌های اجتماعی استفاده کنیم، اجازه ندهیم درگیری به وجود آید و نشاط اجتماعی و آرامش را در انتخابات حکم فرما کنیم.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.