دولت نمره خوبی در اشتغال نگرفته است، لذا نمره دولت در اشتغال منفی است. از مقطعی که دولت فعلی کار را برعهده گرفت، در رکود بوده‌ایم و به همین دلیل، همه وقت دولت برای رسیدگی به وضعیت بنگاههای آسیب‌دیده صرف شد؛ در حالی که در شرایط تحریم و کمبود منابع، باید به اشتغال‌های کوچک و خُرد توجه کنیم.

نمره زیرِ صفر دولت تدبیر در ایجاد اشتغال برای جوانان بیکار ایرانی!

به گزارش قدس آنلاین به نقل از نسیم، حمید حاجی عبدالوهاب معاون وزیر اسبق کار  درباره وضعیت اشتغال کشور و تشکیل سازمان کارآفرینی اظهار داشت: در مقطعی از زمان بحث تشکیل سازمان کارآفرینی مطرح شد که در مقایسه با امروز تا حدی درک این مفهوم در جامعه با آنچه که امروز وجود دارد، متفاوت بود.

وی افزود: با گذشت زمان، آرام آرام مفهوم کارآفرینی هم با ایجاد دانشکده کارآفرینی و رشته‌های کارشناسی و کارشناسی ارشد و دکتری در این زمینه، جایگاه  ویژه‌تری یافت و هم در جامعه با برگزاری همایش‌ها و جلسات متعدد این مفهوم بیشتر مورد توجه قرار گرفت.

حاجی عبدالوهاب ادامه داد: هرچند هنوز هم معتقد هستم که درک صحیحی از موضوع کارآفرینی در جامعه ایجاد نشده و لازم است این موضوع به عنوان دستور کار جدی در اجرای برنامه‌ها و سیاستگذاری‌های سه قوه مورد توجه ویژه‌ای قرار بگیرد تا کار به نتیجه برسد.

معاون وزیر سابق کار تاکید کرد: زمانی که موضوع ایجاد سازمان کارآفرینی مطرح شد، همزمان با دولت نهم و زمان وزارت آقای جهرمی و اوایل تشکیل شورای عالی اشتغال بود که در آن فضا، همه دستگاهها حضور قوی و موثری در شورا داشتند.

وی خاطرنشان کرد: اما با رفتن آقای جهرمی و پس گرفته شدن شعار مسئولیت وزارت کار برای اشتغال، اساساً زمینه‌ای برای اینگونه اقدامات برای بخش اجرایی کشور فراهم نشد.

حاجی عبدالوهاب گفت: الان هم به این دلیل می‌گویم که مشکل اشتغال از طریق سازمان کارآفرینی حل نمی‌شود که در دو سال اخیر، دولت فعلی در عمل و به صورت بنیادی به دنبال حل موضوع اشتغال نبوده است.

این کارشناس مسائل اقتصادی تصریح کرد: دولت نمره خوبی در اشتغال نگرفته است، لذا نمره دولت در اشتغال منفی است. از مقطعی که دولت فعلی کار را برعهده گرفت، در رکود بوده‌ایم و به همین دلیل، همه وقت دولت برای رسیدگی به وضعیت بنگاههای آسیب‌دیده صرف شد؛ در حالی که در شرایط تحریم و کمبود منابع، باید به اشتغال‌های کوچک و خُرد توجه کنیم.

حاجی عبدالوهاب گفت: این قبیل اشتغال‌ها وابستگی به خارج از کشور ندارند، منابع کمتری نیاز دارند و متناسب با نیاز بازار شکل می‌گیرند؛ بنابراین هم می‌توانند بیکاری را رفع کنند و هم به تدریج باعث رونق تولید و خروج از رکود شوند.

وی با بیان اینکه دولت در سه سال اخیر توجهی به بنگاههای کوچک و خُرد نداشته است، اظهار داشت: متاسفانه باید اذعان کرد در دولت یازدهم قانون ساماندهی کسب و کار خانگی نیز در عمل متوقف مانده است.

معاون وزیر سابق تاکید کرد: تیمی که در دولت فعلی مسئولیت را برعهده گرفته، افرادی هستند که قبل از مسئولیتشان اهتمام انها به بنگاههای بزرگ اقتصادی بوده است.

حاجی عبدالوهاب خاطرنشان کرد: آقای نهاوندیان در اتاق بازرگانی بوده، آقای نعمت‌زاده مسئولیت کارخانه‌های بزرگ و سنگین را داشته است، آقای جهانگیری هم به دلیل حضور در وزارت صنایع در حوزه بنگاههای بزرگ درگیر بوده است؛ در عمل نیز چون با رکود مواجه بوده‌ایم و بدلیل رکود روز به روز هم بر بیکاری اضافه شده است، عمده فکر و ذکر دولتمردان ما به سمت بنگاههای بزرگ اقتصادی معطوف بوده است، هرچند شعار توجه به بنگاههای کوچک را داده بودند.

وی افزود: آقای ربیعی هم به دلیل آنکه مجموعه «شستا» متشکل از بنگاههای بزرگ اقتصادی است، همه توجه‌اش به سمت این بنگاهها بوده است؛ البته ایشان بیشتر وزیر رفاه و بهزیستی است، تا وزیر کار و متولی رسیدگی به اشتغال. هنوز هم ورود جدی به حوزه اشتغال نداشته‌اند.

معاون وزیر اسبق کار خاطرنشان کرد: حتی مسئولیت ساماندهی کسب و کار خانگی نیز با وزارت تعاون و کار بوده است، اما در این حوزه‌ها اصلاً موفق نبوده‌اند.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.