بجنورد- وجود بافت روستایی و اقشار کم درآمد در خراسان شمالی موجب شده تا بسیاری از کشاورزان برای تردد به استفاده از موتور سیکلت روی بیاورند از همین رو این استقبال به سریالی شدن مرگ راکبان موتور سیکلت منجر شده و همه ساله خانواده های زیادی را بی سرپرست و یا نان آوران آن ها را دچار معلولیت می کند.

سریالی شدن مرگ راکبان موتور سیکلت در خراسان شمالی

قدس آنلاین- کبری علی آبادی:خراسان شمالی یکی از استان های پرحادثه در زمینه حوادث موتور سیکلت سواران است.

این داستان وقتی غم انگیز تر می شود که گفته شده بیشترین آمار قربانیان مربوط به جوانان و جمعیت فعال جامعه یعنی نان آوران خانه بوده است.

مرگ 47 راکب موتور سوار

مدیر کل پزشکی قانونی خراسان شمالی می گوید: وقوع حوادث ترافیکی برای موتور سواران استان طی نیمه نخست امسال 47 نفر قربانی برجای گذاشته است.

بابک سلحشور اظهار می دارد: بررسی ها نشان می دهد ضربه به سر و شکستگی‌های متعدد، علت مرگ 37 نفر از این قربانیان حوادث ترافیکی بوده است که این رقم معادل 79درصد از راکبان موتورسیکلت سوار متوفی است.

رئیس پلیس‌راه خراسان شمالی نیز می گوید: آمار بالای حوادث ترافیک جاده‌ای برای راکبان موتورسیکلت در این استان نگران کننده است و زنگ خطری برای ما به شمار می آید.

علیرضا حسین زاده  با بیان اینکه خراسان شمالی در تصادفات منجر به فوت و منجر به جرح راکبان موتورسیکلت جایگاه خوبی ندارد می افزاید: به اعتقاد ما موتورسیکلت ناایمن‌ترین وسیله نقلیه برای تردد در جاده است اما روستاییان ما استقبال زیادی از آن دارند.

خراسان شمالی، استان پرتصادف

حسین زاده با اشاره به اینکه طی سال گذشته ۴۵ درصد از قربانیان حوادث ‌جاده‌ای در این استان موتور سواران بوده اند می گوید: خراسان شمالی چهارمین استان پر تصادف راکبان موتورسیکلت در سال گذشته بوده است.

رئیس پلیس راه خراسان شمالی تاکید می کند: برای ارتقای ایمنی عابران و بهره برداران از راه ها، پلیس راه به شدت با راکبان موتور سیکلت که بدون کلاه ایمنی در جاده تردد دارند برخودر می کند.

توزیع 2000کلاه ایمنی

معاون حمل و نقل اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای خراسان شمالی نیز دراین باره با بیان اینکه امسال 30 درصد از قربانیان حوادث جاده ای موتور سیکلت سواران بوده اند می گوید: این رقم در کشور کمتر از 25 درصد است و امسال تلاش داریم تا میزان موتورسوران قربانی حوادث ترافیکی دراستان به میانگین کشوری کاهش یابد.

سعید سبحانی اظهار می دارد: برای ارتقای ایمنی موتور سیکلت سواران تا کنون دو هزار کلاه ایمنی به صورت رایگان میان راکبان موتورسیکلت توزیع ‌شده است.

وی خاطرنشان کرد: شهرستان اسفراین و شیروان صدرنشین آمار قربانیان موتورسیکلت سوارن استان هستند و از این رو توزیع کلاه ایمنی در این شهرستان ها در اولویت بوده است.

معاون حمل و نقل اداره کل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای خراسان شمالی اظهار می دارد: آماری که از  راکبان موتورسیکلت که قربانی حوادث ترافیکی شده اند، نگران‌کننده است و تعداد حادثه‌های منجر به فوت راکبان موتورسیکلت در استان بیشتر از میانگین کشوری است.

سبحانی می گوید: مهم ترین اقدام در این باره، برناماه ها و اقدامات فرهنگی است اما در این باره موتور سیکلت سواران برای ارتقای ایمنی خود استفاده از کلاه ایمنی را جدی بگیرند.

سبحانی اظهار می دارد: علت مرگ 80 درصد از موتورسیکلت سواران در حوادث ترافیکی، ضربه به سر گزارش‌شده است و شمار زیادی از این متوفیان جمعیت فعال و جوان جامعه بوده اند.

وی می افزاید: تا کنون نشست ها و همایش های مختلف برای فرهنگ سازی و آموزش راکبان موتور سیکلت استان برگزار شده است و در این نشست ها دهیاران روستاهای پرتصادف نسبت به این موضوع توجیه شده اند.

وی خاطرنشان می کند: متاسفانه موتورسیکلت سواران توجه مناسبی به ایمنی این وسیله نقلیه ندارند و آمار نشان می دهد بیشترین حوادث ترافیکی برای این راکبان، به علت نقص در سیستم و تجهیزات روشنایی اتفاق افتاده است.

سبحانی می گوید: برای ارتقای ایمنی راکبان موتور سیکلت، برچسب های شبرنگ میان این راکبان توزیع شده است تا در شب دید مناسب داشته باشد اما با تمام این اقدامات، نخستین فردی که می تواند نسبت به پیشگیری از حوادث نقش داشته باشد، موتور سوار است و امید می رود حساسیت ها در این باره افزایش یابد.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.