مسئول هیأت معظم دلدادگان بقیع از طبخ 18 تن حلیم به مناسبت 28 صفر در کرج خبر داد.

طبخ 18 تن حلیم به مناسبت 28 صفر در کرج

به گزارش قدس آنلاین به نقل از فارس، این روزها مردم ولایی و عاشق اهل بیت(ع) در سراسر جهان و به ویژه ایران اسلامی، پس از عزاداری برای برای مظلومیت سید و سالار شهیدان (ع)، خود را آماده برگزاری مراسم رحلت پیامبر معظم اسلام (ص) و شهادت کریم اهل بیت(ع) حضرت امام حسن مجتبی علیه‌السلام می‌کنند.

محرم و صفر ماه دل‌سوختی شیعیان و غم و اندوه اهل بیت(ع) است و عاشقان آل نبی(ص) قرن‌ها است این دو ماه را جامه عزا به تن کرده و در مظلومیت اهل بیت(ع) خون گریه می‌کنند.

برگزاری مراسم‌های عزاداری، سینه‌زنی، مدیحه‌سرای و روضه‌خوانی در کنار اطعام عزاداران و پخش نذورات از جمله اقداماتی است که شیعیان در این دو ماه انجام می‌دهند.

سال‌ها است که بر اساس یک سنت قدیمی در روز بیست و هشتم ماه صفر، امت اسلام قربانی کرده و مراسم‌سوگواری برگزار می‌کنند و با طبخ و پخش نذورات خود، در برگزاری مراسم‌های سوگواری مشارکت دارند.

طبخ و توزیع حلیم به عنوان یکی غذاهای سنتی ایران، از جمله اقداماتی است که شیعیان قرن‌ها است در مهد عاشقان اهل بیت(ع) انجام می‌دهند.

طبخ حلیم از جمله مراسم‌های سنتی و آئینی استان البرز و شهرستان کرج در روز بیست و هشتم ماه صفر به شمار می‌آید.

در همین ارتباط امروز قربان کوهستانی مسئول هیأت معظم دلدادگان بقیع در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در کرج اظهار داشت: به مناسبت فرارسیدن سالروز رحلت جان‌سوز پیامبر عظیم‌الشان اسلام(ص) و شهادت امام حسن مجتبی(ع) کریم اهل بیت(ع)، با مشارکت مردم ولایی و انقلابی و عاشق اهل بیت(ع) 18 تن حلیم طبخ و در میان عزاداران و سوگواران توزیع می‌شود.

وی افزود: این مراسم همراه با سخنرانی علمای اسلام و مداحی مداحان اهل بیت(ع) در بیرق معظم دلدادگان بقیع واقع در شهرستان کرج برگزار می‌گردد.

مسئول هیأت معظم دلدادگان بقیع تصریح کرد: بر اساس سنت قدیمی در روز بیست و هفتم صفر امسال و با حضور علما و طلاب علوم دینی، خانواده معظم شهدا و ایثارگران، مسئولان شهری و مردم ولایی و عزادار دیگ‌ها طی مراسم خاصی در ساعت 9 صبح روز بیست و هفتم صفر روشن و طبخ این میزان حلیم آغاز می‌شود.

کوهستانی گفت: بسیاری از شهروندان مومن و مسلمان استان البرز و شهرستان کرج در زمان بیش از 20 ساعتی که برای پخت این میزان حلیم صرف می‌شود، با حضور در محل بیرق معظم دلدادگان بقیع اقدام به برگزاری مراسم و آئین‌های سوگواری، عزاداری و سینه‌زنی کرده و همچنین در پخت مشارکت دارند.

وی بیان داشت: از عموم مردم برای حضور در این مراسم دعوت شده است و سفره امام حسن مجتبی (ع) کریم اهل بیت(ع) برکات بسیاری داشته و هیچ کس از این سفره محروم نخواهد بود.

* پیش بینی پخت 72 تن حلیم در سال‌های آینده

بر  اساس این گزارش مرتضی کمالی دهقان مسؤول اجرایی مراسم طبخ 18 تن حلیم به مناسبت فرارسیدن 28 صفر نیز به خبرنگار فارس گفت: امسال با مشارکت مردم و حضور ولایی امت شهیدپرور کرج، این برنامه‌ را اجرا خواهیم کرد.

وی افزود: البته برنامه‌ریزی ما برای پخت 72 تن حلیم به نیت 72 شهید مظلوم کربلا در سال‌های آینده است که برای این منظور تعداد 110 دیگ به نیت نام مقدس حضرت امیرالمومنین علی(ع) نیاز است و به طور قطع در سال‌های آینده این هدف را اجرایی خواهیم کرد.

مسؤول اجرایی مراسم فوق تصریح کرد: همچنین امسال به مدت سه روز سفره امام حسن در محل بیرق معظم دلدادگان بقیع پهن خواهد شد و برای عزاداران صبحانه تدارک دیده شده است.

کمالی در پایان گفت: این مراسم بانی و متولی مشخصی ندارد و همه عاشقان اهل بیت(ع) در آن مشارکت خواهند داشت.

لازم به توضیح است، مراسم روشن کردن دیگ‌های حلیم در روز بیست و هفتم ماه صفر آغاز می‌شود و زمان توزیع نیز ساعت پنج صبح روز بیست و هشتم صفر اعلام شده است.

این مراسم در حصارک بالا، بلوار آزادی، نرسیده به میدان آزادی بیرق معظم دلدادگان بقیع اجرا خواهد شد.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.