رایزن فرهنگی ایران در باکو گفت: احترام به خرده فرهنگ‌ها و اقلیت‌های دینی از سیره پیامبر (ص) و ائمه اطهار (ع) است و بنابراین این احترام ریشه در آموزه‌های دینی ما دارد.

احترام به ادیان ریشه در آموزه‌های اسلامی دارد

به گزارش «قدس آنلاین» به نقل از خبرگزاری فارس به نقل از روابط عمومی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، همایش کثرت‌گرایی فرهنگی با حضور سید ابراهیم ابراهیمی، رایزن فرهنگی کشورمان در باکو و جمعی از اساتید و چهره‌های علمی و فرهنگی و دانشجویان دانشگاه زبان‌های خارجی جمهوری آذربایجان در محل سالن اجتماعات این دانشگاه، برگزار شد.

در ابتدای این مراسم، دنیامین یونس اف، سرپرست دانشگاه زبان‌های خارجی جمهوری آذربایجان ضمن تبیین فعالیت‌های این دانشگاه از تدریس ۲۲ زبان خارجی و وجود ۲ هزار دانشجو در این دانشگاه خبر داد.

وی همچنین، فعالیت‌های دانشگاه زبان‌های خارجی در خصوص موضوع چند فرهنگی و برنامه‌های اجرا شده در این خصوص را بیان کرد.

پس از آن، ابراهیمی، رایزن فرهنگی ایران در باکو طی سخنانی، به نگاه اسلام به موضوع چند فرهنگ گرایی اشاره و با طرح این موضوع که گرچه واژه مولتی کولترالیسم مفهوم و واژه جدیدی است و در دهه‌های اخیر در جوامع غربی مصطلح شده است، لیکن این موضوع و احترام به ادیان و فرهنگ‌های دیگران ریشه در آموزه‌های دینی ما دارد.

وی با اشاره به آیات و روایات متعدد، احترام به خرده فرهنگ‌ها و اقلیت‌های دینی را از سیره پیامبر (ص) و ائمه اطهار (ع) خواند و گفت: چند فرهنگ گرایی همواره با تحمل پذیری مطرح می‌شود ولی معنی آن تحمل در برابر ظلم و بی عدالتی نیست چراکه، اسلام همان‌طور که بر ظلم نکردن تأکید دارد به عدم ظلم پذیری نیز، تأکید می‌کند.

ابراهیمی‌ افزود: اسلام در خصوص ایستادگی در برابر دست‌اندازی به اعتقادات و وطن و همچنین، ناموس خط قرمز دارد و ایستادگی در مقابل متجاوز را با تمام قوا سفارش می‌کند.

در ادامه این مراسم، رافیق علی اف، رییس سابق کمیته امور دینی آذربایجان، حاج علی اکرام، رییس جمعیت صلح و دوستی، یحی یوسف اف، آکادمیسین و همچنین، جیحون محمداف، از نهاد ریاست جمهوری آذربایجان در خصوص موضوع همایش مطالبی را ارائه کردند.

بنابر اعلام این خبر، پیش از برگزاری این همایش، رایزن فرهنگی کشورمان در باکو با رییس دانشگاه زبان‌های خارجی جمهوری آذربایجان و جمعی از اساتید و نخبگان فرهنگی آذربایجان دیدار و در خصوص همکاری‌های فرهنگی و دانشگاهی گفت‌وگو کرد. وی ضمن پیشنهاد همکاری با اساتید دانشگاه و نخبگان حاضر در جلسه، برای برگزاری نشست‌های علمی ـ تخصصی در حوزه فرهنگ اعلام آمادگی کرد.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.