عضو گروه دوستی ایران ـ اروپا در پارلمان اروپا درباره سیاست های آتی ترامپ در قبال تهران اظهار داشت: رئیس جمهوری جدید آمریکا علاقه مند به رابطه با ایران است!

ترامپ به رابطه با ایران علاقه دارد!

به گزارش قدس آنلاین به نقل از مهر، رقابت های انتخاباتی ریاست جمهوری آمریکا با رقابت «دونالد ترامپ» از حزب جمهوریخواه و«هیلاری کلینتون» از حزب دموکرات در حالی با پیروزی غیر منتظره ترامپ به پایان رسید که افکار عمومی جهان از پیش بینی رویکردهای آتی مستأجر جدید کاخ سفید عاجز مانده اند.

سیاست های آتی دولت جدید آمریکا در قبال ایران دست مایه گفتگو با «ادو ویگت» نماینده پارلمان اروپا شد.

ادو ویگت نماینده آلمانی، عضو کمیسیون سیاست خارجی و عضو گروه دوستی ایران- اروپا است. وی پیش بینی می کند که دولت جدید آمریکا به ریاست دونالد ترامپ درصدد برقراری مناسبات بهتری با ایران است!

آنچه در ذیل می آید مشروح گفتگو با این نماینده پارلمان اروپا است:

*پیروزی ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا چه تاثیری بر برجام خواهد گذاشت؟ اگر ترامپ به برجام پایبند نباشد، آیا اروپا آن را همراهی می کند؟

در موقعیت کنونی نمی توانم تفسیر دقیقی از موضوع داشته باشم. ترامپ درصدد تنش زدایی دوباره با روسیه و «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهور این کشور است. از سویی؛ قابل تصور است که ترامپ با روسیه درباره سوریه متحد و همسو شود تا بحران در این کشور به نفع «بشار اسد» پایان پذیرد.

ایران هم مهمترین متحد روسیه در خصوص موضوع سوریه است. زمانی که آمریکا در خاورمیانه بخواهد سیاست جدیدی را اعمال کند، نمی تواند در این میان از نقش سیاسی ایران غافل باشد.

*دونالد ترامپ اعلام کرده که اعضای ناتو باید سهم خود را بپردازند. بدین معنا که دیگر آمریکا هزینه اضافی برای ناتو نخواهد کرد. آیا این موضوع به تسریع تشکیل ارتش واحد اروپایی می انجامد؟

این یک خبر خوب برای اروپایی های میهن پرست است. به همین منظور تمام احزاب ملی در اروپا در صدد هستند قیمومیت غیر اروپایی در ناتو به واسطه سلطه نظامی آمریکا را به پایان برسانند.

من حمایت می کنم از یک سیاست دفاعی که آمریکا را از اروپا بیرون می راند. البته این تغییر دادن آسانتر است از زمانی که اعضای ناتو مجبور به تامین هزینه اضافی برای تقویت تاثیرگذاری یک قدرت بیگانه در اروپا باشند.

اما به نظر من این به این معنی نیست که کشورهای اروپایی حق حاکمیت خود را با ارتش اروپایی جدید باید زیر پا بگذارند. این هدف مسئولین و سیاستمداران اروپایی در حال حاضر است که به نفع ملت های خود گام برداشته واهداف ملی را به جای هر چیز دیگر (مانند فرهنگ های چندگانه) در سرزمین های پدری ارج نهند. آنها حق دارند که برنامه های این چنینی مانند ایده «ارتش اروپایی» در اروپا را احیا کرده و به آن جان دوباره ای ببخشند.

*آیا ممکن است در نتیجه سیاستهای اروپایی و خاورمیانه ای ترامپ شاهد تغییر رویکرد نسبت به ایران باشیم؟

من گمان می کنم از آنجایی که دونالد ترامپ یک بازرگان باهوش و موفق است، به دنبال یافتن راهی برای همکاری های اقتصادی معقول و منطقی با ایران است، به ویژه اینکه اقتصاد در آمریکا نیازمند رشد و ترقی است و ترامپ می تواند خیلی زود این امر را محقق کند.

وی می تواند با ایران ۸۰ میلیونی روابط اقتصادی و همکاری های لازم را داشته باشد تا اینکه بخواهد به دنبال رویارویی با آنها باشد.

*«فدریکاموگرینی» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا اعلام کرده که برجام یک معاهده بین المللی است. اگر ترامپ آن را نقض نکند، ولی تحریم هایی در قالب های جدید اعمال کند، آیا در این صورت این تحریم ها با روح برجام در تناقض نخواهد بود؟

همانطور که در پاسخ قبلی نیز توضیح دادم، ترامپ قصد دارد دوستی با روسیه را دنبال کند و در این میان مجبور به پذیرش دوستان روسیه نیز هست.

به عنوان عضوی در گروه دوستی ایران ـ اروپا در پارلمان اروپا می دانم که چه پتانسیل و توانمندی های بالای اقتصادی در ایران وجود دارد.

ترامپ می خواهد سیاست خارجی جدیدی را دنبال کند، برای این منظور به صلح در خاورمیانه و ثبات سیاسی دولتها نیاز دارد. وی به موفقیت های اقتصادی نیاز دارد و برای نیل به این هدف، نیازمند صلح، روابط، اعتماد و تجارت است. بر این اساس من گمان نمی کنم که در چنین شرایطی جای نگرانی برای ایران وجود داشته باشد.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.