شهرکرد- مدیر کل اوقاف و امور خیریه چهارمحال و بختیاری: یکی از اقدامات صورت گرفته توسط سازمان اوقاف راه اندازی مرکز مشاوره وقف است تا وقف مورد نظر خود را در مواردی که ضرورت بیشتری دارند انجام دهند.

موقوفات به سمت منفعت مردم و جامعه قدم برمی دارند

به گزارش قدس آنلاین، حجت الاسلام مرتضی عزیزی صبح امروز در نشست خبری به مناسبت دهه وقف در جمع خبرنگاران و اصحاب رسانه گفت: در مجموع ۱۶۵۰ موقوفه در استان چهارمحال و بختیاری وجود دارد که از این تعداد ۱۰۵۳ مورد وقف شامل مساجد و ۳۰۴ مورد موقوفه منفعتی و مابقی شامل حسینیه، دارالقرآن، مهدیه و حوزه های علمیه می شود.

عزیزی افزود: موقوفه منفعتی شامل وقف هایی می شود که درآمد زا بوده و درآمد حاصل از این موقوفات در خود آن وقف یا برای نیات دیگر هزینه می شود.

وی گفت: تعدادی از این ۳۰۴ وقف فاقد متولی بوده که این وقفیات  بوسیله متولیان اداره اوقاف نگهداری و اداره می شوند.

عزیزی تصریح کرد: در سامانه اوقاف تعداد ۱۰۸ وقف شامل امامزاده، زیارتگاه و قدمگاه به ثبت رسیده است.

وی خاطر نشان کرد: یکی از اقدامات اداره اوقاف تعییر نیات وقفیاتی است که در گذشته کاربرد داشته اند و در حال حاضر دیگر مصرفی ندارندو درآمد حاصل از این موقوفات در موارد لازم صرف می شود.

مدیر کل اوقاف استان در ادامه گفت: یکی از اقدامات صورت گرفته توسط سازمان اوقاف راه اندازی مرکز مشاوره وقف است که این مرکز مشاوره های لازم را به واقفان می دهد تا وقف مورد نظر خود را در مواردی که ضرورت بیشتری دارند انجام دهند.

وی افزود: با اقدامات مرکز مشاوره وقف، موقوفات به سمت منفعت مردم و جامعه قدم برمی دارند.

حجت الاسلام عزیزی تصریح کرد: ۳۰۰ نفر از خادمین مساجد استان بیمه تأمین اجتماعی هستند که هزینه آن را اداره اوقاف پرداخت میکند، همچنین تعداد ۱۰۰ نفر در امامزادگان و موقوفات دیگر مشغول بکار هستند که هم حقوق طبق قانون دریافت میکنند و هم بیمه تأمین اجتماعی هستند.

وی در خصوص هزینه های جاری امامزاده حمزه علی گفت: سالیانه بالغ بر ۱۵۰ میلیون تومان هزینه برق و ۸۰ میلیون تومان هزینه دفع پسماند می شود که در حال حاضر اداره اوقاف حدود ۸۰ میلیون تومان بابت هزینه برق این موقوفه به ادراه برق بدهکار است. همچنین بالغ بر ۹ میلیون تومان هزینه پرداخت حقوق خادمین این امامزاده می شود.

عزیزی افزود: تمامی ۱۰۸ مورد موقوفه امامزادگان مشغول به ساخت و ساز و تعمیر هستند و تا کنون بیش از ۴۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته اند.

مدیر کل اوقاف استان گفت:هدف اصلی اوقاف ادامه دار بودن فعالیت های فرهنگی است.

وی افزود: در سال جاری ۳۰ مورد وقف جدید بوده است که نسبت به سال گذشته ۵ درصد افزایش داشته است.

عزیزی در ادامه گفت: نیت بیش از ۴۰ درصد از موقوفات برای عزاداری امام حسین(ع) بوده است.

مدیر کل اوقاف و امور خیریه استان در پایان در خصوص برنامه های دهه وقف گفت: همایش یاوران وقف با حضور واقفان، اصحاب رسانه و مسئولان، وقف و حوزه های علمیه، وقف و علم و فناوری از جمله برنامه های دهه وقف خواهد بود.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.