رئیس پژوهشکده مدیریت خطرپذیری و بحران پژوهشگاه زلزله شناسی از راه اندازی سیستم هشدار سریع زلزله در استان های بزرگ کشور خبر داد و گفت: هم اینک مطالعات سیستم هشدار سریع زلزله در کشور در حال انجام است و با تکمیل مطالعات راه اندازی خواهد شد.

سیستم هشدار سریع زلزله در کشور راه اندازی می شود

به گزارش «قدس آنلاین» به نقل از خبرگزاری ایرنا، کامبد امینی حسینی اظهار کرد: این امکان وجود دارد که بتوانیم سیستم هشدار سریع زلزله را تا ۲ سال آینده در شهرهای بزرگ کشور راه اندازی کنیم.  
وی تاکید کرد: هم اینک این پژوهشگاه و دیگر دستگاههای متولی بر روی موضوع سیستم هشدار سریع کار می کنند و دانش فنی وتکنولوژی لازم وجود دارد اما باید از نظر تجهیزاتی تقویت شویم. بدون شک راه اندازی این سیستم به دلیل نبود امکانات و تجهیزات لازم زمانبر خواهد بود.
امینی حسینی با بیان اینکه سیستم هشدار سریع در کشور ژاپن پیاده سازی شده است و مورد استفاده قرار می گیرد، توضیح داد:این دستگاه هشدار تنها وقوع زلزله را هنگام رخداد اطلاع می دهد و امکان پیش بینی را ندارد یعنی هنگامی که زلزله در حد فاصل ۵۰ کیلومتری شهر درحال وقوع است، سیستم در فاصله زمانی ۳۰ تا ۴۰ ثانیه از طریق رسانه ها و نیز تلفن همراه، زلزله را به مردم اطلاع می دهد.
وی تاکید کرد: شرایط و ساختارهای کشور ما با ژاپن متفاوت است بنابراین اجرای سیستم هشدار سریع زلزله، در کشورمان زمانبرخواهد بود.

**امکان پیش بینی زلزله وجود ندارد 
امینی حسینی در پاسخ به این سوال که آیا امکان پیش بینی زلزله وجود دارد یا نه؟ اظهارکرد: این امکان در هیچ کشوری تاکنون میسر نشده است. زلزله درهیچ جای دنیا قابل پیش بینی نیست و علم و تکنولوژی آن وجود ندارد.
رئیس پژوهشکده مدیریت خطرپذیری و بحران پژوهشگاه زلزله شناسی همچنین از وجود شبکه لزره نگاری در کشور خبرداد و گفت: از شرایط خوبی درحوزه شبکه های لرزه نگاری برخورداریم وامکانات خوبی دراین زمینه در اختیار داریم اما برای پیاده سازی آن نیاز به بودجه و حمایت داریم.  
وی تصریح کرد: بوسیله شبکه لرزه نگاری تنها قادریم وقوع زلزله را در کشور به صورت آن لاین روی شبکه های موجود مشاهده و ‌رصد کنیم.
امینی حسینی افزود: علاوه براین پژوهشگاه، مرکز ژئوفیزیک نیز به شبکه لرزه نگاری مجهز هستند. در حال حاضر نیز وضعیت کشورمان از نظر فن آوری حوزه های لرزه نگاری خوب است.
این مقام مسئول در حوزه زلزله شناسی با بیان اینکه از شبکه لرزه نگاری فقط برای اعلام زلزله و نه هشدار و پیش بینی استفاده می شود، اظهارداشت: از لحاظ پیش بینی و هشدار سریع همچون دیگر کشورها در گام های اولیه هستیم و سیستم هشدار سریع فقط در ژاپن اجرایی شده است.
امینی حسینی گفت: کل دنیا در بخش پیش بینی زلزله عقب هستند و هنوز ساختارهای ناشناخته زیادی در این زمینه وجود دارد.
رئیس پژوهشکده مدیریت خطرپذیری و بحران پژوهشگاه زلزله شناسی گفت: از نظر استاندارد جهانی ایران جزو ۱۰ کشور برتر دنیا است و خوشبختانه از نظر دانش رشد زیادی کرده است و حرف های زیادی برای گفتن دارد اما از لحاظ عملیاتی و اجرایی هنوز با دنیا فاصله زیادی وجود دارد که باید جبران شود.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.