وی با بیان اینکه شیوه های تهاجمی دونالد ترامپ مورد قبول افکار عمومی نیست، تاکید کرد: دولت باید با تدبیر و مهارت از عدم مقوبولیت ترامپ بهره برداری لازم را ببرد در عین حال باید مراقب هم سویی کابینه که منجر به ایجاد فشارهای یکسویه به ایران می شود، باشد.

دولت از عدم مقبولیت ترامپ به نفع برجام بهره برداری کند/ رئیس جمهور جدید آمریکا قادر به تشکیل اجماع جهانی علیه ایران نیست

به گزارش «قدس آنلاین»؛ دکتر حسن هانی زاده کارشناس مسائل سیاسی در واکنش به تغییر احتمالی سیاست های غرب در قبال ایران با روی کار آمدن ترامپ با بیان اینکه ترس صهیونیست ها از برجام به دلیل افزایش قدرت ایران بود، خاطر نشان کرد : در واقع در طول سالهای اخیر آل سعود و رژیم صهیونیستی با به کار گیری کلیه امکانات مالی و نفوذ سیاسی خود در تلاش بودند تا از شکل گیری مساله ای به نام برجام بین ایران و کشورهای قدرتمند منطقه جلوگیری نمایند. اصلی ترین دلیل این مساله نیز هراس آنها از افزایش قدرت ایران در منطقه بود از این رو تلاش می کردند با سنگ اندازیهای مکرر در راه برجام مانع انجام این قرارداد شوند.

وی  با بیان اینکه علی رغم تلاشهای مخرب آنها برجام با نکات مثبت ومنفی پیرامونش، مورد پذیرش ایران و اعضای 5+1 قرار گرفت، اظهار داشت: توافق ایران و شش کشور قدرتمند جهان موضوعی بود که مورد توجه رسانه ها و افکار عمومی جهانیان واقع شد. در حالی که اعضای کشورهای قدرتمند و دولت ایران از این تفاهم چند جانبه به خوبی یاد می کردند مجموعه واکنش های خاندان سعودی و رژیم صهیونیستی نشان از شکست استراتژی سیاسی آنها در این مورد داشت بنابراین متعاقب اعلام توافق ایران با 5+1 اظهار نظرهای مخالفت آمیز رژیم صهیونیستی آغاز شد.

وی افزود: به نظر می رسد با روی کار آمدن آقای دونالد ترامپ و موضع گیری وی درخصوص ضرورت سرکوب گروهک های تروریستی، عربستان و رژیم صهیونیستی نگران سرکوب داعش و گروه های تروریستی و متعاقب آن  تضعیف موقعیت خود در منطقه هستند. بی تردید آنها از این موضوع بیمناک هستند که اگر  دونالد ترامپ مقدمات امنیت منطقه را فراهم کند آنها اصلی ترین متضرران این مساله خواهند بود. در حالی که عربستان سعودی  تا کنون بیش از شش میلیارد دلار کمک مالی در اختیار گروهک های تروریستی قرار داده اما به نتیجه خاصی دست نیافته است از این رو سرکوب گروهک های تروریستی به منزله شکست سیاست های این کشور و دوست و متحدش یعنی رژیم کودک کش منتهی می شود . این دلیل اصلی ترین عاملی است که منجر شده تا رژیم غاصب صهیونیستی  و عربستان بر اجرای  برجام و ضرورت اجرایی شدن آن  تاکید کنند.

وی با اشاره به شکست تروریست ها در منطقه خاطر نشان کرد: بی شک آنها از پاره کردن برجام توسط دونالد ترامپ، طبق شعارهای انتخاباتی اش نگران هستند چرا که وقوع چنین مساله ای را عامل تضمین قدرت ایران و محور مقاومت می دانند. به نظر می رسد عربستان و رژیم صهیونیستی درصدد هستند تا آقای ترامپ را در وضعیتی هشدار دهنده قرار دهند تا  رویکرد متفاوتی به برجام نشان دهد.

هانی زاده در عین حال گفت: بی شک این مساله دستاویزی برای عربستان واسرائیل خواهد بود که ترامپ را تحت تاثیر قرار دهند تا در تاکتیک تازه طراحی شده این دو کشور اوضاع به نفع عربستان و رژیم صهیونیستی ختم گردد. پر واضح است که شکست تروریست ها در سوریه و عراق اوضاع را بر این دو کشور سخت کرده است از این رو سران رژیم صهیونیستی در اقدامی هماهنگ با ریاض به دنبال راه فراری هستند تا بتوانند ضامن حیات تروریست ها در منطقه باشند.

این کارشناس مسائل سیاسی با بیان اینکه رژیم صهیونیستی برآن  است تا برجام های دیگری را خلق کند، گفت : یقینا آنها در تلاش هستند تا از برجام به عنوان اهرم فشاری علیه ایران استفاده کنند تا ازاین طریق بتوانند سلسله برجام های دیگری را در حوزه های دیگری همانند حقوق بشر و فشار بر مقاومت را بیافرینند!!  تحرکات جدید سران این دو رژیم بیانگر آن است که آنها با احساس ناتوانی در پیشبرد اهداف منطقه ای خود به دنبال تحمیل فشارهای مضاعفی برایران هستند.

وی با بیان اینکه  شیوه های تهاجمی دونالد ترامپ مورد قبول افکار عمومی نیست و  سران بسیاری از کشورها نیز از ابتدا به وی خوش بین نبوده اند، اظهارداشت: نوزدهمین رئیس جمهور آمریکا قادر نیست علیه جمهوری اسلامی ایران اجماع جهانی تشکیل دهد ،لذا با شکست مواجه خواهد شد.

هانی زاده در ادامه گفت: اتفاقا این موضوع از جهاتی به نفع جمهوری اسلامی است بنابراین  دولت باید با تدابیر لازم با پختگی ومهارت از مساله عدم مقبولیت آقای ترامپ استفاده کند،  برخلاف خانم هیلاری کلینتون که در ظاهر دارای مقبولیت بود آقای  ترامپ از چنین امتیازی برخوردار نیست. اما از سوی دیگر، هم سویی کنگره با سیاست های ترامپ نیز ممکن است فشارهایی را حتی به صورت یک طرفه بر ایران وارد کند.

 این کارشناس مسائل بین الملل با بیان اینکه در واقع باید منتظر ورود دونالد ترامپ به کاخ سفید باشیم، افزود: به هرحال حمایت کنگره ازترامپ می تواند مسائل جدیدی خلق کند.

وی در پایان خاطر نشان کرد: با توجه به اینکه هنوز سیاست های  ترامپ در خصوص منطقه وجهان آنچنان شفاف نیست از این رو توصیه می شود دولتمردان و حاکمیت جمهوری اسلامی گزینه های مختلفی را برای مواجهه با این موضوع در نظر داشته باشند تا با تمهیدات مناسب بتوان دربرابر فشارهای احتمالی آمریکا ایستادگی و با آن مقابله نمود.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.