بانک مرکزی ایران در ماه های اخیر، برنامه ای را در پیش گرفته که بر اساس این برنامه، به محض کاهش قیمت جهانی طلا نرخ ارز در داخل کشور افزایش می یابد.

اشتباه بزرگ بانک مرکزی در گرانی دلار/ دولت اجازه ارزان شدن سکه به کمتر از ۱ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان را نمی دهد

احمد وفادار رئیس سابق اتحادیه طلا و جواهر تهران با اشاره به افزایش نرخ ارز در روزهای اخیر و تاثیر آن بر قیمت سکه و طلا به خبرنگار قدس آنلاین گفت: قیمت طلا در بازارهای داخلی به دو عامل قیمت انس جهانی و نرخ برابری دلار و ریال بستگی دارد. وی افزود: متاسفانه بانک مرکزی ایران در ماه های اخیر برنامه ای را در پیش گرفته که بر اساس این برنامه، به محض کاهش قیمت جهانی طلا  نرخ ارز در داخل کشور افزایش می یابد.

این فعال بازار طلا در تشریح دلایل تعمد دولت برای افزایش نرخ ارز خاطرنشان کرد: دولت قصد دارد اجازه کاهش قیمت سکه به کمتر از ۱ میلیون و ۱۰۰ هزارتومان فعلی را ندهد. وفادار تصریح کرد: با توجه به کاهش قیمت طلا در بازارهای جهانی، اگر نرخ ارز در روزهای گذشته افزایش نمی یافت قیمت سکه باید به رقمی حدود ۹۵۰ هزار تومان می رسید که بانک مرکزی با افزایش تعمدی نرخ ارز از کاهش قیمت سکه و طلا جلوگیری کرد.بانک مرکزی ایران در ماه های اخیر برنامه ای را در پیش گرفته که بر اساس این برنامه، به محض کاهش قیمت جهانی طلا  نرخ ارز در داخل کشور افزایش می یابد.

وی با طرح این ادعا که همزمانی افزایش نرخ ارز در ایران با کاهش قیمت انس جهانی طلا بی ارتباط نیست اظهار داشت: از آنجا که خود دولت، فروشنده عمده سکه است به محض کاهش قیمت طلا در بورس های جهانی برای جلوگیری از سقوط قیمت سکه، بالافاصله قیمت ارز در داخل را افزایش می دهد. عضو هیات مدیره اتحادیه طلا و جواهر تهران با اشاره به کاهش قیمت انس جهانی به ۱۱۸۵ دلار در روزهای گذشته به قدس آنلاین گفت: به دنبال این تغییرات قیمتی، نرخ دلار در بازار تهران افزایش چشمگیری داشته و در ساعاتی از روز گذشته به رقمی حدود ۳۸۵۰ تومان رسید.

وفادار خاطرنشان کرد: در حال حاضر تعیین نرخ ارز از اختیار صرافان و سفته بازان خارج شده و دولت تصمیم گیرنده اصلی در تعیین نرخ ارز است.
وی با اشاره به کاهش قیمت انس جهانی طلا تصریح کرد: در هفته های اخیر به دلیل انتخابات آمریکا و پیروزی ترامپ در این انتخابات، نرخ جهانی طلا روندی کاهشی داشته و فقط در ۲۰ روز گذشته چیزی حدود ۱۲۰ دلار در هر اونس کاهش یافته است.
وی با اشاره به یکسان سازی نرخ ارز و تاثیر آن در بازار طلا اظهار داشت: اگر ارز تک نرخی شده و بین نرخ بازار و نرخ بانک مرکزی تفاوتی وجود نداشته باشد طبیعتا جلوی بسیاری از رانت ها گرفته شده و اثر مثبتی بر اقتصاد کشور خواهد داشت. وفادار در خاتمه تصریح کرد: متاسفانه بعد از گذشت ۳.۵ سال از روی کار آمدن دولت یازدهم هنوز این اتفاق نیفتاده و دولت صرفا به فکر منافع کوتاه مدت خود است.

مسعود فخری موحدی دیگر عضو اتحادیه طلا و جواهر تهران در گفتگو با خبرنگار قدس آنلاین اظهار داشت: در کنار قیمت جهانی طلا، تغییرات نرخ ارز در ایران نیز یکی از فاکتورهای اساسی در تعیین نرخ طلا و جواهر در داخل ایران محسوب می شود. وی درباره تعیین نرخ ارز در بازار ایران افزود: تعیین این نرخ نیز تحت تاثیر سیاست های دولت و تعادل عرضه و تقاضا در بازار ارز  است.

موحدی در ادامه با تاکید بر مقطعی بودن نوسانات موجود در بازار ارز تصریح کرد: به نظرمی رسد روند افزایشی نرخ ارز در چند روز گذشته بلند مدت نبوده و احتمال اصلاح قیمت و کاهش نرخ ارز در روزهای آینده وجود دارد. این فعال صنفی درباره یکسان سازی نرخ ارز و نقش آن در بازار طلا و ارز گفت: اگر چه به نظر می رسد افزایش نرخ ارز در روزهای اخیر با موضوع یکسان سازی نرخ ارز بی ارتباط نیست، اما بازار نیز تا حدی کشش دارد. به نظرمی رسد روند افزایشی نرخ ارز در چند روز گذشته بلند مدت نبوده و احتمال اصلاح قیمت و کاهش نرخ ارز در روزهای آینده وجود دارد.

وی در ادامه بیان داشت: هیجانی که در حال حاضر در بازار ارز به وجود آمده و باعث افزایش نرخ ارز شده یک هیجان کاذب و مبتنی بر اخبار رسانه ای است.
موحدی در خاتمه در پاسخ به سوال خبرنگار قدس آنلاین درباره تعمد دولت برای افزایش نرخ ارز خاطرنشان کرد: این موضوع سهم چندانی در سبد دخل و خرج دولت نخواهد داشت اما باید اذعان داشت همین افزایش مقطعی نرخ نیز به صورت مقطعی باعث افزایش قیمت سکه و طلا خواهد شد.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.